Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slanke seg på Nikotintyggis

Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste dagene tygget en del 2mg nikotintyggis omtrent hele dagen, med det formålet å slanke meg.

Det holder meg mett, og jeg får ikke lyst på mat.

Samtidig så må jeg også mye oftere gå på do enn da jeg faktisk spiste, og ikke tygget nikotin tyggegummi.

Lurer derfor på om nikotin er slankende? Og da snakker jeg om nikotin i seg selv (om den øker forbrenningen f.eks).

Har selv hørt at forbrenningen øker med ca. 10% dersom man røyker 20 eller flere sigaretter daglig.

- Er det noe i dette?

- Er det bevist at nikotin kan virke slankende?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har de siste dagene tygget en del 2mg nikotintyggis omtrent hele dagen, med det formålet å slanke meg.

Det holder meg mett, og jeg får ikke lyst på mat.

Samtidig så må jeg også mye oftere gå på do enn da jeg faktisk spiste, og ikke tygget nikotin tyggegummi.

Lurer derfor på om nikotin er slankende? Og da snakker jeg om nikotin i seg selv (om den øker forbrenningen f.eks).

Har selv hørt at forbrenningen øker med ca. 10% dersom man røyker 20 eller flere sigaretter daglig.

- Er det noe i dette?

- Er det bevist at nikotin kan virke slankende?

Nikotin regulere sult følelsen din. Du føler ikke selv at du er sulten. På samme måte som at noen brukte sigaretter som slanke middel før.

Lenke til kommentar

Hva med å heller bare spise mindre, sunnere og/eller trene? Du går ned i vekt av å få i deg mindre enn du forbrenner, ikke av å få i deg nikotin. Har hørt mange dumme slankemetoder i mitt liv, men denne tar kaka.

Jeg velger heller usunt og fort ned i vekt, enn sunt og sakte ned i vekt.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Dette kan jo du teste nå som du allerede har begynnt.

Jeg vet ikke om du jobber, eller går på skole, men du burde spise frukost for å orke med dette.

Jeg ville anbefalt en sugetablett(skal gi noe som 10 sigaretter pr tablett) som varer 5-6timer, dette vil nok fungere bedre enn å ta en tyggis hver gang du blir sulten.

Du burde kanskje aktivere deg etter større måltid, som middag, jeg mener ikke ut å løpe eller gå på gym, men en times gåtur(lufte bikkja, eller naboens bikkje)

Håper du kan gi litt tilbakemeldinger på hvordan det går og lykke til!

Til dere som sikkert vil si at jeg oppfordrer til usunnhet, vi har allerede sett at personen ikke vil være sunn og bør da heller oppmuntre til en riktig test.

Lenke til kommentar

Det at man kan gå ned i vekt av å røyke kommer ikke nødvendigvis som følge av nikotinen. Det er vel en ørliten forandring i din forbrenning hvis du begynner å røyke, men den er så liten av den er irrelevant.

Min forklaring er at røykere kan finne på å heller ta seg en røyk enn å ta seg en snacks, ta seg en kaffekopp med en morgenrøyk istedet for frokost, and so on. Dermed kan de ofte få i seg mindre mat og derfor gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

Det at man kan gå ned i vekt av å røyke kommer ikke nødvendigvis som følge av nikotinen. Det er vel en ørliten forandring i din forbrenning hvis du begynner å røyke, men den er så liten av den er irrelevant.

Min forklaring er at røykere kan finne på å heller ta seg en røyk enn å ta seg en snacks, ta seg en kaffekopp med en morgenrøyk istedet for frokost, and so on. Dermed kan de ofte få i seg mindre mat og derfor gå ned i vekt.

Men så er det snakk om tyggegummi her, og ikke røyking.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Etter min forståelse gir nikotin en følelse av metthet. - Man burde gå ned i vekt så lenge man får nikotin. Samt at det er mulig å kompensere for små-spising med påfyll av nikotin.

På den andre side, nikotin er en naturlig insekts-gift, og kan vel gjøre deg i verre helse enn du først var?

Lenke til kommentar

Veldig fet mat og vanlig Cola har en synergisk effekt. Nesten som en sigarett. Så tviler ikke på at nikotin kan brukes til slanking. Tror til tross for det at utholdenhetstrening gir mye av den samme effekten. nikotin har endel positive effekter slik som bedre finmotorikk. Så alt er ikke negativt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Blir ikke imponert når jeg hører om folk som ikke har viljestyrke til å slanke seg uten at det gjør litt vondt.

Her er det ikke snakk om smerter, men at matlysten blir så enormt sterk når det lages mat 24/7 rundt om i hele huset/leiligheten, når man prøver å holde seg unna mat, eller kalorier i det hele.

Endret av Cooky
Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om smerter, men at matlysten blir så enormt sterk når det lages mat 24/7 rundt om i hele huset/leiligheten, når man prøver å holde seg unna mat, eller kalorier i det hele.

Tror ikke det er så sterk lyst jeg. Heller svak vilje. Uansett har jeg problemer med å finne ting jeg har lyst på når jeg er på butikken og handler. Jeg tror det er et stadium du kommer til senere i slankingen. Tenker at rema og lignende butikker nesten ikke har matvarer og råvarer som er brukbare. Bare se på de nøttene som selges. For det meste ting med masse palmeolje eller rapsolje sånn som nøttekongen, polly, sørlandschips eller nøttefabrikken. Ikke bra nok. Gode nøtter ville ikke hatt olje i miksen, men da ville det ikke solgt så godt. Det er bare ICA såvidt jeg vet som har peanøtter uten olje. Og så all ferdigmaten. Det handler om å finne mat en av erfaring greier å spise selv om apetitten er lav. For min egen del er det mest smerter som er det ubehagelige med slanking. Ikke problemer med å kontrollere lyst, aldri hatt noe særlig apetitt men det at en blir mer irritabel og har mindre energi. Det hjelper å drikke mye te. Kan godt drikke en liter med te om dagen i forbindelse med slanking.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Dette er hentet fra boken "Good Calories, Bad Calories" av Gary Taubes:

Consider nicotine, for instance, which may be the most successful weight-loss drug in history, despite its otherwise narcotic properties. Cirette smokers will weigh, on average, six to ten pounds less than nonsmokers. When they quit, they will invariably gain that much, if not more; approximately one in ten gain over thirty pounds. There seems to be nothing smokers can do to avoid this weight gain.

The common belief is that ex-smokers gain weight because they eat more once they quit. They will, but according to studies only in the first two or three weeks. After a month, former smokers will be eating no more than they would have been had they continued to smoke. The excess of calories consumed is not enough to explain the weight gain. Moreover, as Judith Rodin, now president of Rockefeller University, reported in 1987, smokers who quit and then gain weight apparently consume no more calories than those who quit and do not gain weight. (They do eat “significantly more carbohydrates,” however, Rodin reported, and particularly more sugar.) Smokers also tend to be less active and exercise less than nonsmokers, so differences in physical activity also fail to explain the weight gain associated with quitting.

The evidence suggests that nicotine induces weight loss by working on fat cells to increase their insulin resistance, while also decreasing the lipoprotein-lipase activity on these cells, both of which serve to inhibit the accumulation of fat and promote its mobilization over storage, as we discussed earlier (see pages 397–99). Nicotine also seems to promote the mobilization of fatty acids directly by stimulating receptors on the membranes of the fat cells that are normally triggered by hormones such as adrenaline. The drug also increases lipoprotein-lipase activity on muscles, and this may explain the steep rise in metabolic rate that occurs immediately after smoking. All of this fits with the observations that smokers use fatty acids for a greater proportion of their daily fuel than nonsmokers, and heavy smokers burn more fatty acids than light smokers. In short, nicotine appears to induce weight loss and fat loss not by suppressing appetite but by freeing up fatty acids from the fat cells and then directing them to the muscle cells, where they’re taken up and oxidized, providing the body with some excess energy in the process. When smokers quit, they gain weight because their fat cells respond to the absence of nicotine by significantly increasing lipoprotein-lipase activity. (There’s also evidence that the weight-reduction drug fenfluramine—the “fen” half of the popular weightloss drug phen/fen, which was banned by the FDA in 1997—works in a similar manner, by decreasing lipoprotein-lipase activity in the fat tissue.)ga

Lenke til kommentar

http://forums.webmd.com/3/diet-exchange/forum/1741/0

Interessant dette. Har tenkt på det samme selv, men ser hvor vanvittig fort folk blir avhengige av sigaretter. Skyldes det nikotinet eller andre tilsetninger i sigarettene?

Hi and thanks for your posting. Whoa, hold on now. Let's do a little tutorial about nicotine. First, abandon any idea that popping nicotine lozenges or slapping patching on your body are going to aid in weight loss.

Nicotine is a stimulant. Anytime you see that "ine" at the end of the substance (amphetamine, caffeine etc), you're dealing with a stimulant. The stimulation effect is short lived. It does act as a mild appetite suppressant, and may increase the average metabolic rate up to 15% higher than normal. Whoopee. Let's do the math. If your baseline metabolic rate is 1400 cals, smoking a pack a day (horrors!) increases may increase it by a whopping (hold your breath) 210 cals. One energy bar or a couple of cookies and you're done. The actual weight reduction doesn't come from any metabolic effect. It's from the slight appetite suppression.

As with all stimulants, resistance to the drug occurs fairly rapidly. Eventually you need more and more,,,and you get the point.

Your idea is not viable and terribly unhealthy. Stay away from drugs and instead it's all about "better living through your own chemistry!". Don't turn yourself into a science fair project. Instead, (broken record time), increase your metabolism in the most optimal and sustainable way--- build your calorie burning muscles and let them guide you to a fit body with minimal body fat and maximal fitness.

Good luck

Dr Peeke

Lenke til kommentar

Kan lett si at det som er mest avhengighetsskapende med sigaretter er det psykiske, selv om de inneholder en rekke kjemikaliske stoffer som skal få deg avhengig. Jeg har erstattet mine sigaretter med elektroniske.. funker fjell, siden det ihvertfall for min del er veldig psykisk. Man 'belønner' seg med en sigarett, koser seg med morgenkaffen og morgenrøyken, sitter å prater med venner i flere timer mens man kjederøyker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...