Vladiator Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Hei. Jeg er en hobbyfotograf som nylig har kjøpt EOS 650D med standard objektivet 18-55mm som fulgte med. Fra før av har jeg et Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro objektiv som jeg har vært godt fornøyd med. Jeg er usikker på om standard objektivet er bedre enn Sigma'en. Min bruks fordeling: 70% bilde, 30% video. Jeg setter stor pris på alle råd og tips jeg kan få. Endret 17. januar 2013 av Vladiaotr Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Sigmaen er nok best såfremt den fokuserer korrekt. Endret 17. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Vladiator Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Sigmaen er nok best såfremt den fokuserer korrekt. Kunne du utdypet det litt mer, er du grei? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Du skriver 18-55 er det med IS "stabilisering? siden du får begge utgavene og det uten IS er veldig dårlig både på bildekvalitet og byggekvalitet. Sigmaen er også i to utgaver en som har blender f/2.8 hele veien og en som har blender f/2.8-4.5 OC "stabilisering" Er det f/2.8 utgaven du har så er det litt svak på f/2.8 men bruker du den på f/4 eller mindre blender er den sylskarp. Sigmaobjektiver på Canon har det vært endel feilfokusering i løpe av årene grunnet varierende kvalitetsikring på objektivene, så enten fokuserer objektivet ditt rett eller så feilfokuserer det "på auto vel og merke". Endret 17. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Vladiator Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Du skriver 18-55 er det med IS "stabilisering? siden du får begge utgavene og det uten IS er veldig dårlig både på bildekvalitet og byggekvalitet. Sigmaen er også i to utgaver en som har blender f/2.8 hele veien og en som har blender f/2.8-4.5 OC "stabilisering" Er det f/2.8 utgaven du har så er det litt svak på f/2.8 men bruker du den på f/4 eller mindre blender er den sylskarp. Sigmaobjektiver på Canon har det vært endel feilfokusering i løpe av årene grunnet varierende kvalitetsikring på objektivene, så enten fokuserer objektivet ditt rett eller så feilfokuserer det "på auto vel og merke". Takk så mye for svaret. Standard objektivet jeg refererer til er av type EF-S 18-55 IS II. Sigmaen er den med blender f 2.8 hele zoom området. Når du er inne på feilfokusering med Sigmaobjektiver, er det noe som en tydelig kan legge merke til eller bør en være dreven fotograf for å kunne se det? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Er en forholdsvis enkel sak og sjekke selv, du kan leste ned et såkalt fokustest-ark. Bare vær nøye med at du bruker 1 fokuspunkt "senterfokuspunkt" og plantasjen er helt rett uten krøller, 45 graders vinkel, stativ eller et stabilt underlag så du ikke forandrer kameraposisjon under fotograferingen. Her kan du laste ned et fokustest-ark. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Dersom du mener Sigma 17-50 f/2.8 med billedstabilisering er det samme objektiv som jeg har. Det er et fordømt bra objektiv, knivskarpt på alle blenderåpninger og alle brennvidder. Mitt eksemplar frontfokuserer med en cm eller så, men det fikser jeg ved å ikke fokusere på nesetippen men heller på øynene til de jeg tar bilde av, så blir det perfekt på f/2.8. Mitt neste kamerahus skal ha mikrojustering av fokuseringen, det er helt sikkert. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Mitt eksemplar frontfokuserer med en cm eller så, men det fikser jeg ved å ikke fokusere på nesetippen men heller på øynene til de jeg tar bilde av, så blir det perfekt på f/2.8. Når man tar portretter så er det jo øynene som skal bli skarpe, ikke nesetippen... Så når du nå fokuserer på øyne så blir nesa skarp, du må fokusere bakover mot øre for at øynene skal bli skarpe. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Når man tar portretter så er det jo øynene som skal bli skarpe, ikke nesetippen... Så når du nå fokuserer på øyne så blir nesa skarp, du må fokusere bakover mot øre for at øynene skal bli skarpe. Med f/2.8 blir både øyne og nese skarp når jeg sikter på øyet. Men om jeg treffer nesen blir ikke øynene skarpe. Om jeg fokuserer på halsen eller et øre, så blir fortsett nesetippen og øynene skarpe. Det virker som om bakre fokusgrense går akkurat der jeg fokuserer og så er det skarpt et stykke nærmere. Men det er aldri skarpt lenger bak enn fokuseringen. Helt greitt så lenge man vet om det, men skulle gjerne hatt muligheten til å justert det slik at det havner midt i. Men da må jeg ha mer avansert hus enn 1100D. Lenke til kommentar
Vladiator Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Takk så mye for gode tilbakemeldinger. Det hjelper! Lenke til kommentar
Vladiator Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Etter å ha testet det objektivet som fulgte med 650D og Sigmaen har jeg funne ut de ikke egner seg til video. Autofokusen er for treg, i tillegg bråker de for mye. Jeg har vært innom Japan Photo og testet en rekke objektiver og fant ut at eldrende Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM var det beste alternativet. Overaskende nok, synes jeg at det var tydelig kjappere på video fokusering og neste ikke merkbar støy i forhold til Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. Forhandleren så det samme, men kunne ikke gi meg et klart svar hvorfor 15-85 var bedre på fokusering ved video bruk. Begge har en ringtype USM-motoren, 15-85 har en 4-trinns bildestabilisator, mens 24-105 har 3 trinns.Har noen tilfeldigvis vært borti dette? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Jeg har vært innom Japan Photo og testet en rekke objektiver og fant ut at eldrende Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM var det beste alternativet. Du mener 17-85 IS ? 15-85 IS er relativ ny. Fikk du testet noen av STM-objektivene som skal være designt for video ? Lenke til kommentar
Vladiator Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Du mener 17-85 IS ? 15-85 IS er relativ ny. Fikk du testet noen av STM-objektivene som skal være designt for video ? Nei, det var 15-85 IS. Trodde ikke den var ny når den kom ut i 2009 og Canon tilbyr cach back på den? Han karen jeg pratet med der, nevnte det ikke en gang. Men det kunne vært veldig interesant å teste. Vet du om det er stor skille med tanke på video biten med et STM- objektiv kontra 15-85 IS? Lenke til kommentar
Vladiator Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Når jeg tenker meg om så testet jeg for ørig 18-135 IS STM som er det andre kit objektivet for 650d. Jeg var ikke noe særlig imponert av det. 15-85 var etter min mening bedre. Er det noen andre STM-objektiver du kjenner som skiller seg godt ut med tanke på video? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Nei, jeg vet ikke helt kanskje fastobjektivet Canon's EF 40mm F2.8 STM Endret 20. januar 2013 av Nautica Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Jo, 15-85'en til Canon er velrenomert for sin gode autofokus. Det objektivet scorer svært bra på alle parametere unntatt lysstyrken. 1 Lenke til kommentar
Rowdy Skrevet 21. januar 2013 Del Skrevet 21. januar 2013 Med f/2.8 blir både øyne og nese skarp når jeg sikter på øyet. Men om jeg treffer nesen blir ikke øynene skarpe. Om jeg fokuserer på halsen eller et øre, så blir fortsett nesetippen og øynene skarpe. Det virker som om bakre fokusgrense går akkurat der jeg fokuserer og så er det skarpt et stykke nærmere. Men det er aldri skarpt lenger bak enn fokuseringen. Helt greitt så lenge man vet om det, men skulle gjerne hatt muligheten til å justert det slik at det havner midt i. Men da må jeg ha mer avansert hus enn 1100D. Jeg har nøyaktig samme opplevelse med mitt Canon 17-55. Der er objektivet kalibrert opp mot kameraet, så alt er i orden. Erfaringen er da at man har litt å gå på nærmere kameraet enn der man har satt fokus. (Som du sier selv) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå