Mat og Drikke Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Hei. Jeg har hørt at brød laget på surdeig skal være lov i moderate mengder når man er på lavkarbodiett. Noen som vet om det stemmer? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Jeg har hørt at dette stemmer, men ikke baser deg på mitt svar i og med at jeg bare har hørt det en gang og at jeg ikke kan bekrefte at dette er riktig. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. februar 2013 Del Skrevet 1. februar 2013 Surdeigbrød inneholder nøyaktig like mange karbohydrater som vanlig brød. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Surdeigsbrød har lavere GI enn vanlig brød på grunn av surdeigsgjæringen gjør noe med næringsinnholdet i deigen. Det skjer mye bra i en surdeig, men det utgjør ikke noe om du måler absolutt karbohydratinnhold. Nøyaktig hvor mye det har for seg varierer selvfølgelig fra brødtype til brødtype, siden surdeigsbrød kan være så mangt. Skal du ha brød som passer i en lavkarbodiett, så må man dra fram alle triksa i en avansert bakebok, eller rote til noe grovt faenskap som ikke ligner på et typisk brød, og som fremdeles inneholder nok karbohydrater til å skremme vekk en typisk lavkarbofanatiker. Bryr du deg om kosthold, og skal du ha et kosthold med brød i seg, så er det definitivt verdt å se på surdeigsbrød, og/eller brød som har vært gjæret i lenger tid en normalt brød, og/eller brød som er bygd rundt noe annet enn hvitt og tomt hvetemel. Kommersiell hurtig brødbakst er langt fra ideelt når det gjelder å få utnyttet næringsstoffene i melet det er basert på. Det er mulig å få til brød med fint lite karbohydratinnhold. Men det er ikke enkelt, og skal det smake og oppføre seg som brød, så må det gjøres på rett måte. Trådstarter: når du spør - er det kun kjøpt brød du er ute etter da? eller er det aktuelt å bake lavkarbobrød av en eller annen sort selv? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. februar 2013 Del Skrevet 4. februar 2013 En av fordelene med surdeigsbrød er at de er fastere og har mer smak. Dermed kan du skjære svært tynne skiver og på den måten redusere karbene fra brødet. Med masse smør og godt pålegg så utgjør ikke den tynne skiven noe særlig. En av mine favoritter helt siden 2005 er en tynn brødskive, masse smør, masse salami, tomat og majones. En slik holder jeg meg mett i 8 timer på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå