AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Har lenge hatt problemer med å legge på seg.. Har brukt mye tid på å sette meg inn i hvor mye kalorier jeg trenger osv., men har aldri klart å legge på meg.. Jeg har som regel prøvd i noen uker, så har jeg bare gitt opp fordi det ikke fungerer i det hele tatt... Dette har gjentatt seg endel ganger. Ganske irriterende.. Sitter å tenker på hvilken mat jeg kan kjøpe inn til måltider eller mellommåltider som er BILLIG og "sunt"? Altså fortsatt mye kalorier, men ikke sånn usunt/mettet fett osv. Lurer på hvilken mat dere pleier å spise i løpet av en dag, og hvor mye? Jeg spiser for det meste bare brødskiver utenom middag, og begynner å bli ganske lei av dette.. Det blir jo ganske mange kalorier til sammen, men er ganske lite motiverende å spise brødskiver hele dagen. Er nøtter bra f.eks? Er klar over at man bør kjøpe kjøttdeig/kylling med ris/pasta osv., men regner med dette koster endel i lengden.. Planen var å finne noe billig som jeg kan kjøpe inn og spise hver dag... Som ekstra kalori-bonus/innskudd. Hvis noen lurte så er jeg vel rundt 185cm høy og veier såvidt 60kg.. Synes dette er helt forferdelig, men klarer ikke å gjøre noe med det.. Så har lært meg å bare "akseptere" det. Anonym poster: 64fa82f85b52c16917b596896ed92fa5 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Er du gutt eller jente? Hvor gammel er du? Alle er forskjellige, og grunnen til at du ikke legger på deg er fordi du har høy forbrenning. Hvis jeg fulgte med i biologien og husker riktig, så er det fordi du har mange brune fettceller. Har selv veldig høy forbrenning og har alltid vært tynn. Har også alltid høy kroppstemperatur. Hvorfor synes du det er "helt forferdelig"? Er det fordi du ikke er fornøyd med utseendet, eller fordi du mener du spiser feil? Synes det ser ut som at du spiser veldig sunt, og kroppen din har det nok bra, den. Tror du bare bør ta det helt med ro og stoppe å telle kalorier Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Det jeg ikke liker er utseende, ja. Ville ihvertfall vært 10 kg tyngre. Både armer og bein er veldig tynt, og vil gjøre noe med det. Hadde kanskje også vært kjekt å begynne å trene litt, men ser jo også på dette som ganske umulig når jeg ikke klarer å legge på meg engang. Er ikke noe særlig svak iforhold til hvor tynn jeg er, men syns det hadde vært interessant å prøvd å trene litt styrke. Er 17 år, og ser ikke for meg at det kan være så veldig bra å være "undervektig" heller, vel? Er nok ikke langt ifra undervektig ihvertfall hvis ikke. Anonym poster: 64fa82f85b52c16917b596896ed92fa5 Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Vil du ha muskler, så er det bare å trene styrke og spise proteiner. Da vil du legge på deg ganske kjapt også. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Støtter forslaget om å begynne å trene. For min del er enklere å legge på muskler enn fett, og for å legge på muskler må det trenes. Forøvrig er mitt normale kosthold når jeg ikke trener er omtrent som dette: Frokost: 2 porsjoner müsli mellommåltid: én frukt Lunsj: 4-5 brødskiver m. pålegg mellommåltid: én til to frukter typisk middag: ~200 gram kjøttdeig, "passe mye" pasta, pastasaus kveld: 2-3 knekkebrød eller lignende. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Støtter forslaget om å begynne å trene. For min del er enklere å legge på muskler enn fett, og for å legge på muskler må det trenes. Forøvrig er mitt normale kosthold når jeg ikke trener er omtrent som dette: Frokost: 2 porsjoner müsli mellommåltid: én frukt Lunsj: 4-5 brødskiver m. pålegg mellommåltid: én til to frukter typisk middag: ~200 gram kjøttdeig, "passe mye" pasta, pastasaus kveld: 2-3 knekkebrød eller lignende. Hmm dette kostholdet virket ganske greit! Må prøves.. Men veldig usikker på om jeg kommer til å legge på meg av dette. Greit hvis andre poster høyde og vekt i tillegg til hva dere pleier å spise sånn at jeg får en pekepinn på hvor mye jeg skal ha i kostholdet mitt Men er det egentlig så mye kalorier i frukt som du har i mellommåltidet ditt da? Eller er det bare for å spise noe sunt som metter i en liten halvtime/time før lunsj? Anonym poster: 64fa82f85b52c16917b596896ed92fa5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Eventuelt hvilken drikke er bra til måltidene? Trenger over 0,5l, nærmere 1l til lunsj hvor jeg somregel har 5 brødskiver på skolen. Hvis jeg arbeider pleier jeg å ha med meg 10 brødskiver. Er det ikke vits med vann? Det er jo sunt, men gir vel ikke noe kalorier(?) Anonym poster: 64fa82f85b52c16917b596896ed92fa5 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Hmm dette kostholdet virket ganske greit! Må prøves.. Men veldig usikker på om jeg kommer til å legge på meg av dette. Greit hvis andre poster høyde og vekt i tillegg til hva dere pleier å spise sånn at jeg får en pekepinn på hvor mye jeg skal ha i kostholdet mitt Men er det egentlig så mye kalorier i frukt som du har i mellommåltidet ditt da? Eller er det bare for å spise noe sunt som metter i en liten halvtime/time før lunsj? Anonym poster: 64fa82f85b52c16917b596896ed92fa5 Dette er mitt normale kosthold, brukes for å holde vekten konstant utenfor treningsperioder. 78 kilo fordelt på 194 cm. Jobben min er stort sett stillesittende, så jeg får ikke et veldig økt kaloribehov av å være på jobb. Ettersom målet er å legge på seg vil jeg anbefale å øke litt på mengdene, for eksempel med litt egg til frokost og litt mer av alt til middag. Mitt mål med frukt er å få i seg noe som metter litt mellom de store måltidene så jeg ikke blir alt for sulten. Som du ser spiser jeg kun brødskiver til ett måltid om dagen, da jeg har gått skikkelig lei av brødskiver. Selv drikker jeg mest vann, med eple- og appelsinjus til lunsj. Jeg har valgt å ha brorparten av energibehovet dekket igjennom mat, og drikker for å holde oppe veskebalansen. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Her er dere nok helt på bærtur. Å bygge muskler er en langsom prosess, og er mye vanskeligere enn å legge på seg fett. Når bør det imidlertid ikke være et mål å legge på seg mer fett, da overflødig fett ikke har noen positiv funksjon. For å legge på seg må en enkelt og greit spise mer, og for hardgainers(mennesker som har vanskelig for å legge på seg) må det mye mat til. For å øke muskelmassen må en kombinere styrketrening med kalorioverskudd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå