Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær pc - hjelp en amatør! :)

Anbefalte innlegg

Betale dobbelt for å dille i bios?

Ytelsen på spilling mellom 1600MHz og 2400Mhz RAM er i bestefall 1%.

Kjøpe dyr RAM er der du henter minst ytesle av alle oppgraderinger.

Overklokking av CPU kan gi deg en boost. Jeg foretrekker da å overklokke manuelt vba baseclock og multiplier. Da øker man automatisk også frekvensen på RAM. Poenget mitt var at man har brikker som klarer å henge med på denne type overklokking, uten å måtte klokke disse ned igjen, eller bruke såkalte profiler. Dette gir deg større frihet og muligheter når man vil presse dråpene ut av din CPU. Man har ingen restriksjon i minnebrikkene dine.

Derfor syntes jeg dette er lurt. Thats all :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for mange hjelpsomme svar! settes pris på :)

Jeg er enda litt usikker på skjermkort. På nettet er det delte meninger om hva som er best av GTX 660 TI og 7950. Men jeg har også funnet noen billige 7970 skjermkort ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=748621#extra) . Er det verdt å betale de 600 kr mer for en 7970 med tanke på ytelsen i spill, eller er det mer enn nok med en 7950/ 660 TI ?

Lenke til kommentar

7970 er et bedre kort, og er sånn sett mer futureproof, altså at du kan ha det lenger før du må bytte.

Men pass på at ikke CPU'n din bottlenecker skjermkortet. En stock i5-760 vil ikke dra alt ut av en 7970. Hvis du ikke skal klokke, gå for 7950 eller 660 Ti. Hvis du kjøper en god CPU-kjøler, og drar 4ghz ut av CPU'en din, vil du dra nytte av 7970.

Valgets kvaler ...

[Edit] Du bør også tenke på hvilken kjøleløsning skjermkortet har. Gigabyte har noen gode noen, f.eks dette. Varme skjermkort bråker mye, og du kan vel få problemer hvis det blir veldig varmt. Dette avhenger av kabinettet ditt (Har du f.eks en stor vifte på sidepanelet, hjelper dette GPU'en). Her er jo et rimelig kort, men kanskje litt for kjipt. Du kan jo også være heldig å finne noen gode tilbud her.

Hvis du har råd: Kjøp ett godt luftkjølt 7970, kjøp så en god CPU-kjøler. Overklokk så både CPU og skjermkort. Da har du nok for spill i 1,5 - 2 år. (Gitt at du ikke MÅ kjøre på 120hz og ultra-settings).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange hjelpsomme svar! settes pris på :)

Jeg er enda litt usikker på skjermkort. På nettet er det delte meninger om hva som er best av GTX 660 TI og 7950. Men jeg har også funnet noen billige 7970 skjermkort ( http://www.komplett....ku=748621#extra) . Er det verdt å betale de 600 kr mer for en 7970 med tanke på ytelsen i spill, eller er det mer enn nok med en 7950/ 660 TI ?

Ja, 7970 er verdt det (ifølge meg.)

Lenke til kommentar

Som eg sa tideligere i tråden her så har eg 7970 og Intel i7 860 (ca samme cpu som du har men med HT)

Og med mitt oppsett så klarer eg alle spill eg har testet i 1920x1080 med Ultra settings, CPU er da klokket til 3620MHz med HT, siden du ikkje har HT så vil det hjelpe en del på tempraturen og 3,6 GHz burde gå helt uproblematisk med ein grei cpu kjøler.

Lenke til kommentar

7970 har stort sett ligget noe høyere i pris så kr2595 er en god deal spør du meg og absolutt verdt prisen. Om man ser på ytelsestester ser man et greit skille fra 7950 opp til 7970

Kyrre:

Ang bottleneck -

Om du ser på denne artikkelen fra Tomshardware og blar deg nedover til Crysis2 sammenligningen så vil du se en forskjell fra 111 til 121 fps mot de nyeste CPU'ene. Denne testen er forsåvidt en nærmest syntetisk test hvor de har brukt liten oppløsning og lavt detaljnivå bare for å presse fram forskjeller på CPU-nivå. At de har brukt 7870 betyr bare at et raskere grafikkort vil gjøre forskjellen mindre og du er uansett relativt nært toppnivå for CPU uansett. Om du overklokker prosessoren din er gapet mindre. Så selv om du ikke overklokker kan du enda bruke din CPU sammen med et grafikkort som 7970 uten at det er bortkastet som Kyrre antyder: <Hvis du kjøper en god CPU-kjøler, og drar 4ghz ut av CPU'en din, vil du dra nytte av 7970> Se for øvrig min profil angående klokk av i5-750 :)

Lenke til kommentar

Overklokking av CPU kan gi deg en boost. Jeg foretrekker da å overklokke manuelt vba baseclock og multiplier. Da øker man automatisk også frekvensen på RAM. Poenget mitt var at man har brikker som klarer å henge med på denne type overklokking, uten å måtte klokke disse ned igjen, eller bruke såkalte profiler. Dette gir deg større frihet og muligheter når man vil presse dråpene ut av din CPU. Man har ingen restriksjon i minnebrikkene dine.

Derfor syntes jeg dette er lurt. Thats all :)

Dette går ikke med Sandy/Ivy Bridge, base clock styrer PCIe- og SATA-klokk som gjør at overklokking med baseclock er helt håpløst om stabilitet er et samtaleemne. Siden man overklokker systemet med kun multipliere er det lite vits i å betale mer for raskere RAM om man ikke kjøper SLI/CFX-oppsett og LGA2011.

7970 har stort sett ligget noe høyere i pris så kr2595 er en god deal spør du meg og absolutt verdt prisen. Om man ser på ytelsestester ser man et greit skille fra 7950 opp til 7970

Kyrre:

Ang bottleneck -

Om du ser på denne artikkelen fra Tomshardware og blar deg nedover til Crysis2 sammenligningen så vil du se en forskjell fra 111 til 121 fps mot de nyeste CPU'ene. Denne testen er forsåvidt en nærmest syntetisk test hvor de har brukt liten oppløsning og lavt detaljnivå bare for å presse fram forskjeller på CPU-nivå. At de har brukt 7870 betyr bare at et raskere grafikkort vil gjøre forskjellen mindre og du er uansett relativt nært toppnivå for CPU uansett. Om du overklokker prosessoren din er gapet mindre. Så selv om du ikke overklokker kan du enda bruke din CPU sammen med et grafikkort som 7970 uten at det er bortkastet som Kyrre antyder: <Hvis du kjøper en god CPU-kjøler, og drar 4ghz ut av CPU'en din, vil du dra nytte av 7970> Se for øvrig min profil angående klokk av i5-750 :)

Med kraftigere grafikkløsninger vil CPU-flaskehalser bli mer tydelige, noe som er grunnen til at Hardware.no sin nye test av GTX 680 4GB fikk ganske forskjellige resultater enn deres forrige, det er også derfor CFX- og SLI-oppsett blir ansett som å kreve mer CPU siden man ønsker å oppnå en høyere og mer stabil framerate.

Lenke til kommentar

Dette går ikke med Sandy/Ivy Bridge, base clock styrer PCIe- og SATA-klokk som gjør at overklokking med baseclock er helt håpløst om stabilitet er et samtaleemne.

Ah .. Det visste jeg ikke. Sitter her old-school å klokker min 1366 jeg da ^^

Med kraftigere grafikkløsninger vil CPU-flaskehalser bli mer tydelige...

Takk ...

Lenke til kommentar

Veldig hjelpsomme svar her folkens! tusen takk for det :)

Vil bare minne på at jeg er en amatør når det kommer til pc ( jeg vil jo lære, derfor jeg har satt meg ned og brukt mye tid på å finne informasjon osv). Jeg har dermed sett flere steder at overklokking ikke er anbefalt for nybegynnere som meg, fordi man kan ødelegge komponentene i datamaskinen hvis man dummer seg ut. Jeg ville dermed tro at det ikke er så taktisk for min del å basere mitt skjermkort på en overklokka CPU, rett og slett fordi at det kan gå veldig dårlig hvis man ikke vet hva man gjør...

Spørsmålet mitt er da - hvis jeg ikke overklokker CPUen min, men enda velger å kjøpe et 7970 skjermkort, vil dette fremdeles være et bedre kjøp enn en 7950, eller er det bortkasta penger fordi at CPUen blir for dårlig?

Lenke til kommentar

Det skal utrolig mye til for å ødelegge komponeneter ved overklokking.

Så lenge du tar til steg for steg går det bra.

Begynn med mindre økninger og jobb mot målet ditt.

Spenning er det som ødelegger datakomponeneter og så lenge du holder deg fornufting her er det ingen fare.

i5-7xx serien er veldig robuste og tåler mye, har aldri hørt om noen som har klart å ødelegge en :)

Får du blåskjerm, ikke frykt, det er bare å gå tilbake et steg ;)

Jeg synes selv det var veldig gøy å lære meg det selv og har overklokket alle maskiner jeg har eid siden slutten av 90-tallet :p (den gangen måtte jeg fysisk til verks, med jumpere osv, det var den gang en PowerMac G3/266 MHz fom ble overklokket til 333Mhz, den fungerer fortsatt i dag, selvom den ikke har vært noe særlig i bruk de siste årene)

Lenke til kommentar

Det å ødelegge komponenter ved overklokking er så godt som umulig i disse dager. Om du klokker RAM for mye nekter maskinen å starte. Tilsvarende med CPU. GPU kan du vel oppleve artifacts - det er også eneste stedet jeg har opplevd svikt i HW som følge av OC i løpet av de siste 15 årene jeg har tuklet med datamaskiner.

Du er ikke ute etter å slå rekorder i overklokking, kun øke 24/7 ytelsen, som betyr en "OK" stabil overklokk.

Lenke til kommentar

Med kraftigere grafikkløsninger vil CPU-flaskehalser bli mer tydelige, noe som er grunnen til at Hardware.no sin nye test av GTX 680 4GB fikk ganske forskjellige resultater enn deres forrige, det er også derfor CFX- og SLI-oppsett blir ansett som å kreve mer CPU siden man ønsker å oppnå en høyere og mer stabil framerate.

Først, et enkelt 7970 kan ikke regnes som en kraftig grafikkløsning som Arni tenker på - hadde du sagt tre hadde jeg vært mere enig ;) Jeg må forøvrig si at jeg ikke er direkte imponert over ytelses-endringen HW.no viser til da det testede kortet stort sett holder seg mellom GTX670 og 680 også i den nye testen . Sitat fra nyeste test: "I reelle spill gikk det ikke fullt så bra, men resultatene var jevnt over respektable. Kortet endte med å levere på nivå med en standard GeForce GTX 680, og endte stort sett like over eller like under vår referansemodell."

Sitat av Efikkan fra en annen tråd angående oppgradering av GPU kontra CPU-ytelse (her en core-i7-920 som utgangspunkt):

<For å komme med forklaringen; med høyere detaljer vokser kompleksiteten for shaderprogrammene på GPUen. Hvis detaljene justeres langt nok ned vil andelen av tegningen av et bilde som faktisk brukes av GPUen til rendering gå ned, da blir den resterende delen hvor CPUen kommuniserer med GPUen relativt sett større og bilderaten blir derfor mer avhengig av CPUens hastighet. At ytelsen blir mer avhengig av CPUen i dette scenariet betyr at lasten(spillet) er dårlig balansert, og sier fint lite om hvor godt egnet CPUen er til spill. Trenden for spillutvikling er at mer og mer av kompleksiteten gjøres i shaderprogrammer på GPUen, og enkeltkjerneytelsen for CPUer har stagnert de siste årene, så det er ikke særlig mye å hente der. Det er noen få spill som er CPU-hungrige, men jevnt over er det kun snakk om noen få prosent ytelseforskjell. Hvis diskusjonsstarter først skal oppgradere CPUen så bør det nok velges en i7-3930K for at det skal bli noen merkbar forskjell, men denne forskjellen handler om hva som kjøres samtidig på maskinen, ikke når et spill kjøres uten programmer i bakgrunnen. Eneste unntak er vel omtrent Battlefield 3 som utnytter flere enn fire kjerner. Så konklusjonen må være at å oppgradere til noe som en i5-3570 vil ikke signifikant påvirke spillytelsen, mens en oppgradering til i7-3930K kan påvirke ytelsen utenom spilling, og påvirke spilling dersom det kjøres en del annen programvare samtidig som spillingen.>

Techpowerup viser også forskjellen for HD7970 med forskjellige prosessorer blant annet en 920 (tester viser at denne kan sammenlignes med 750 og 860). Noen variasjoner ser man mellom forskjellige titler men jeg faller tilbake på at 7970 sammen med førstegenerasjons i5 og i7 gir greit nok utbytte med god margin. Man trenger ikke oppgradere CPU og dermed hovedkort før man eventuelt tar steget opp til flere grafikkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...