almeli Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Mener du at jeg sparer strøm ved å slå av wifi? Jeg trodde jeg sparte strøm ved å slå wifi PÅ, for da slipper den å bruke mobilnettverket når den sjekker e-post og slikt....? Skal wifi av eller på for å spare strøm? For at telefonen skal kommunisere med nettverk enten mobilt eller WiFi så må dette skje gjennom sender/mottaker innebygd i tlf. altså 2 separate. Jeg har ikke satt meg så inn i spesifikasjoen at jeg kan si om det er mobilt eller WiFi nettverk som har høyest effekt/følsomhet rent teoretisk. Men egen erfaring er at WiFi krever ganske så høyt effektforbruk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 (endret) For at telefonen skal kommunisere med nettverk enten mobilt eller WiFi så må dette skje gjennom sender/mottaker innebygd i tlf. altså 2 separate. Jeg har ikke satt meg så inn i spesifikasjoen at jeg kan si om det er mobilt eller WiFi nettverk som har høyest effekt/følsomhet rent teoretisk. Men egen erfaring er at WiFi krever ganske så høyt effektforbruk Dette er helt individuelt. Er ikke noe fasitsvar som gjelder alle. Hjemme hos meg (inne) er 3G|4G signalene så dårlige at det hele tiden vipper frem og tilbake og mellom disse og edge (GSM/2G) . På dette bruker mobiltelefoner mye mere sende effekt (batterydrain) en et konstant godt lokalt wireless lan. Mobiler skrur opp effekt ved dårlige/svake signaler , kjent fenomen. Jeg med mitt bruksmønster og ikke minst hvor jeg oppholder meg sparer batteri ved å ha WIFI aktivt på. . Endret 12. juni 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Men er det slik at man kan "låse" wifi til ett nettverk, slik at den ikke søker etter alternative nett? Det er nfc på denne, right? Lenke til kommentar
almeli Skrevet 13. juni 2013 Del Skrevet 13. juni 2013 (endret) Ganske artig vridning på temaet nå, men for å skissere grovt så kommuniserer dagens mobiltelefoner med omverdenen via 4 forskjellige systemer, alle basert på radiosignaler, men forskjellige frekvensområder.Telefoner har derfor 4 sendere og 4 mottakere. 1. Mobilt nettverk. Altså det offentlige der telefonen blir identifisert via SIM-kortet. Tlf. vil alltid kommunisere med dette nettverket for å opprettholde forbindelsen. Samtaler og meldinger blir alltid kanalisert via det mobile nettverket, så derfor vil det pågå en kontinuerlig kommunikasjon slik at oppringninger f.eks havner på tlf. Dersom denne oppdateringkommunikasjonen ikke var kontinuerlig så ville mesteparten av oppringerne få høre f.eks. "utenfor dekningsområde" "telefonen avslått". Det mobile nettverket har det største dekningsområdet. 2. WiFi trådløst lokalt nettverk, Kommunikasjonen skjer via en lokal WiFi-ruter og rekkevidden er meget variabel. I friluft flere hundremetre, mens innendørs helt avhengig av f.eks. bygningskonstruksjon/materialer. Denne lokale WiFi-enheten har sitt eget "kjenningsnr." som må programmeres inn på WiFi-enheten i mobiltelefonen. Når så denne forbindelsen er opprettet mellom enhetene vil også dette systemet kontinuerlig oppdatere dette, så altå selv om tlf. er "låst" til den spesifikke ruter så pågår det hele tiden en forbindelse som bruker mer eller mindre strøm, helt uavhengig om det skjer aktiviteter eller ikke. 3. Bluetooth kommunikasjon. Dette er en meget spesifikk form for radiokommunikasjon for nærområdet, altså inntil 10-20 meter. Det var vel Ericsson som i sin tid fikk patentet på blåtann. Det spesielle med denne formen er den digitale lydoverføringen og kodeksen for dette. De siste utgaver av teknologien og tlf. gjør at vi har fått såkalt dvalemodus, opprinnelig så var dette systemet kontinuerlig påslått når aktivert. Dagens brukemåte (for undertegnede) er at jeg har Bluetooth påslått alltid. Men fordelen er at den ligger i dvalemodus frem til at kompatibelt utstyr blir aktivert for bruk. En praktisk bruksfordel her er at jeg som helst vil bruke ørepropp for handsfri samtale, kan la denne ligge avslått, får jeg en samtale legger jeg ned tlf. slår på øreproppen og forbindelsen opprettes automatisk på sekunder. Vil tilføye at når Bluetooth er aktivert og i bruk av tlf. og utstyr så vil også denne teknologien kontinuerlig oppdatere forbindelsen, altså bruke strøm. Pga den korte rekkevidden samt dagens dvalemodus så er dagens Bluetooth-strømforbruk minimalt i forhold til 2 forannevnte teknologier. 4. NFC - Near Field Communikation. Sensoren for denne funksjonen ligger under XPERIA-logoen midt på baksiden av telefonen. Denne teknologien er som navnet sier basert på nærhet, ett par cenimeter eller direkte nækontakt ved å legge tlf mot hverandre eller tlf. mot utstyr det skal kommuniseres med. Også denne teknologien kan stå påslått hele tiden i dvalemodus med nesten null strømforbruk. Men så snart det blir nærkontakt med kompatibelt utsyr aktiveres forbindelsen og kommunikasjon utveksles. NFC bruker totalt nesten ikke strøm. Summert så er 1. Mobilt nettverk alltid aktivert via SIM. De andre alternative kommunikasjonsformene er valgbare og derfor også valgbare når det gjelder hver enkelt av oss sitt spesifikke strømforbruk. Endret 13. juni 2013 av almeli 1 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 Hvorfor kan de ikke senke prisen på denne snart? komme med et sånt søndagstilbud eller noe i den duren.. Lenke til kommentar
almeli Skrevet 14. juni 2013 Del Skrevet 14. juni 2013 (endret) Hvorfor kan de ikke senke prisen på denne snart? Hvorfor skal de senke prisen på det som er toppmodellen når den selger så godt den gjør? Det er markedets prinsipper som her gir prisen. Dersom en så ser på det Sony vil sende ut i markedet nå framover så kommer det iallefall 4 nye modeller, alle er dårligere specet enn Z og derfor også blir de lavere priset. Kjøper en toppmodellen uansett om det er bil eller mobiltelefon så betaler vi gjerne det som prisen er. Det blir som å forvente Bugatti til Lada pris. Endret 14. juni 2013 av almeli Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Mitt problem er at når jeg starter appen så tar det så lang tid før GPS'en finner signaler. noen ganger går det opp mot 20 minutt før gps'en finner signaler, er det noen andre som har dette problemet? Har du funnet en løsning på problemet, jeg opplever nå det samme. Det må være en bug. Gps ser +/- 20 GPS/Glonass satelitter men får ikke fix. En sjelden gang virker det, og da får den fix på sekunder. Endret 15. juni 2013 av Mixen Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Har du funnet en løsning på problemet, jeg opplever nå det samme. Det må være en bug. Gps ser +/- 20 GPS/Glonass satelitter men får ikke fix. En sjelden gang virker det, og da får den fix på sekunder. Finner ikke løsningen på dette, det er UTROLIG irriterende. I dag tok det 25 min før den fant satelitt, som sagt så finner den satelitt med engang jeg går inn på for.eks Google maps Madammen har en Sony Go, og hun har akkurat samme problem, så hvis noen andre kan hjelpe så hadde det vært fint Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg har reinnstallert telefonen og alle apper uten at det hjalp. Argh. Så dette er nok en bug på telefonen. Men jeg har nå funnet en grei workaround på problemet: Installerte GPS Test App fra Chartcross (gratis app), i settings på denne sett "Keep screen on " Trykk på "Clear AGPS" vent ett par sekund, trykk på "Update AGPS" så trykk "tilbake" og satelittene renner inn i løpet av noen sekunder. Gå så ut av denne appen og start Navigasjonssappen din kjapt. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg har reinnstallert telefonen og alle apper uten at det hjalp. Argh. Så dette er nok en bug på telefonen. Men jeg har nå funnet en grei workaround på problemet: Installerte GPS Test App fra Chartcross (gratis app), i settings på denne sett "Keep screen on " Trykk på "Clear AGPS" vent ett par sekund, trykk på "Update AGPS" så trykk "tilbake" og satelittene renner inn i løpet av noen sekunder. Gå så ut av denne appen og start Navigasjonssappen din kjapt. Takk for tips, men skal det virkelig være nødvendig ? Ingen andre som har dette problemet Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Nei, det skal ikke være nødvendig, tydeligvis en bug. Men fikk du det til da ? Lenke til kommentar
Ursa Major Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Hvordan ser du at "satelittene renner inn"? I OsmAnd (app for OpenStreetMap) kan jeg se den viser f.eks. "10/21" men jeg finner ikke dette noe annet sted. Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Ser det i GPS Test appen, i oversiktsbildet der ser du også styrken/signal to noise ratio (SNR) på hver satelitt du har i bruk. Endret 15. juni 2013 av Mixen Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Det må vel være noe med Endomondo appen siden gps problemet ikke er med google maps o.l ? Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Har det samme problemet med Locus appen. Og også med Sony Car Navigasjon som er basert på google map. Endret 15. juni 2013 av Mixen Lenke til kommentar
amaril Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg har problem at mobil nettverket detter ut når skjermen er av. Står rød kryss over singnal styren når jeg slår på skjermen, Dekningen kommer tilbake etter ca 5 til 10 sek. Har ikke rootet tlf eller lagt inn nytt rom. Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Da slår du av "La Wifi være på under dvalemodus" under avansert i wifi menyen. Redigert, ser nå du mener mobil nett. Ikke wifi. Endret 15. juni 2013 av Mixen Lenke til kommentar
almeli Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg har problem at mobil nettverket detter ut når skjermen er av. Står rød kryss over singnal styren når jeg Jeg ville kanskje sjekke at tlf. er låst på valg av nettverk først. Dersom den vandrer mellom 2-3-4G så kan den miste dårligste signal og med skjermen av så er tlf. i en form for dvalemodus og dermed redusert effekt på sender/mottaker. Innstillinger > Trådløst og nettverk > Mer > Mobilt nettverk > Nettverksmodus - velg WCDMA ( foretrukket) GSM For å sjekke om forbindelsen med nettverket er brutt når skjermen er av, bruk en annen tlf, og ring ditt eget mobilnr. Dersom tlf. ringer så kan det synes som at symbolet for antennesignal ikke virker som det skal. Da vil jeg mistenke feil i programvaren, eller kanskje hardwarefeil. Sjekk via PC-Companion om du har siste versjon programvare fra Sony. Lenke til kommentar
amaril Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Jeg ville kanskje sjekke at tlf. er låst på valg av nettverk først. Dersom den vandrer mellom 2-3-4G så kan den miste dårligste signal og med skjermen av så er tlf. i en form for dvalemodus og dermed redusert effekt på sender/mottaker. Innstillinger > Trådløst og nettverk > Mer > Mobilt nettverk > Nettverksmodus - velg WCDMA ( foretrukket) GSM For å sjekke om forbindelsen med nettverket er brutt når skjermen er av, bruk en annen tlf, og ring ditt eget mobilnr. Dersom tlf. ringer så kan det synes som at symbolet for antennesignal ikke virker som det skal. Da vil jeg mistenke feil i programvaren, eller kanskje hardwarefeil. Sjekk via PC-Companion om du har siste versjon programvare fra Sony. Foretrukket nettverksmodus er LTE(foretrukket)/WCDMA/GSM så det skulle være rett, men virker som jeg har hat mest problemer i stavanger sentrum så kan være noe med 4G nettet som gjør det? Har den nyeste programvaren(10.1.1.A.1.253). Lenke til kommentar
Mixen Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Velg WCDMA 3G som foretrukket. 4G er dårlig utbygget, resultatet er at telefonen søker nett hele tiden. Dette gir også høyt strømforbruk. 4G aktiverer jeg bare når jeg trenger det og er innenfor dekning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå