isrihel Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Jeg har et Canon 650 D og Tamron 17-50 2.8, Ønsker å oppgradere objektivet til noe som er enda skarpere og bedre ,minst like lyssterkt . Jeg tar mest portrett bilder, noen forslag ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Det fornuftigste er og gå over til fastobjektiver, foreksempel Canon 50mmf/1.4 og 80mm f/1.8. Vil du ha et zoomobjektiv har du Canon 17-50 f/2.8 IS og 24-70 f/2.8.Sistnevnte er meget bra men det blir på bekostning av vidvinkel, 24-70 får du i 3 Canonutgaver og 1 Tamronutgave. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Canon sin 17-55 f2.8 IS regnes som den beste normalzoomen på Canon crop, så det må nok bli den. Selv har jeg Sigma 17-50 f2.8 OS og er svært fornøyd. Den kan og være en kandidat men Canon sin er nok bedre. Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 For hodeportrett er Canon 135/2L regnet som ett av de beste i det hele tatt, og koster ikke mer enn halve armen Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Om du skal ha skarpere og bedre er nok fastoptikk tingen ja. 85mm 1.8 er vel ganske mye for pengene, og godt til portretter. Lenke til kommentar
se# Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 (endret) Jeg har et Canon 650 D og Tamron 17-50 2.8, Ønsker å oppgradere objektivet til noe som er enda skarpere og bedre ,minst like lyssterkt . Jeg tar mest portrett bilder, noen forslag ? Ikke lett å komme på bedre alternativer utover å gå for optikk med fast brennvidde slik flere andre allerede har skrevet. Men bruker du Tamronen på full blender kan det godt være at Canons 17-55 F2.8 IS vil gi deg litt ekstra, der får du også 5 mm ekstra tele som vil gi litt mindre dybdeskaprhet på samme blender. Har du mulighet til å gå i en større fotobutikk er det mulig du kan få prøve både Canon 17-55 og Sigmas 17-50mm F2.8 OS som også har fått veldig bra kritikker. Litt off topic muligens, men har du sjekket at fokus sitter perfekt på den kombinasjonen du har? Små fokusbommer er vanskelig å "identifisere" på vanlige bilder, men gjør at bildene mister den siste lille skarpheten. Edit: Er du villig til å ofre vidvinkel finnes det jo flere 24-70 F2.8 å velge mellom Endret 19. januar 2013 av se# 1 Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Den råeste normalzoomen du får tak i til Canons APS-C-kameraer er Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Dersom du velger å gå for fastoptikk får du enda bedre optisk ytelse. Du mister dog fleksibiliteten og bildestabilisator. Objektiver som Canon EF 28mm f/1.8 + 50mm f/1.4 eller 85mm f/1.8 kunne vært en fint substitutt for en normalzoom, dersom du ikke bryr deg allverdens om vidvinkel. Jeg hadde Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM før jeg gikk over til fullformat. Det er faktisk et objektiv jeg savner Kjøp det. 2 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Tror ikke forskjellen blir så sinnsyk fra Tamron 17-50mm f2.8 til Canon 17-55mm f2.8. Om vi snakker bruktpriser, så får man stabilisering og kjappere/roligere/mer nøyaktig fokusering for ca. 3000kr mer. Stabilisering er (etter min mening) fint å ha, men ikke særlig kritisk før man snuser på 70-100mm. Til portrettbilder ville jeg lagt penger i Canon 50mm f1.4 eller 85mm f1.8, samt et par Yongnuo-blitser og -triggere. Tynt fokusplan er bare interessant så lenge, mens forskjellig lyssetting kan forandre veldig mye i et bilde. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Tror ikke forskjellen blir så sinnsyk fra Tamron 17-50mm f2.8 til Canon 17-55mm f2.8. Jeg har prøvd både Tamron 18-50 og Canons 17-55 F2.8 IS, men kun lånt dem av bekjente og ikke samtidig. Mitt førsteinntrykk var at Canons linse var klart bedre, men med så lite erfaringsgrunnlag er det bare synsing, derfor jeg anbefalte TS å prøve å få testet selv et par innlegg lenger oppe i tråden. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Selvfølgelig er den bedre på alle måter, det skriver jeg også selv. Men, om det snakkes om oppgradering + portretter i førsteinnlegget, ser jeg ikke helt poenget med å bruke 3000kr (selge Tamron-objektivet og kjøpe Canon-objektivet brukt) på det som blir relativt marginale oppgraderinger. Igjen, da ville jeg heller beholdt Tamron-objektivet og ekspandert objektivparken. Lenke til kommentar
se# Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Igjen, da ville jeg heller beholdt Tamron-objektivet og ekspandert objektivparken. Helt enig i det du skriver. Tamron-objektivet pluss fastoptikk for portrettene (og kanskje annet) er selvsagt et bra alternativ. Hvor bra avhenger av om TS helst vil erstatte Tamronen med noe lignende eller er åpen for en løsning med flere objektiver. Flere objektiv gir helt klart flere alternativer, men en ny zoom er kanskje tilstrekkelig? Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (...)Tynt fokusplan er bare interessant så lenge, mens forskjellig lyssetting kan forandre veldig mye i et bilde. Må si meg veldig enig. Det var svært gøy å få tilgang til f/2.8 på Sigma 17-50 OS'en, og veldig lærerikt å ha dette spillerommet i en normalzoom. Men de gangene jeg virkelig trenger denne lysstyrken bruker jeg heller blits og f/5.6 eller deromkring, da det gir de beste bildene. Skal man ta bilder av to personer (som farfar som holder sitt barnebarn) blir det nesten alltid feil med store blenderåpninger. Da må man blende ned for å få begge i fokus, og en god blits med softbox er min favorittbelysning. Men nå gir Sigmaen sinnsykt god billedkvalitet, klart bedre enn kit-objektivet så investeringen er absolutt god. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå