aklars Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg vil bytte ut kit-objektivet til Canon 500D. Jeg er nybegynner-fotograf og trenger et objektiv som ikke er for dyrt, men samtidig noe jeg kan utvikle meg som fotograf med. Har noen tips til et bra objektiv som kan erstatte kit-objektivet? Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Hva tar du bilder av? hvor mye penger ser du for deg å bruke? Endret 18. januar 2013 av Nelson09 Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Det første og mest åpenbare valget er en 50 f1,8, som passer bra som portrettobjektiv, er rimelig skarpt (langt bedre enn det du har) og som kan brukes for å få et lite område i fokus. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 tamron 17-50 f2.8 er et trivelig objektiv som ofte går for ca 2000 på bruktmarkedet. 2 Lenke til kommentar
aklars Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Hva tar du bilder av? hvor mye penger ser du for deg å bruke? Trenger et allround-objektiv, både for landskapsbilder ute, objekter i hastighet og som er lyssterkt nok til å ta bilder inne uten blits. Ser for meg 3000 kr. Som sagt er nybegynner i foto-gamet Lenke til kommentar
aklars Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Det første og mest åpenbare valget er en 50 f1,8, som passer bra som portrettobjektiv, er rimelig skarpt (langt bedre enn det du har) og som kan brukes for å få et lite område i fokus. Har du et konkret tips om merke og pris på en 50mm? Ser for meg noe nærmere 18mm også og gjerne kan zoome Lenke til kommentar
aklars Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Noen erfaringer om Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6? Lenke til kommentar
magb Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 En Sigma eller Tamron 17/18-55mm F2.8 høres ut som det beste valget. 17-85 mm f/4-5,6 scorer ikke så veldig godt på tester, da er det mye bedre med enten 15-85mm som er dyrere, eller 18-135mm (Stm version) eller sigma 17-70mm. Men ingen av disse er særlig lyssterke. F-tallet sier noe om hvor lyssterkt det er, jo lavere tall jo mer lyssterkt. Lenke til kommentar
tow Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Høres ut som du heller bør se på nytt kamera med bedre egenskaper i lite lys. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Noen erfaringer om Canon EF-S 17-85 mm f/4-5,6? Jeg har hatt denne for mange år siden. (Selges denne ennå altså?) Min kvalitetskrav den gangen var kanskje ikke slik dem er i dag, men jeg husker jeg var fornøyd med det. Men skal du ta bilder inne uten blits så bør du ha noe mer lyssterkt. Men selv innendørs har man forskjellig lys. Mener du innendørs på dagtid hvor solen stråler inn viduene, eller på dagtid i overskyet vær uten så mye lys fra viduer? Eller mener du rett og slett på kveldstid med kun innebelysning? På dagtid vil du klare deg greit med f/2.8. Vertfall hvis du er litt genereøs med ISO'en. På kveldstid og kun innebelysning bør du gå for fast optikk, da disse har langt bedre lysstyrke. Men selv med lyssterk fast optikk kreves det meget generøse ISO instillinger og dette kan gi mye støy i bildene. Men min 5D MK III og 35mm f/1.4L og ISO 3200 får jeg så absolutt flotte bilder innendørs med kun litt innebelysning. Dette fordi MK III har langt bedre ISO egenskaper. Har du vurdert ekstern blits i steden? Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Med det kameraet du har og prisnivået foreslår jeg: Sigma 17-70mm f/2.8-4 OS Canon 50mm f/1.8 Brukt lander du under 3000 lett Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Er helt enig med Nelson09 her. Men ikke forvent at du kan ta superflotte støyfrie bilder innendørs på kveldstid. Det kan man bermest ikke gjøre med noe kamera. Da må man i vertfall vesentlig opp i pris, for det er den siste lille kneika som koster skjorta. Bruk heller en ekstern blits. 50mm f/1.8 er uansett en veldig god "allrounder" å ha i fotovesken Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Det er vanskelig å få et alt-i-et objektiv som dekker det du ønsker her, Canons 15-85 er en av de beste normalzoomene for crop, men den blir for kostbar for ditt budsjett, og ofte for lyssvak innendørs. Og ikke uvanlig er f2.8 og for svakt inne, så du må til med blits. Mitt forslag er å beholde den kitzoomen du har og heller kjøpe en lyssterk 50mm eller videre for bruk i svakt lys, men du bør og kjøpe en god blits. Tor Lenke til kommentar
GSM Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Kan anbefale Sigma 50mm F1,4 for bilder uten blits. Meget bra objektiv til prisen. http://www.japanphoto.no/sigma-50mm-f14-ex-dg-hsm-for-canon?source=japanphoto_prisguide Ellers er mitt favoritt allround objektiv canon 17-55mm F2.8, Om du har mulighet ville jeg spart opp litt mer penger og gått for det. Meget skarpt og lyssterkt allround objetiv med bildestabilisering. Ligger på rundt 4000-4500 på bruktmarkedet. http://the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-17-55mm-f-2.8-IS-USM-Lens-Review.aspx 1 Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg kjøpte meg 430 EX II og er svært fornøyd. Jeg briuker og en softbox som sprer lyset, og dette gir så flott belysning at kit-objektivet holder i massevis. Og så kjøpte jeg meg et Sigma 17-50 f/2.8 OS for å kunne ta bedre bilder uten blits, og det funker veldig flott og er veldig lærerikt. Men jeg tar desidert flest blitsbilder, og da bruker jeg f/4 eller f/5,6, noe som hadde gitt nesten like bra bilder med kit-objektivet. Så dersom du ønsker å utfordre dine fotografiske evner, så er det en lyssterk normalzoom du skal prioritere. Men dersom du ønsker å ta bedre bilder, så er en god blits med diffusor/softbox den beste måten å bruke penger på. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) FotoVideo selger for tiden Sigma 17-50mm f/2.8 EX DC OS HSM til 3995,- Litt over ditt budsjett, men det er en veldig god deal og et veldig godt objektiv. Ca. samme området som ditt 18-55mm, men vesentlig bedre optisk, f/2.8 gjennom hele brennviddeomfanget, samt en effektiv bildestabilisator. Mye for pengene! Hvis ikke, så er jo Sigma 17-70mm f/2.8-4 DC OS HSM også et godt objektiv og en god oppgradering fra kitobjektivet. Men det er ikke i nærheten av 17-50mm f/2.8 OS. Endret 18. januar 2013 av Andreasfe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå