Halsoy Skrevet 25. august 2013 Del Skrevet 25. august 2013 Jeg har krangla med Djuice, Sony og selv Telekiosken i flere måneder. Telekiosken sender meg til Sony --> Djuice --> og til slutt Djuice til kjedehuset som står øverst. Jeg har klaga skriftlig, og selv da henviste de til garanti. Fordi det er skjedd en fysisk feil... Jeg begynte å fylle ut skjema til forbrukerrådet, men nå uten å ha hatt mobilen siden starten av juli så gidder jeg ikke mer. Kanskje jeg går til forbrukerrådet etter at jeg har fått den igjen bare for å høre om de kan gjøre noe da. jeg anbefaler deg å fortsette å ikke bruke mikro usb tappen, det er nok en grunn til at Sony sender med lade dock til denne mobilen. Jeg anbefaler på det sterkeste å kontakte forbrukerrådet. Jeg kranglet med expert i 2 mnd over min Xperia S som hadde en jordingsfeil mellom skjerm og USB-kontakt som gjorde at skjermen gikk ikke an å bruke når det stod strøm på. Det har seg slik at når en fohandler bruker et verksted som er inkompetent, så bruker de ikke avhjelpsforsøk. Derfor kan man bli sittende fast i en "uendelig" kjede av sende inn, retur, verkstedsrapport "ingen feil funnet". To dager tok det, etter at jeg kontaktet forbrukerrådet. Eller, lit mer, siden de klarte å forkaste mailen min, men når jeg ringte de var de kjempehyggelig og beklaget seg, og jeg fikk tildelt saksbehandler med en gang. To dager etter at jeg fikk saksbehandler, så plutselig fant Expert feil på telefonen min, helt ut av det blå. Selvfølgelig skulle jeg få lov til å "få ny telefon" (når jeg hadde forlangt heving). Så da var det en ny telefon til forbrukerrådet, fem minutter etterpå ringte Expert meg og sa "kom og hent pengene dine". Forbanna møkk, men det gjelder å stå på sitt. Siste gang jeg brukte penger på den kjeden. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Frister litt å ta kontakt med dem. Greit surt å betale nesten 2000kr for å fikse det.. men hva tenker du om påståanden om at det er en fysiskfeil? Altså at selve usbkontakta har knekt, og sitter igjen i laderen? De har brukt det veldig i mot meg, og jeg er redd for at det skal være avgjørende. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Frister litt å ta kontakt med dem. Greit surt å betale nesten 2000kr for å fikse det.. men hva tenker du om påståanden om at det er en fysiskfeil? Altså at selve usbkontakta har knekt, og sitter igjen i laderen? De har brukt det veldig i mot meg, og jeg er redd for at det skal være avgjørende. Vel, om telefonen er yngre enn 6mnd, og det er tilsvarende tilfeller, så kan det argumenteres at det er en fabrikkfeil, en svakhet i konstruksjonen. Det er uansett deres ansvar å bevise at det er brukerfeil. Jeg vil påstå at det er utrolig svakt av design/ingeniørteamet å ikke bruke en standard micro-usb, slik at å bruke kabelen feil er klin umulig. Tror faktisk at dette er den eneste micro-usb kotakten jeg vet om der det er fysisk mulig å sette den inn feil vei. Det er en grunn til at de har en form på hunn-enden. Alt i alt en utrolig dårlig løsning av Sony. Jeg hadde ihvertfall ikke gitt meg uten å ha vært gjennom møllen med forbrukerrådet. Om du faktisk får medhold vil du kunne skape presedens, og gjøre det lettere for alle andre i landet. Kanskje saksbehandleren du får tildelt kjenner til menneskene du har vært i kontakt med? Det var tilfellet mitt med Expert, da saksbehandleren sukket lett når jeg sa hvem vedkommende var. Er ikke alltid lett å være forbruker, selv med gode lover som skal beskytte oss. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 26. august 2013 Del Skrevet 26. august 2013 Vel, om telefonen er yngre enn 6mnd, og det er tilsvarende tilfeller, så kan det argumenteres at det er en fabrikkfeil, en svakhet i konstruksjonen. Det er uansett deres ansvar å bevise at det er brukerfeil. Jeg vil påstå at det er utrolig svakt av design/ingeniørteamet å ikke bruke en standard micro-usb, slik at å bruke kabelen feil er klin umulig. Tror faktisk at dette er den eneste micro-usb kotakten jeg vet om der det er fysisk mulig å sette den inn feil vei. Det er en grunn til at de har en form på hunn-enden. Alt i alt en utrolig dårlig løsning av Sony. Jeg hadde ihvertfall ikke gitt meg uten å ha vært gjennom møllen med forbrukerrådet. Om du faktisk får medhold vil du kunne skape presedens, og gjøre det lettere for alle andre i landet. Kanskje saksbehandleren du får tildelt kjenner til menneskene du har vært i kontakt med? Det var tilfellet mitt med Expert, da saksbehandleren sukket lett når jeg sa hvem vedkommende var. Er ikke alltid lett å være forbruker, selv med gode lover som skal beskytte oss. Takk for svar, jeg tar det videre til forbrukerådet. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Da var min epoke som Sonybruker over. Etter å ha mistet min Xperia Z i en dam, med alle lukene tilsynelatende lukket, kom det vann inn gjennom to luker. Trodde først det skulle gå bra, for den virket etter at jeg hadde tørket den, men den har i etterkant blitt helt tullerusk, slår seg av og på, skjermen blinker, av/på knappen har blitt fryktelig sensitiv. m.m. Det går ikke å slå av telefonen, for den slår seg umiddelbart på igjen, og så kjører den konstant i safe mode. Telefonen ble kjøpt på Elkjøp, så jeg bestemte meg for å få den reparert. Men beskjeden er at Sony ikke reparerer telefoner med fuktskade. Bruker du lukene nok antall ganger, øker sjansene for at den ikke er vanntett lengre. Et lite støvkorn mellom luka og telefonen kan være nok. Det er spekulativt å reklamere med at denne telefonen er vanntett, og servicen jeg fikk gjør at jeg nå vender Sony ryggen. Ferdig med den saken.. Lenke til kommentar
Trazor Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Da var min epoke som Sonybruker over. Etter å ha mistet min Xperia Z i en dam, med alle lukene tilsynelatende lukket, kom det vann inn gjennom to luker. Trodde først det skulle gå bra, for den virket etter at jeg hadde tørket den, men den har i etterkant blitt helt tullerusk, slår seg av og på, skjermen blinker, av/på knappen har blitt fryktelig sensitiv. m.m. Det går ikke å slå av telefonen, for den slår seg umiddelbart på igjen, og så kjører den konstant i safe mode. Telefonen ble kjøpt på Elkjøp, så jeg bestemte meg for å få den reparert. Men beskjeden er at Sony ikke reparerer telefoner med fuktskade. Bruker du lukene nok antall ganger, øker sjansene for at den ikke er vanntett lengre. Et lite støvkorn mellom luka og telefonen kan være nok. Det er spekulativt å reklamere med at denne telefonen er vanntett, og servicen jeg fikk gjør at jeg nå vender Sony ryggen. Ferdig med den saken.. Jeg fikk ny telefon da jeg brukte min Xperia Z i et badebasseng. Lukene var selvfølgelig så lukket som jeg kunne få dem til å bli, men likevel kom det inn vann og mobilen konket. Her gjelder det bare å stå på kravene, skal mobilen være vanntett, så skal den være vanntett. Hvis det ikke er mulig å lukke lukene godt nok, har ikke Sony laget telefonen så god som de påstår (IP57) Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Da var min epoke som Sonybruker over. Etter å ha mistet min Xperia Z i en dam, med alle lukene tilsynelatende lukket, kom det vann inn gjennom to luker. Trodde først det skulle gå bra, for den virket etter at jeg hadde tørket den, men den har i etterkant blitt helt tullerusk, slår seg av og på, skjermen blinker, av/på knappen har blitt fryktelig sensitiv. m.m. Det går ikke å slå av telefonen, for den slår seg umiddelbart på igjen, og så kjører den konstant i safe mode. Telefonen ble kjøpt på Elkjøp, så jeg bestemte meg for å få den reparert. Men beskjeden er at Sony ikke reparerer telefoner med fuktskade. Bruker du lukene nok antall ganger, øker sjansene for at den ikke er vanntett lengre. Et lite støvkorn mellom luka og telefonen kan være nok. Det er spekulativt å reklamere med at denne telefonen er vanntett, og servicen jeg fikk gjør at jeg nå vender Sony ryggen. Ferdig med den saken.. ikke sony som er vrange her men heller elkjøp. jeg jobber i mobilbutikk og har sendt inn 1 xperia z som ikke var vanntett og kunden fikk ny. samt lest om flere slike saker her på forumet Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 29. august 2013 Del Skrevet 29. august 2013 Det er nok ikke elkjøp som er vrien her nei. Vist du jobber i mobilbutikk, så vet du veldig godt at det er verkstedet som utsteder ny telefon og avgjør alle servicer. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Er det andre med denne telefonen så har problemer med Gps'en ? Jeg er aktiv bruker av endomondo og noen ganger går det opp i mot 1 time før telefonen finner satelitter (jeg har aktivert wifi - mobildata.- googles posisjonstjeneste - tilgang til stedsinformasjonen min - GPS satelitter) Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Er det andre med denne telefonen så har problemer med Gps'en ? Jeg er aktiv bruker av endomondo og noen ganger går det opp i mot 1 time før telefonen finner satelitter (jeg har aktivert wifi - mobildata.- googles posisjonstjeneste - tilgang til stedsinformasjonen min - GPS satelitter) Det samme har jeg slitt med! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Jeg bruker RunKeeper / Nike+ running på min Xperia Z uten å ha hatt problemer med dette. Har dere forsøkt å laste ned andre apper som bruker GPS og sett om det er apprelatert eller om det er telefonen som tuller? Kan f.eks. prøve denne: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cochibo.gpsstatus -KJ Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det samme har jeg slitt med! Sliter du med det samme eller har du fått en løsning på det ? Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det er samme problem med google maps. Når jeg ikke får kontakt med Endomondo så får jeg heller ikke kontakt med google maps og får jeg kontakt så funker det og med begge Lenke til kommentar
jevel Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Alle apps er oppdatert til siste versjon, regner jeg med? Vet at noen hadde problemer med Google Maps under nyeste firmware, men det viste seg at de kjørte en eldre versjon av applikasjonen som ikke fungerte optimalt med JB. Hvis du kikker her: http://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z-ZL-ZR/GPS-Problem/td-p/336736 så har Sony kommet med en fiks for å tømme aGPS-data lagret på telefonen. Sjekk om dette hjelper. -KJ Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det er nok ikke elkjøp som er vrien her nei. Vist du jobber i mobilbutikk, så vet du veldig godt at det er verkstedet som utsteder ny telefon og avgjør alle servicer. ja det stemmer men utifra innlegget over virker det som Elkjøp avviste han uten å ha behandlet saken engang Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Sliter du med det samme eller har du fått en løsning på det ? GPSen generelt har slitt med å få kontakt (både i gMaps og Endomodo + andre ting). Jeg har ikke sett denne mobilen siden Juli da den er på reprasjon... så jeg har ikke noe løsning på det desverre. Lenke til kommentar
hreple Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Har ikke hatt problemer med gps'en selv. Den er ikke av de raskeste, men plukker opp ganske fint i google maps for eksempel. I andre nyheter sliter jeg fremdeles brutalt med at skjermen tidvis flimrer. Virker som om det er mer når batteriet er fulladet / på høy prosent enn lavere - men det er fremdeles et utrolig irriterende problem. Vet flere har rapportert det til Sony, men har ikke funnet noen fiks. Ingen her som har noen? Skal man bare leve med dette, mon tro? Lenke til kommentar
almeli Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Ang skjermflimmer. Sony har angitt at dersom funksjonen"Tilpass til lysforhold" er aktivert så kan en få flimmer. Innstillinger > Skjerm > Lysstyrke - Fjern avhuking for Tilpass lysforhold. Kanskje det er så lita tue>> Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 ikke sony som er vrange her men heller elkjøp. jeg jobber i mobilbutikk og har sendt inn 1 xperia z som ikke var vanntett og kunden fikk ny. samt lest om flere slike saker her på forumet Da har jeg vært i chat med en agent hos Xperia Care, og han kan bekrefte at Sony ikke reparerer vannskadde telefoner. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Ok, det er da rart. De må jo gjøre noe hvis telefonen er feilprodusert og ikke holder sin vanntetthet som reklamert. Ville gått via forbrukerportalen og opprettet sak der Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå