Gå til innhold

Er dette pyramidespill?

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble idag invitert på ett møte med noen av mine venner.

Der jeg ble fremstilt for en bedrift som solgte helseprodukter online.

Greia gikk ut på at jeg ble vervet, måtte selge 5 såkalte ''pakker'' og verve 3 stk. Etter rundt ett år skulle jeg visst ha en måndeslønn på rundt 80tusen NORSKE kroner. Jeg syntes dette luktet pyramide hele møtet.

Produktene de solgte var visst mye bedre en det man fikk av lege/apotek osv.

Man hadde bonusordninger på biler, på rundt 7-8000kr imånden betalte de på leasing + forsikringer og verksteds-regninger.

Jo flere av de du hadde vervet, vervet andre. Jo mere penger tjente man selv.

Alt dette minner om pyramide, hva mener dere???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pyramidespill. Hold deg unna. Kvitt deg med vennene om de ikke slutter.

Det er det jeg også mener, det ER pyramide, det som er greia, er at jeg har navnet på firmaet, og firmaet virker ganske stabilt og ordentlig. Men det er vell også noe de gjør, virker stabile..

Noen idee om hvor man kan gå med slik info? For å få klarhet idet?

Lenke til kommentar

Ser det er en del myter som florerer om "pyramidespill" som de uhvitende også kaller alt innen nettverkssalg. Slike personer ser som oftest rødt uansett når de hører om slike selskap og har dannet seg en mening om alt som de urokkelig holder på uansett, dessverre.

Bare så det er nevnt, nettverksmarkedføring/nettverkssalg er ikke pyramidespill og det finnes mange selskap som driver lovlig her i Norge, pyramidespill derimot er ikke lovlig i vårt land.

Firma som selger på denne måten gir folk gode muligheter til å arbeide seg til en ok biinntekt eller gjøre det til ett levebrød i seg selv ved en relativt lav startssum sammenlignet med andre alternativ.

Å skille nettverksselskap fra pyramidespill derimot kan være ganske vanskelig i enkelte tilfeller.

Endret av Nasciboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser det er en del myter som florerer om "pyramidespill" som de uhvitende også kaller alt innen nettverkssalg. Slike personer ser som oftest rødt uansett når de hører om slike selskap og har dannet seg en mening om alt som de urokkelig holder på uansett, dessverre.

Bare så det er nevnt, nettverksmarkedføring/nettverkssalg er ikke pyramidespill og det finnes mange selskap som driver lovlig her i Norge, pyramidespill derimot er ikke lovlig i vårt land.

Firma som selger på denne måten gir folk gode muligheter til å arbeide seg til en ok biinntekt eller gjøre det til ett levebrød i seg selv ved en relativt lav startssum sammenlignet med andre alternativ.

Å skille nettverksselskap fra pyramidespill derimot kan være ganske vanskelig i enkelte tilfeller.

Akkurat det er sant. Men når ting som at du trenger bare å sette av en 30min hver dag, så tjener du lett nærmere 100k i månden, og at produktene er bedre en legemiddelindustrien klarer. Da er det lov å bli skeptisk. Virker for godt til og være sant.
Lenke til kommentar

Akkurat det er sant. Men når ting som at du trenger bare å sette av en 30min hver dag, så tjener du lett nærmere 100k i månden, og at produktene er bedre en legemiddelindustrien klarer. Da er det lov å bli skeptisk. Virker for godt til og være sant.

Når det gjelder produktene i slike selskap holder de generelt veldig høy kvalitet men dessverre betale man også en del for de. Inntrykket mitt er at man for en del år siden fikk en del mer for pengene fra slike selskap enn man gjør i dag.

At de som snakker om selskapet lokker med mye og raske penger trenger ikke være selskapets skyld, uansett selskap finner man mange useriøse selgere. Det som er viktig er at man selv forstår regnestykket bak selskapets bonusplan, ikke bare se på hva du selv får men også hva selskapet beholder. Ett selskap som lover mer bonus enn inntektene tilsier er ett kortvarig ett....

Å opparbeide seg faste og høye inntekter man kan leve med krever innsats, stor innsats som med alt annet. Fordelen er at inntekten man opparbeider seg i slike selskap ofte er gjentagende...

Er selv overbevist om at en person som faktisk gikk så hardt inn for å lykkes at han/hun arbeidet 8 timer daglig med dette ville oppnå en inntekt man kunne leve av etter få måneder.

Dessverre er innstillingen til folk mer slik "vi får se hvordan det går" eller at man får det presentert som at alle andre jobber for deg.... man kan selvsagt være heldig men i de aller fleste tilfeller må man også stå på selv for å få gjort noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt har dette en pyramide funksjon, men for at du som privatperson skal tjene penger på det må du legge masse arbeid i det og selge produkter (30 min, skeptisk), men også verve personer som også har egenskap til å selge produkter.. osv. osv. cash flow!

Når du sier legemiddel sikter du vel til noe som jeg har hørt om før. De har ikke et konkret navn som jeg husker... -men de selge produkt som skal gi deg mer energi og sunnere liv pga noen piller du tar hver dag om jeg ikke tar feil?

Under presentasjon så henviser de vel til hvor bra det er og bla. bla. forskningen sier ditt og datt.. Sånn Ola Normann skal bli gira.

For å bli medlem måtte du vel inne med 4 - 5k av egen kapital? Så kompisen din tjener penger på deg.. bra venn :)

Men selvfølgelig du kan tjene penger på det i en tidlig stadie. Der finest mange husmødre som gjerne tar en pille eller to for å føle seg bedre.

Lenke til kommentar

Ja, ok? Dette var et utrolig unødvendig innlegg.

Det var ikke en konkludering, det var en antagelse. Gjerne kom med en begrunnelse til det du sier før du gjør din plikt om å kalle ut hva som er smart og ikke.

Saken er den... dumme kommentarer kan være riktige men det er begrunnelsen til kommentaren som er dum og som du frem til din "konklusjon" trenger jeg vel ingen begrunnelse da den er åpenbar.

Med det sier jeg ikke at det ikke er ett pyramidespill for det kan det være men måten du kom frem til konklusjonen er bare hinsides all fornuft og hvis du ser litt nøytralt på din egen kommentar der er du kanskje ikke helt uenig :)

Edit: Det betyr ikke at jeg sier du er dum men kun kommentaren... ser ikke på meg selv som dum heller men noen av mine egne kommentarer har nok falt under betegnelsen :blush:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Saken er den... dumme kommentarer kan være riktige men det er begrunnelsen til kommentaren som er dum og som du frem til din "konklusjon" trenger jeg vel ingen begrunnelse da den er åpenbar.

Med det sier jeg ikke at det ikke er ett pyramidespill for det kan det være men måten du kom frem til konklusjonen er bare hinsides all fornuft og hvis du ser litt nøytralt på din egen kommentar der er du kanskje ikke helt uenig :)

Edit: Det betyr ikke at jeg sier du er dum men kun kommentaren... ser ikke på meg selv som dum heller men noen av mine egne kommentarer har nok falt under betegnelsen :blush:

For når konklusjonen min er bygget på noe som er åpenbart, og punktene jeg utpeker er klassiske trekk for pyramidespill og MLM, så antar jeg at jeg har rett, men er heller åpen for diskusjon om du mener at jeg har feil av å konkludere dette. Konkludering er uansett feil ord, for jeg er ikke 100% sikker at dette er et pyramidespill, men det er utrolig naivt av meg å ikke komme med antagelser når man har så sterke særtrekk.

Jeg vil bastant påstå at dette er et pyramidespill, men jeg er interessert i å høre med noen som velger å motsi min påstand.

Om OP kan gi meg navnet på firmaet han kom i kontakt med, så kan vi ende av denne diskusjonen på et litt mer "intelligent" nivå, ved å bruke håndfaste bevis istedet for antagelser.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

For når konklusjonen min er bygget på noe som er åpenbart, og punktene jeg utpeker er klassiske trekk for pyramidespill og MLM, så antar jeg at jeg har rett, men er heller åpen for diskusjon om du mener at jeg har feil av å konkludere dette. Konkludering er uansett feil ord, for jeg er ikke 100% sikker at dette er et pyramidespill, men det er utrolig naivt av meg å ikke komme med antagelser når man har så sterke særtrekk.

Jeg vil bastant påstå at dette er et pyramidespill, men jeg er interessert i å høre med noen som velger å motsi min påstand.

Om OP kan gi meg navnet på firmaet han kom i kontakt med, så kan vi ende av denne diskusjonen på et litt mer "intelligent" nivå, ved å bruke håndfaste bevis istedet for antagelser.

La oss gå igjennom check-punktene dine da...

Helsekost - Check

Verving - Check

Tomme løfter - Check

Pyramidespill ja.

Helsekost - nå finnes det utallige lovlige direktesalgselskap som driver med helsekost (og lignende), hvordan det i det hele tatt er en indikasjon på at det er ett pyramidespill bare på grunnlag av produktet må du forklare nærmere. Det vil i såfall bety at du kan nevne maaange flere pyramidespill med helsekost som er forbudt i Norge enn det jeg kan som opererer lovlig... det klarer du ikke.

Verving - Verving ett populært ord for å rekruttere nye selgere, det i seg selv er noe av grunnprinsippene i direktesalg men man kan sikkert ha ett annet navn på det. Det er når selve "vervingen" blir en stor del av selve inntekten i seg selv at vi kommer over på det ulovlige, "verving" i seg er ingen tegn på at det er pyramidespill.

Tomme løfter - Har absolutt INGEN TING med selskapet å gjøre... useriøse selskap kan ha seriøse selgere å motsatt. Med andre ord finnes det mange seriøse selskap med useriøse selgere som lover gull å grønne skoger men kan du straffe selskapet ved å si det er pyramidespill på grunn av noen useriøse selgere?

Kanskje er det fint om man har litt kunnskap om det man snakker om og ikke bare egne oppfatninger som man tror er riktige og som man presenterer som "fakta".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Viktig å huske på at de som presenterer dette for deg, kanskje ikke akkurat er den riktige "selger".

Om du faktisk er litt interessert i ett slikt opplegg, så prøv å forstå systemet og hvordan selskapet jobber. Om du blir lovet 80 tusen kroner i månedslønn med 30 min arbeid om dagen på kort tid, så lukter det lureri lang vei. Men det kan like gjerne være personen som presenterer dette for deg som står for "løgnene", og ikke nødvendigvis selskapet eller systemet dems som er bygget opp slik.

Som nevnt tidligere her; sjekk om selskapet er medlem av direktesalgsforbundet. Og sjekk litt rundt MLM før du evt blir med på noe sånt. Jeg vet med sikkerhet at det er selskaper som driver seriøst og ryddig her i landet, men jeg veit også at det er mye lureri og pyramide.

Kunne gjerne tenke meg å høre hvilket selskap dette handler om.

Lenke til kommentar

La oss gå igjennom check-punktene dine da...

Helsekost - nå finnes det utallige lovlige direktesalgselskap som driver med helsekost (og lignende), hvordan det i det hele tatt er en indikasjon på at det er ett pyramidespill bare på grunnlag av produktet må du forklare nærmere. Det vil i såfall bety at du kan nevne maaange flere pyramidespill med helsekost som er forbudt i Norge enn det jeg kan som opererer lovlig... det klarer du ikke.

Verving - Verving ett populært ord for å rekruttere nye selgere, det i seg selv er noe av grunnprinsippene i direktesalg men man kan sikkert ha ett annet navn på det. Det er når selve "vervingen" blir en stor del av selve inntekten i seg selv at vi kommer over på det ulovlige, "verving" i seg er ingen tegn på at det er pyramidespill.

Tomme løfter - Har absolutt INGEN TING med selskapet å gjøre... useriøse selskap kan ha seriøse selgere å motsatt. Med andre ord finnes det mange seriøse selskap med useriøse selgere som lover gull å grønne skoger men kan du straffe selskapet ved å si det er pyramidespill på grunn av noen useriøse selgere?

Kanskje er det fint om man har litt kunnskap om det man snakker om og ikke bare egne oppfatninger som man tror er riktige og som man presenterer som "fakta".

Og hva diskuterer vi nå? Du overanalyserer ting og eskalerer en ikke-eksisterende diskusjon. Så lenge man ikke vet noe informasjon så har man lov å spekulere. Det er ikke noe fakta.

Lenke til kommentar

Og hva diskuterer vi nå? Du overanalyserer ting og eskalerer en ikke-eksisterende diskusjon. Så lenge man ikke vet noe informasjon så har man lov å spekulere. Det er ikke noe fakta.

Så klart er det lov å spekulere men innlegget ditt så ikke ut som spekulering!

Jeg synes ihvertfall om man spekulerer så burde ikke det fremstå som en ovefladisk konklusjon. I tillegg så oppfordrer du vel litt selv i innlegg 14 og 16 til at jeg skal underbygge påstanden min om at innlegget ditt var "dumt".

Når jeg gjør det er det overanalysering av en ikke-eksistrerende diskusjon.... bestem deg!

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...