Gå til innhold

Oppgradering av stasjonær pc - hjelp en amatør! :)

Anbefalte innlegg

Heisann!Jeg har lenge vurdert å oppgradere min ca 5 år gamle gamer maskin, slik at den kan klare å håndtere de nyeste spillene på max grafikk. Jeg har derimot to problemer - jeg er student ( økonomien er altså ikke den beste i verden) og jeg har aldri bygget en pc selv! Jeg har derimot lyst til å utfordre meg selv, og har troa på at jeg kan bygge den selv ved hjelp av nok youtube filmer samt en rekke google søk. :) Hva som finnes på markedet av hardware og hva som er verdt å bruke penger på derimot, kan jeg ganske lite om. Jeg er en smule usikker på hva som er nødvendig å bytte ut for å gi maskinen en frisk pust, og hvor jeg evt burde investere mest. Tanken er at jeg skal bruke minst mulig penger på å oppgradere den, men enda oppgradere den nok til å kunne kjøre det meste av dagens spill på high/ultra.

Mine nåverende komponenter (CPU, hovedkort og strømforsyner ble oppgradert for 2 år siden)

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 Quad Core, 2.80Ghz, Socket 1156, 8MB, 95W, Boxed w/fan

ASUS P7P55D-E, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, GbLAN, SATA 6Gb/s, USB 3.0

Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

Geforce 9600 GT

Chieftec Smart Series 550W PSU

Jeg kan allerede se at skjermkortet er det svakeste leddet her, og at det må byttes ut. Samtidig tenker jeg også å oppgradere RAM. Er det derimot nødvendig å oppgradere noen av de de andre komponentene? evt hvor mye må jeg bruke for å få et bra skjermkort?

til sammen tenker jeg absolutt MAX 3500 kr, om ikke mindre.

Håper på noen hjelpsomme og gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde satset på et 7950 eller et 660ti skjermkort til rundt 2 lapper, kjøpt 8 gig med ddr3 1600Mhz og 128Gig SSD du får få dette til under 3500, Skjermkort ligger vel på +- 2k, ssd får du for 6-700 og minne koster rundt 300

ville du si at 7950 eller 660TI er kraftig nok til å kjøre dagens spill på high/ultra?
Lenke til kommentar

Etter en del googling fant jeg ut at 7950 virker som et bedre kort enn 660 TI, og jeg tror det passer innenfor mitt budsjett. På dustinhome (http://www.dustinhome.no/search/hd%207950?sortby=Price.PriceExclVAT%20asc) er det derimot forskjellige priser i fra produsent til produsent. Er det en stor forskjell på fks kortet fra gigabyte og sapphire sitt? hva er evt forskjellen?

Takk for gode svar hitil! :)

Lenke til kommentar

Jeg ville også vurdert å kjøpe en tredjeparts kjøler. i5-760 er en fin overklokker og du kan i noen spill være begrenset av denne.

Jeg vet om flere som kjører denne på rundt 4GHz.

Men en grei kjøler er 3.6Ghz ganske lett å få til.

Lenke til kommentar

Nå er jeg faktisk så amatør at jeg ikke vet hva overklokking er, helt detaljert, utenom at du "pusher" cpuen :blush: :blush:

betyr dette at dersom jeg skal utnytte 7950 sitt potensiale, blir jeg nødt til å overklokke CPUen i spill? kan jeg evt få en link til noen CPU kjølere som er billig og bra? :grin2:

Lenke til kommentar

Overklokking veldig enkelt sagt er at du øker frekvensen på prosessor. Dette krever mer strøm og gjør at CPU blir noe varmere, derfor kreves noe mer kjøling.

Du trenger også et hovedkort som støtter dette, men du har allerede et hovedkort som fungerer ypperlig til dette.

Kjøling kan fås i alle prisklasser, men det trenger ikke å være dyrt.

CoolerMaster Hyper 212 koster i underkant av 300kr og vil være perfekt til en moderat overklokk til f.eks 3.6GHz på en i5-760. Det er mange guider på nettet, i5-750 er nesten identisk og du kan gjerne følge guider for denne, da du vil finne flere av guider for denne CPUen.

Lenke til kommentar

RAM

CPU-kjøler

Skjermkort

Her er noen rimelige valg. Hentet fra ulike nettbutikker, så prøv å finn alle på samme plass så du reduserer portoutgifter.

Når det gleder skjermkort er vel 7950 eller 660 TI relativt like. 7950 kan du med hell flashe til 7970, og da er dette et bedre valg. Jeg satte opp 660 TI, fordi din PSU er ikke så kraftig. Jeg mener nvidia trekker mindre strøm enn radeon. Sjekk ialllfall at din PSU klarer å drive disse kortene...

Når det gjelder RAM kjøp noen som tåler høy frekvens. Da kan du overklokke som en gal :)

En god oppgradering er en SSD som flere har nevnt. En billig og god SSD er Intel 330. Denne får du for ca. 900,-

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe gode svar folkens! settes veldig pris på for en nybegynner som meg :)

er SSD virkelig nødvendig for gaming? vil spillytelsen egentlig bli bedre, eller er det bare slik at windows starter opp raskere?

Lenke til kommentar

Nja - det er ikke nødvendig for gaming, men den generelt oppleves maskinen raskere. Om du legger spillene på SSD blir loadingtider veldig mye kortere enn hva du er vant til. På en annen side venter man ofte på andre spillere uansett.

Jeg hadde spill på en SSD, men gikk tilbake til vanlig disk uten å tenke mye over "tapet". SSDen blir forøvrig brukt til OS-disk på en annen maskin.

Lenke til kommentar

SSD gir raskere loading av spill, men er etter min mening den oppgraderingen som gir best boost pr krone for hele maskinen, ikke bare for spilling, programmer og operativsystemet virker mye mer responsivt ved bruk av ssd som OS disk. Beste pengene jeg har brukt i hvertfall, med tanke på oppgradering.Men har kanskje ikke så mye å si for mest mulig fps i spill, da er skjermkort det viktigste.

Lenke til kommentar

SSD vil ikkje gi deg 1 FPS meir i noen spill med mindre du går tom for minne, men da vil pcen uansett være for treig til å spille på. men det vil være den beste oppgraderingen du kan gjøre med tanke på nesten alt annet bruk ved maskinen, det vil som sagt over her gi deg kortere loading tider i spill, er du kun ute etter FPS i spill så går du for 7970 og ein god cpu kjøler, da det holder med 4 GB minne til spill og som sagt så vil ikkje ein SSD hjelpe deg i spill.

Lenke til kommentar

En annen tråd omhandler samme problematikk, bare litt andre spørsmål.

Jeg gikk for 7970Ghz ed (fant et demobrukt til kr2700 hos komplett- et kupp til prisen) og er veldig fornøyd med ytelsen på dette. Med en lett overklokk av CPU (finn link i tråden jeg viste til) tror jeg du nærmer deg ultra innstillinger på ganske mange spill. Test med flere modeller fra bit-tech.net Om du går for et standard 7970 og 2x4GB minne bør du havne rundt kr3200. SSD kan du ta ved en senere anledning; men det er virkelig en oppgradering som merkes i daglig bruk som du bør få med deg :)

I tillegg: Det er svært lite å hente på å gå fra et 2x4GB minnesett på1600Mhz til et på 2400Mhz som anbefalt over. Spesielt når sistnevnte er dobbelt så dyrt.

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Jeg er enig hvis man ikke skal overklokke. Men hvis du har lyst til å dille litt i "Manual" i BIOS'n vil jeg anbefale brikker som kan presses høyt.

Betale dobbelt for å dille i bios?

Ytelsen på spilling mellom 1600MHz og 2400Mhz RAM er i bestefall 1%.

Kjøpe dyr RAM er der du henter minst ytesle av alle oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...