Gå til innhold

Dårlig forhold til penger.

Akse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lenge hatt et veldig dårlig forhold til penger. Jeg er i fast arbeid og får penger hver andre uke, men med pengene kommer en dårlig feeling, og jeg vil bare kvitte meg med pengene så fort som mulig. Jeg har ingen kredittgjeld eller lignende, men jeg liker bare ikke å sitte og ruge på penger.

Jeg kjøper gjerne ting som er greie å ha, og gjerne dyre ting, som jeg kan ha lenge, men dette blir et problem da jeg er 22 år gammel og det er på tide å flytte for seg selv snart.

Jeg har forøvrig foreldre som er ganske flinke med penger, men jeg har tydeligvis ikke fått noe av deres økonomiske sans. Hva mener dere? Jeg er lei av å kaste bort 20.000-30.000 hver måned.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

Jeg har lenge hatt et veldig dårlig forhold til penger. Jeg er i fast arbeid og får penger hver andre uke, men med pengene kommer en dårlig feeling, og jeg vil bare kvitte meg med pengene så fort som mulig. Jeg har ingen kredittgjeld eller lignende, men jeg liker bare ikke å sitte og ruge på penger.

Jeg kjøper gjerne ting som er greie å ha, og gjerne dyre ting, som jeg kan ha lenge, men dette blir et problem da jeg er 22 år gammel og det er på tide å flytte for seg selv snart.

Jeg har forøvrig foreldre som er ganske flinke med penger, men jeg har tydeligvis ikke fått noe av deres økonomiske sans. Hva mener dere? Jeg er lei av å kaste bort 20.000-30.000 hver måned.

Det finnes profesjonell hjelp for dette, men er ikke helt sikker hva det heter eller hvordan du kan få den hjelpen, men noe en kan prøve er jo å sette en vis sum av de pengene i en sparekonto, og bare bruke det i en allers nød?

Lenke til kommentar

Ser du hva jeg skriver? Jeg er fullt klar over at jeg kan, burde og skulle ha spart, men jeg hater å ha penger på kontoen. Kanskje jeg skulle ta ut pengene og la noen andre spare for meg.

Hvis du bruker nettbank kan du vel ha en fast overføring til en konto du ber banken om ikke skal vises i nettbanken så setter du opp ett budsjett der du klarer deg uten de pengene du sparer på en "usynlig" konto.

Du sier selv du vil flytte hjemmefra snart, se på pengene som en vei til selvstendighet uten foreldrene så kanskje du lar dem være.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker nettbank kan du vel ha en fast overføring til en konto du ber banken om ikke skal vises i nettbanken så setter du opp ett budsjett der du klarer deg uten de pengene du sparer på en "usynlig" konto.

Du sier selv du vil flytte hjemmefra snart, se på pengene som en vei til selvstendighet uten foreldrene så kanskje du lar dem være.

Absolutt en mulighet. Det eneste jeg faktisk trenger å bruke penger på for tiden er mat, og det trenger ikke være mer enn 2-3000 per måned. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Når du likevel har en del penger ville jeg brukt noen kroner på noen psykologtimer for synet ditt på penger er ikke vanlig, de fleste synes det er positivt å ha litt på konto.

En psykolog graver å spør trolig til det "irriterende" og ofte får de frem ting man ikke visste om selv... har en mistanke om at ditt forhold til penger skyldes noe som kan graves og røres i litt... :)

Lenke til kommentar

Dersom du klarer å spare i BSU, så blir det vanskeligere for deg å hente det ut. Det kan være litt for fristende til tider å "hente en tusing" fra sparekontoen nå og da, en annen historie med BSU. I tillegg så kommer jo fordelen med skatten, men dette vet du sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...