Gå til innhold

NGT - Ustabil linje/ruter

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått vds 25/5 fra ngt, hadde et gammel trepins telefonuttak som ble omgjort til nettverkspunkt av montør. Etter å ha koblet opp den medfølgende tompson 789 ett eller annet ruteren fra ngt, opplever jeg at det trådløse nettet er litt ustabilt. Har kjørt noen fartsmålinger, og ligger mellom 8-14. Noen ganger kan den falle helt ned i 1-2 mbps.

Fra veggkontakten går det ei rj-11 leding inn i ruteren, og jeg lurer på om det kanskje ligger noe begrensninger i denne tynne kabelen? Kanskje det også kan være en kombinasjon med ustabil ruter, for jeg faller av og til ut av nettet. Så kanskje jeg burde kjøpt en skikkelig wifi ruter, og heller koblet rj-45 fra veggen og inn i ruter.

Her er info fra kapaks;

Merknader:

Multicast enabled on an xDSL port on e- or aeDSLAM.

VDSL er tilgjengelig, men det mangler stabilitetsmålinger. Linjen kan i noen tilfeller være utsatt for støy (som gir dårlige forhold for VDSL)

Total linjelengde inkludert inntak: 347 meter

Lengde på inntak: 100 meter (standard)

Tråddiameter: 0,6 mm

Fabrikat på utstyr: A7302B

Mulig produktklasse: VDSL 40/10

Produktinformasjon

Produkt på abonnementet: Bredbånd VDSL

Bredbåndsprodukt på linjen: BV

Søkt produkt: VDSL-PREMIUM

Høyeste produktklasse: VDSL 40/10

Høyeste nedlastingshastighet pr trådpar: 40000

Høyeste opplastingshastighet pr trådpar: 10048

Produktkode: 603

Mulig produktklasse: VDSL 20/1

Mulig produktklasse: VDSL 25/5

Mulig produktklasse: VDSL 30/10

Mulig produktklasse: VDSL 40/10

Informasjon om termineringspunkt

Koplingspunktets utstyrstyper: Koblingspunktet har eDSLAM

Linjeinformasjon

Fremføringsnummer: 63056906

Linjenummer: 1103346

Fysisk linjeid: 0

Signatur for modersentral: OENK8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plugg pc rett i NGT boksen for å eliminere trådløsbiten.

Dersom du får 25/5 når PC er plugget i NGT boksen er det ditt trådløse som er problem.

Da kan plassering av ruter, skifting av kanal være løsninger du må vurdere.

Dersom du bor i et område med veldig mange wifi, kan det du beskriver være helt vanlig. Microbølgeovn, trådløs telefon og babysittere kan også forstyrre signalet.

Lenke til kommentar

@k1mzor

Det ligger ingen begrensinger i RJ11-kabelen (telefonkabelen). Den er helt grei i forhold til dette og har klart god nok spesifikasjon. Nettverkskabler har i realiteten ikke større tråddiameter, bare langt flere par.

Ja, man kan benytte seg av begge kobberparene teknisk sett, men så vidt jeg vet leverer ikke NGT VDSL-produkter basert på bruken av flere trådpar. Tror faktisk ingen gjør dette. Uansett medfører bruk av dobble trådpar en betydelig økning i pris.

Thomson rutermodemet kommer du deg neppe utenom, VDSL som alle andre SDL teknologier krever et modem koblet mot telefonuttaket (Selv om det er en nettverkskontakt er det et rent telefonuttak). Dog forundrer det meg at du har fått Thomson 789. Så vidt jeg vet er dette fibemodem/ruter - men nå leverer Thomson ofte ulike versjoner (ADSL, VDSL, Fiber) av samme grunnboksen. Denne består nemlig av en modemdel, en ruter, et trådløst aksesspunkt og en switch. Man kan altså produsere denne med ulike modemdeler (for ulike teknologier), på en enkel måte og 789 finnes i ulike versjoner.

For å løse problemet ditt må du nok gjøre som @Taxman foreslår. Plugg deg med kabel rett inn i boksen, da tar du nemlig vekk trådløst som en mulig feilkilde. Har du da fremdeles ustabil og varierende linje, så er problemet mest trolig på telefonlinje eller i sentral. Da er det brukersupport hos NGT man kontakter. Har man helt stabil linje ved å koble direkte, ja da må man se på plasseringen av ruteren.

Den trådløse ruteren du linker til er klart bedre enn Thomson sine rutermodem, men ingen vits i vurdere denne før man har sikret at linjen inn er stabil.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar i denne tråden. Jeg har nå hatt litt bedre tid på meg til å feilsøke, og det er ingen tvil om at det er wifien det er noe galt med. Jeg har prøvd å plassere ruteren høyt i vinduskarmen bak meg, men det går fortsatt litt treigt, og jeg blir av og til kastet ut av nettet. Selve signalstyrken på wifi har aldri vært noe problem, den er på maks. Men når jeg kobler meg på kabel inn i ruteren får visa en annen tone, da er nettet stabilt og jeg får maks fart. Jeg har scannet nettene rundt meg med inSSIDer, og prøvd å endre kanal på ruteren, men til ingen nytte.

Finnes det da noen andre rutere jeg kan se på? Er det noen som har annbefalninger på en bra ruter med vdsl inngang, eller burde jeg sette opp ruteren jeg allerede har som et modem, og kjøpe en dedikert wifi ruter?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet bør du bruke routeren fra ngt, kable fra den til en skikkelig router. Eksempler kan være Asus N66 black knight, eller Linksys E4200. Litt høyere pris på dem, men det er verdt hver krone da du aldri får problemer med dårlig sendestyrke og ustabil latency igjen (aldri si aldri, men de beste fra mine erfaringer, inkl 2 år med arbeid i ngt for en del år siden).

Lenke til kommentar

Jeg tror løsningen blir å bridge ngt ruteren til et modem og koble på en annen ruter. Er ngt villig til å sette ruteren i bridge mode, eller er dette noe jeg må gjøre sev? Skal jeg da benytte meg av en av de 4 gule eth portene fra ngt og inn i wan porten på den nye ruteren? Eller kan jeg benytte meg av den røde gigabyte wan porten fra ngt modemet og inn i wan på den nye?

Lenke til kommentar

Vil tro kundeservice på NGT enkelt fikser bridge mode for deg. Ethernet fra den til din egen ruter på dens wan/internet port (navn kan variere). Om linken mellom dem er 1gb eller 100mb spiller ingen rolle. Ditt lokale netts hastighet vil være definert av portene på din egen ruter, evt på switchen om du setter på det. Stort sett har du 4 tilgjengelige gb-porter på nye rutere nå. Hastigheten ut blir begrenset av abonnementet ditt og ekstern kabling lenge før 100mb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...