henrikrox Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Bor i en stor leilighet med 3 andre. utleier eller fremleier bor ikke med oss Grunnet mye bråk og andre ting, er jeg nå dritt lei. Avtaler blir ikke holdt oss i mellom, går utover skole og slike ting, da de sitter oppe å skriker hver dag til langt på natt, og jeg sliter med søvn. Poster kontrakten jeg skrev under på i august. hei2.pdf Endret 19. januar 2013 av henrikrox Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Du har ikke anonymisert utleiers navn og kontonummer. Jeg forstår kontrakten slik at dere som leier har fire separate leieforhold med utleier. Husleieloven § 9-3 lyder: Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensning Annet punktum kommer ikke til anvendelse. Bestemmelsen kunne tenkes anvendt dersom dere 4 leide sammen, og det var snakk om tomannsbolig eller kjeller/loftsleilighet og fremleier bodde i huset, men slik jeg forstår deg er ikke dette tilfellet. Det kunne vært stilt spørsmål med om ikke du i så fall hadde rett til å beholde rommet til den 03. august (og ikke 31. juli som kontrakten sier), evt. at det ble ansett ugyldig da det er forsøkt avtalt mindre enn ett år, men det er en digresjon. Beklager. I kontrakten er det ikke oppgitt noen grunn til tidsbegrensningen annet enn at huseier ikke har kontrakt med framleieadgang etter 31. juli. Spørsmålet blir dermed om dette er "saklig grunn". I NOUen er det omtalt situasjoner som f. eks. at huset skal rives eller selges, og det tyder på at det skal forholdsvis mye til for at en grunn skal anses saklig etter bestemmelsen. Nå har jo på den ene siden opphør av framleiekontrakt en del paralleller til salg/riving av bolig, og det taler for at dette er en saklig grunn, men på den andre siden så betyr dette at man åpner for å konstruere kunstige framleieforhold som gjør at man i praksis kan unngå § 9-3. Endret 19. januar 2013 av Herr Brun Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 19. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2013 Du har ikke anonymisert utleiers navn og kontonummer. Jeg forstår kontrakten slik at dere som leier har fire separate leieforhold med utleier. Husleieloven § 9-3 lyder: Annet punktum kommer ikke til anvendelse. Bestemmelsen kunne tenkes anvendt dersom dere 4 leide sammen, og det var snakk om tomannsbolig eller kjeller/loftsleilighet og fremleier bodde i huset, men slik jeg forstår deg er ikke dette tilfellet. Det kunne vært stilt spørsmål med om ikke du i så fall hadde rett til å beholde rommet til den 03. august (og ikke 31. juli som kontrakten sier), evt. at det ble ansett ugyldig da det er forsøkt avtalt mindre enn ett år, men det er en digresjon. Beklager. I kontrakten er det ikke oppgitt noen grunn til tidsbegrensningen annet enn at huseier ikke har kontrakt med framleieadgang etter 31. juli. Spørsmålet blir dermed om dette er "saklig grunn". I NOUen er det omtalt situasjoner som f. eks. at huset skal rives eller selges, og det tyder på at det skal forholdsvis mye til for at en grunn skal anses saklig etter bestemmelsen. Nå har jo på den ene siden opphør av framleiekontrakt en del paralleller til salg/riving av bolig, og det taler for at dette er en saklig grunn, men på den andre siden så betyr dette at man åpner for å konstruere kunstige framleieforhold som gjør at man i praksis kan unngå § 9-3. Oj, det glemte jeg skal få redigert og lastet opp på nytt. Setter pris på svar, men jeg slet litt med å forstå hva du mente, og hva konklusjonen var. At det ikke er tidsbegrensning? Pga at vi er 4 studenter som bor der uten at huseier bor der, og at jeg derfor har gyldig grunn til å si opp? Og det stemmer at vi er 4 stk med 4 forskjellige leiekontrakter. Vi leier av fremleier, og fremleier har leiet hos utleier. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Jeg konkluderte ikke, da jeg er usikker på hva som er riktig svar, det er mulig at det anses som "annen saklig grunn" at fremleiekontrakten går ut 1 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Ok. Men hva vil det neste skrittet hver for meg? Fremleierne er foreldrene til han som bråker. Så gjør ikke situasjonen, men jeg er dritt lei og det går utover skole, som eg prioriterer høyest Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Det er jo avtalt leietid under 1 år (som Herr Brun skriver) og man har ikke anledning til å inngå tidsbestemte kontrakter på mindre enn 1 år. Dette er jo en slags formalitet, men strengt tatt har man vel rett om man sier at avtalen ikke oppfyller kravene til en tidsbestemt avtale. Dette gjør at kontrakten egentlig er en tidsubestemt kontrakt med oppsigelse på 3mnd. Dette betyr fremdeles at dersom du sier opp i dag (før 1. februar) må du bo/betale frem til 1. mai. Dette gjør jo ting litt bedre, men regner vel med at du hadde håpet på en snarligere løsning. Har alle dialogmuligheter blitt prøvd? Selv om de er foreldrene til han ene er det jo ikke sikkert at de er urimelige. Gjør noen opptak på telefonen din av bråket som er og kanskje også at du ber dem dempe seg, dersom det blir ord mot ord så har du bevis på at du ikke blir hørt. Endret 20. januar 2013 av Ekko Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Ekko: Minstetid 1 år gjelder sokkelleilighet osv., "saklig grunn"-unntaket har ingen nedre begrensning. 1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Takk for rettelsen, liker ikke å feilopplyse folk. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 For min del heller jeg til at utgangspunktet må være at dersom fremleier ikke har rettslig rådighet over eiendommen ut over en gitt dato så vil dette være saklig grunn til å tidsbegrense leieavtalen til denne datoen. Realiteten er i en slik situasjon at fremleier ikke har adgang til å avtale noe om boligen etter dette tidspunktet. Her er imidlertid situasjonen at i forholdet utleier-fremleier virker fremleier å ha avtalt en ubetinget rett til å opprettholde avtalen ved å unnlate å si den opp. Da stiller saken seg ganske annerledes, fordi fremleier har rettslig rådighet over eiendommen også etter avtalt opphørsdato. I realiteten er da avtalen mellom utleier og fremleier tidsubestemt. Jeg ser her bort fra utleiers oppsigelsesadgang, fordi denne har fremleietaker rett til å imøtegå som følge av husleieloven pgf 7-7. I et slikt tilfelle vil jeg ikke si at avgrensning er saklig. En slik fremleieavtale vil e.m.m. heller ikke reguleres av husleieloven pgf 7-5. Etter min mening er derfor kontrakten i realiteten tidsubestemt. Men spørsmålet er tvilsomt. Et annet spørsmål er om du har adgang til å heve kontrakten. Det følger av husleieloven pgf 5-2 at utleier har plikt til å sørge for ro og orden. Dette er ikke fraveket i avtalen postet i førstepost. Grove og gjentatte brudd på plikten til å opprettholde vanlig ro og orden på eiendommen er en vesentlig mangel ved boligforholdet, jfr. pgf 5-7, som gir deg krav på å få heve leieavtalen dersom utleier ikke retter mangelen innenfor rimelig tid etter pgf 2-10, jfr. pgf 2-12. 1 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Takk for svar, bare rimelig usikker på hvordan jeg skal fremstå her, virker jo som dere som kan dette, mener at dette er veldig tvilsomt/usikkert. Men jeg er så lei av å bo her, og alt bråket. Problemet blir værre når de 2 andre til han som bråker mest, har gitt opp skole og bryr seg lite om det er bråk om natten. Derfor blir bråket bare et problem for meg. Og ingen ser noe problemer. Lyst å komme meg ut, men virker som det blir vanskelig Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Steg 1) Skriftlig informasjon til utleier om bråk. Minn utleier på at det er vedkommendes ansvar å holde vanlig ro og orden i eiendommen. Informer om at brudd på dette ansvaret er brudd på leieavtalen, og at gjentatte brudd vil kunne medføre heving. Steg 2) Sjekk hva som skjer. Vurder situasjonen, om det er nødvendig å gå videre til steg 3. Her er det verdt å merke seg at det løper en "innen rimelig tid"-frist, så ikke bruk for lang tid. Steg 3) Heving. Skriftlig erklæring til utleier om at avtalen anses bortfalt som følge av grove og gjentatte brudd på husleieloven og leieavtalen på grunn av utleiers manglende evne og/eller vilje til å overholde husleieloven pgf 5-2 overfor andre leietakere. 2 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Takk skal du ha krikkert, og til dere andre setter stor pris på all hjelp jeg har fått For håpe det ordner seg nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå