Gå til innhold

Ny generasjon, nytt håp?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i altfor lang tid gått rundt med idè om hva jeg har lyst til å gjøre.. Den bygger på mye og er noe komplisert så beklager hva som sannsyneligvis kommer til å bli en lang tekst pga jeg er dårlig i å forklare kompliserte konsepter kort og konsist er eneste valgmuligheten langt og total-dekkende.

Jeg fikk idèen først etter mye grubbling når jeg fikk spørsmålet hva jeg ville bli når jeg ble stor. Jeg har alltid hatt evnen til å se verden i sin store helhet, og vanen med å peke ut hva som kan forbedres.. Det er fint mye.

Så hva jeg endelig endte opp med som en løsning på en del av problemene og svaret på hva jeg ville gjøre kom jeg frem til at jeg vil starte noe som kort forklart ligner ett aktivits-senter, spessielt med ungdom som målgruppen.

Grunnen for det er at jeg tenker de fleste av problemene verdens og derav inkludert norges samfunnet har idag er skapt av mennesker, sier ikke nødvendigvis at de mente og skape problemene men.. altfor mange mennesker har mest kunnskap og ikke i nærheten av nok visdom til å bruke kunnskapen fornuftig.. dem vet hvordan man gjør ting, men treffer sjeldent midt på blinken når det kommer til hva som burde gjøres.. Poenget mitt er, om roten til problemene er mennesket, så er det mennesket man må prøve forandre på og ikke bare prøve å lindre symptomene problemet skaper.. som dog igjen ofte skaper flere problemer.

Så idèen med dette "aktivitets-senteret" vil da hovedsaklig være å hjelpe ungdom og folk generelt med og utvikle seg selv, gi dem det dem måtte trenge for å bli den beste versjonen av seg selv. Så når ungdommen tar over etter dagens generasjon så vil de være forberedt med både kunnskap og visdom når nye valg må tas og konsekvenser vil ramme samfunnet både på det gode og det vonde.

Utvikle seg selv.. gi dem det dem trenger.

Enten det er utstyr til å dyrke talentene sine, f.eks innenfor sport og musikk inkludert lokasjoner dem kan trene uforstyrret, språklære, meditasjon, filosofi, kampsport, viteskap og kjemi, frilufts avdeling, kanskje noen trenger gode rollefigurer fremfor alt, eller bare gode råd eller meninger i ny og ned .. eller rett og slett bare ett sted å være med varme og vennelige mennesker for dem med dårlige hjemmeforhold..

Får ett lite smil i munnviken bare jeg ser for meg hva slags sosialt miljø ett sånt sted ville hatt, og effekten det ville hatt på såkalte "problembarn" som det generelt sett er umulig og hjelpe for dagens lærere.

Høres flott ut? Håper det, eneste problemet er det som altid er problemet.. penger. Jeg har prøvd og tenke på mulige måter å realisere dette prosjektet på økonomiskt.. beste løsningene jeg har klart å komme opp med så langt er å begrense kostnadene det å drive ett slikt sted vil skape ved f.eks dyrke egen mat, solcellepaneler og diverse andre ting for strøm. Men når det kommer til finans for å faktisk kjøpe en tomt stor nok har jeg ingen andre løsninger enn å spille på lotto eller bli jævlig god i nettpoker...

Så nei, som du sikkert har skjønt er økonomi ikke min sterkeste side.. heller en av mine svakere. Så her kommer da spørsmålene mine til dere som har orket å lese helt til nå.

1: Hva syntes du om idèen? Jeg er glad i kritikk så lenge det bygger på hva som er best for menneskene/samfunnet og ikke økonomien, for den er meg likegyldig i forhold.

2: Har du noen potensielle løsninger til det økonomiske problemet.

3: Vet du om noen eller noe jeg kan henvende meg til som ville vært interessert i å realisere dette prosjektet med meg?

4: evt andre kommentarer? fyr løs, men ser det helst at man holder seg noenlunde saklig, så mye som jeg verdsetter at tråden ikke dør ut og støves ned er det lite poeng om det er en 20siders krangel mellom 2 personer hvorvidt høyre politikk er bedre enn venstre.. f.eks :3 du skjønner greia.

Hjertelig takk til dem som gadd og lese det hele, takk for forsøket til resten

:)

ps: Første tråden min på dette forumet.. bestemte meg pluttselig for å dra idèen min ut i lyset og få noen meninger og tips så tok det første og beste forumet jeg fant på google. Om tråden er under feil emne så si ifra så skal jeg flytte den så fort jeg leser meldingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Synes du har gode tanker, men forstår ikke hvorfor du sier du trenger mer enn du har her og nå!? Start med deg selv - utvikle deg dit du vil - og hvis du har gjort en god nok jobb med deg selv - kommer elevene til deg av ren skjær nysgjerrighet og vitebegjær, og dermed har du startet din egen "sirkel"

Du har alt du trenger - versågod å start!

Lenke til kommentar

Det høres ut som en skole for meg. Dette med økonomien vil være et problem da du trenger et område og en bygning hvor dere kan oppholde dere, til og med bare på solpaneler så koster det endel penger for selve arealet.

En ting som kan hjelpe er å ha internettkurs til å begynne med. Lag videoer for en viss sum om temaene du vil ha (filosofi og slikt er ypperlig til video), og du kan også lage kurs som inneholder flere forskjellige temaer, i rekkefølge, i en slags 'temapakke'. For eksempel "økonomi, politikk og samfunn for nybegynnere", som kan gå gjennom de forskjellige individuelle kursene med en rød tråd mellom dem. Man kan også ha en pakke som heter kampsport, filosofi og naturen, som da har disse individuelle kursene. Etterhvert hvis dette blir populært så kan du se etter finansieringspartnere for et fysisk lokale, og jeg tror du trenger ekstra lærere, samt materialer (bøker, telt, whatever). Jeg liker godt ideen, men tror markedsføringen er veldig viktig. Hvis det blir et tørt kurs så kan det falle i bakgrunnen, men hvis du før støtte fra skoler, så kan du markedsføre deg til unge, og ha en slags enkel og moderne stil over den.

Hvis du starter fra scratch så kan det bli vanskelig og få finansiering tror jeg. For å få slikt må man ha en konkret plan for alle aspekter av prosjektet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror ts er vel optimistisk - han snakker om en type arbeid, som jeg selv har holdt på med lengre enn ts er i års alder, og jeg er på ingen måte i ypperst klasse, hva angår kunnskaper, erfaringer og evner.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...