marius.f Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Har sløva litt i timene i det siste, og det straffer seg max på innleveringsoppgaver! I oppgaven får vi oppgitt at vi har et anlegg på 220V som vi kobler en 2000W varmovn til. Spørsmålet er hva er spenningen over ovnen, og hvilken effekt gir den nå? I tillegg går strømmen igjennom en kobberledning som er 300 m lang og 1,5 mm2 "sideoverflate" eller hva det heter. Vi får også oppgitt at kobber (P) = 1.59 × 10^-8 til å bruke i formelen P x L / A. Denne delen tror jeg skal være grei, og jeg har regnet ut svaret til 3,36 x 10^-3 ohm, men jeg er usikker på hvor i det endelige svaret dette er relevant. Noen som har noen kunnskaper og forslag? (: Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Regn først ut motstanden i ovnen, regn så ut den totale motstanden i ovn og begge ledere. Så finner du strømmen gjennom det hele for så å finne spenningen over hver av lederne, samt over ovnen. Du trenger bare bruke to formler, den for effekt og Ohms lov. Ja og den for å regne ut motstenden i kabellederne (men den hadde du vel fått oppgitt) Lenke til kommentar
marius.f Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Greit, skal vi se... Har formelen R=U/I, men I har jeg ikke fått oppgitt. Kan bruke I=P/U som da blir 2000W/220V=9,1A, og derifra R=220V/9,1A=24,4 ohm. Skal jeg legge til motstanden i kabellederne her? Og så datt jeg litt ut.. Jeg må vel endre noen verdier før jeg kan begynne å regne ut en ny I? Bruker jeg de jeg har nå, havner jeg jo bare der jeg var. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 6. februar 2013 Del Skrevet 6. februar 2013 Du har nå regnet ut motstanden i ovnen. Bra! Så blir neste steg å regne ut den totale motstanden i ovn og begge ledere (Rtot = Rleder1 + Rovn + Rleder2). Så finner du strømmen gjennom det hele I=U/R=220V/Rtot. Når du har funne strømmen i gjennom kretsen så kan du enkelt finne spenningen over ovnen. Den er: Uovn=Rovn x I 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå