Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tømme tarmen (dobesøk)

Centrux

Anbefalte innlegg

TS her.

Det har kanskje noe med kostholdet å gjøre ja.

Jeg er forresten 18 år, og jeg hverken røyker eller drikker kaffe.

Jeg er ikke så veldig flink til å lage meg frokost, så det er ikke alltid jeg får i meg grovbrød osv i løpet av en dag.

Ellers så spiser jeg helt vanlig mat.

Driver forresten ikke på med trening for øyeblikket, så fysisk aktivitet er begrenset til aktiviteter med kompiser osv.

Hva er ''vanlig mat''?

Vurder å begynne å drikke kaffe. Det kan hjelpe på med å få fart på magen.

Beveg også på deg. Det å være passiv kan føre til treg mage, bevegelse hjelper tarmene med å få jobbet skikkelig.

Drikk mye vann. Spis litt mer grønt, drikk litt biola/aktivia til frokost hver dag/evt yoghurt til lunsj.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du bare er på do 1-3 ganger i uken så er du kraftig forstoppet og må spise større volum av mat (grønnsaker f.eks) og mer fiber. Eventuelt gå til lege og få noe lakserende middel.

Det var veldig så bastant me var i dag.

“There is no normal when it comes to frequency of bowel movements, only averages” says Bernard Aserkoff, MD, a physician in the GI Unit at Massachusetts General Hospital in Boston.

It’s average to go once or twice a day, he says, but many people go more, and some go less -- maybe every other day, and or as infrequently as once or twice a week. As long as you feel comfortable, you don’t need to give your BMs much thought.

Det finnes ikke noe standard svar på hvor mange ganger daglig man har avføring. Noen har avføring annen hver dag eller sjeldnere, andre har daglig avføring eller flere ganger hver dag. Det viktigste er kanskje at du selv vet hva som er normalt for deg, og endrer avføringsmønsteret seg eller du går rundt og tror at noe er galt må du oppsøke lege for undersøkelser for å få vite om noe er galt eller ikke.

Med andre ord ikkje nødvendigvis noko å bekymre seg over så sant det er normalen og du ikkje har noko ubehag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke ha smerter for å ha forstoppelse. Det er mulig å være asymptomatisk annet enn selve avføringen og frekvensen. Sansyneligvis har han dårlig diett. Jeg vet ikke hvor gammel han er, men ville satt penger på at dette blir verre i voksen alder om han ikke gjør noe med det og spiser mer fiberrik mat. Forstoppelse og dårlig diett/fibermangel er dessuten assosiert med mange andre sykdommer.

Lenke til kommentar

Sjefen min hevder å være en av landest største eksperter på tarmfunksjon. Han kan fortelle at 95% prosent av den friske befolkning har avføring mellom tre ganger om dagen og hver tredje dag. Hvis man ikke har noen plager, er det vel ikke så nøye hvor ofte man går på do?

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

tar jeg en sigarett og en kopp kaffe om morgenen, er det umulig og IKKE drite

Der sier du noe! Det er ett insane inntak av kaffe på huset der jeg jobber. Vi snakker 3-400 kopper om dagen og utslitte kaffeautomater.

Må jo være tøft for magan.

Må si at når folk okkuperer toalettet i nærmere èn time så forstår jeg faktisk det snakket som det var tidligere om å trekke ansatte i timen for toalettbesøk..

Lenke til kommentar

Jeg tømmer tarmen kanskje 1-3 ganger i uken maks.

Vel, det er ikke slik at maten du spiser på 3 uker fordamper, det betyr bare at du går rundt å bærer på 10 og en halv gang mere bæsj i tarmene dine gjennom året enn en som bæsjer annenhver dag. Maten du spiser forsvinner ikke, de ligger i tarmene og setter seg fast i tarmveggen din fordi du ikke har nok fiber i maten.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor mannfolk bruker så sinnsykt lang tid på dass?

På jobb er det enkelte som kan sitte i 45-50 minutter før de laffer ut igjen som ingen verdens ting. Og ofte setter de opp doringen slik at de skal se ut som de har gjort nr 1 i stedet for nr 2. Selv om lukta avslører dem lang vei! Kan jo ikke være normalt å sitte en halvtime eller lengre på dass? Man begynner jo å lure på om de har fått ett illebefinnende der inne!

4 minutter maks, så er jeg ferdig. Tømt og tørka!

De napper løken?

Lenke til kommentar

nomore, all mat blir absorbert gjennom tarmen, og avfallsstoffer er det som er igjen etterpå, noe næring blir ikke tatt opp, så bæsj inneholder fortsatt litt næring, som forklarer hvorfor noen dyr spiser bæsj.

Eg skrev "en del av maten". Mat kan være så mangt, og "en del" er en uspesifisert mengde. Og det antyder også at det er "mat" igjen når det kommer ut.

Så eg ser ikke behovet for evnt rettelse fra din side :)

Lenke til kommentar

Mulig du misforstod 2 ganger faktisk. "Jeg har ikke rettet på deg" betyr at jeg ikke KAN rette på noen, jeg kan bare opplyse (det er kun du selv som kan rette på deg selv). "det du antydet", du gav antydninger, men ikke noe som var veldig klart, derfor gav det grunn til å opplyse. :)

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...