Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spørsmål rundt tannhelse.

Rescue me

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har et par spørsmål rundt tannhelse:

1) Hvor viktig er det egentlig å pusse tennene?

2) Hva slags mat skader tennene?

3) Om jeg har drukket juice, hvor lenge bør jeg vente før jeg pusser tennene?

4) Hvor skadelig er det å drikke juice en gang for dagen, i forbindelse med hjemmelaget "shake"?

5) Om jeg pusser tennene rett før jeg legger meg, er det da noen vits å pusse tennene når jeg står opp? Tenker da før frokost, da det visstnok ikke er bra å pusse tennene rett etter at man har spist(?). Jeg sover hovedsaklig med munnen lukket.

6) Om vanlig appelsin- og eple(?)juice er farlig for tennene, finnes det da noen juice som ikke er det? Bør helst være mulig å kjøpe i butikken.

Hadde vært supert med innspill :) . Snakk gjerne om personlig erfaring, for eksempel om du har gått 2 måneder uten å pusse tennene (noe jeg mer eller mindre har gjort).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Veldig viktig. Man får renset tennene for plakk og urenheter som skaper karies. Dette fra min tannlege.

2. Mat med lav ph-verdi. Sure drikker og lignende.

3. Du bør pusse tennene før du drikker juice. Etter du har drukket juice kan du med fordel skylle tennene i vann.

4. Ikke spesielt skadelig. Juice er verst når man går og sipper på over tid.

5. Ja, for man pusser tennene om morgenen for å fjerne plakk som kommer om natten.

Det er ikke sånn at juice dreper tennene. Om du drikker et glass til frokost eller lignende går det helt fint. Men om du har en halvliter som du drikker over flere timer er dette mye verre for tennene.

Lenke til kommentar

1. Veldig viktig. Man får renset tennene for plakk og urenheter som skaper karies. Dette fra min tannlege.

Hvor kommer plakk og urenheter fra? Om man spiser "rene råvarer" slik som grønnsaker, kjøtt og nøtter, hvor mye skade tar tennene av det? Hva er karies, og hvordan fungerer det?

2. Mat med lav ph-verdi. Sure drikker og lignende.

Er for høy ph-verdi også farlig? Jeg "vet(?)" sukker er farlig for tennene, men hvorfor? Er det også lav ph-verdi?

3. Du bør pusse tennene før du drikker juice. Etter du har drukket juice kan du med fordel skylle tennene i vann.

Hmm, interessant. Så en bra morgenrutine hadde da vært; pusse tennene -> drikke shake som inneholder juice?

4. Ikke spesielt skadelig. Juice er verst når man går og sipper på over tid.

Nice. Men finnes vel noen juicer som er mindre skadelig?

5. Ja, for man pusser tennene om morgenen for å fjerne plakk som kommer om natten.

Hva er plakk? Hvordan får man det i løpet av natta?

Det er ikke sånn at juice dreper tennene. Om du drikker et glass til frokost eller lignende går det helt fint. Men om du har en halvliter som du drikker over flere timer er dette mye verre for tennene.

Ja, har hørt fra noen at minst en tannlege (som har startet hele "visdoms greia") har sagt at skrukork er sånn verdens verste oppfinnelse :p .

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Plakk kommer delvis fra slimhinnene i munnen og fester seg til tennene. Fjerner man ikke dette kan man få gule tenner. Det er også riktig som du sier, det er lurt å pusse tennene før morgenshaken din.

Karies er bakterier. Du kan lese om det her. http://no.wikipedia.org/wiki/Karies

Om det er noen juiceer som er mindre dårlige for tennene vet jeg ikke. Eneste er vel eplejuice som er bedre enn appelsinjuice.

Lenke til kommentar

Plakk kommer delvis fra slimhinnene i munnen og fester seg til tennene. Fjerner man ikke dette kan man få gule tenner. Det er også riktig som du sier, det er lurt å pusse tennene før morgenshaken din.

Karies er bakterier. Du kan lese om det her. http://no.wikipedia.org/wiki/Karies

Takker for svar :) . Men selve slimhinnen er vel ikke skadelig? Er vel fordi man putter mat som er skadelig (nå vet jeg ikke om all mat er skadelig) i munnen som igjen setter seg i slimhinnen? Om man kun spiser "ikke skadelig mat" er det da noen problemer å ikke pusse tennene?

Om det er noen juiceer som er mindre dårlige for tennene vet jeg ikke. Eneste er vel eplejuice som er bedre enn appelsinjuice.

Tenker nå slikt som gulrotjuice, eller annen juice jeg skulle tro var mindre skadelig for tennene. Nå har jeg aldri sett gulrotjuice i butikken, kun "frokostjuice" som inneholder gulrot.

Lenke til kommentar

Bakterier er jo en del av kroppens immunforsvar. Man har ekstremt mye bakterier i magen, munnen og tarmsystemet som er der for å beskytte oss.

Jess, har blitt ganske overbevist om at jeg må pusse tennene mine, lagde nettopp fem forsetter, hvor av det ene er å pusse tennene hver kveld :) .

Lenke til kommentar

1) Hvor viktig er det egentlig å pusse tennene?

God tannhelse er kjempeviktig. Det kan f.eks forhindre at du får alvorlige sykdommer i kroppen.

http://www.klikk.no/helse/sykdom/article720804.ece

Og det de skriver i artikkelen over er ikke skremselspropagande. Jeg kjenner to stk. som har hatt hjertesykdommen endokarditt pga. tannhelsen. Han ene er nå endelig nesten frisk etter å ha vært syk i nesten 8 år.

Lenke til kommentar

Min rutine:

Morgon: Tannpuss

Kveld: Tannpuss, tanntråd og fluorskyll

Har brukt elektrisk tannkost i ganske mange år og vil aldri gå tilbake til den manuelle. Ikkje fordi det skal vere lettare eller gå raskare (2-2,5 minutt uansett), men for å få eit betre resultat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

God tannhelse er kjempeviktig. Det kan f.eks forhindre at du får alvorlige sykdommer i kroppen.

http://www.klikk.no/...ticle720804.ece

Og det de skriver i artikkelen over er ikke skremselspropagande. Jeg kjenner to stk. som har hatt hjertesykdommen endokarditt pga. tannhelsen. Han ene er nå endelig nesten frisk etter å ha vært syk i nesten 8 år.

Leste ikke hele artikkelen, men:

- Hos personene som fikk fjernet plakk minst én gang i året, var beskyttelsen mot hjertesykdommer mye større, sier lederen av studien, Dr. Emily Chen ved Veterans General Hospital i Taipei.

Det viste seg at de som fikk profesjonell tannrens minst to ganger i året i løpet av to år, reduserte risikoen for hjerteinfarkt med 24 prosent.

Samme gruppe reduserte også risikoen for slag med 13 prosent, sammenliknet med de som aldri, eller bare én gang på to år tok turen til tannlegen.

De som er gode å dra til tannlegen, er sikkert også bedre å ta vare på helsen generelt sett.

Men har uansett innsett at det nok er lurt å pusse tennene, selv om jeg egentlig ikke har merket så veldig mye negativt å ikke pusse tennene.

Fluor skal jeg dog holde meg unna, da jeg er litt paranoid.

Lenke til kommentar

Men har uansett innsett at det nok er lurt å pusse tennene, selv om jeg egentlig ikke har merket så veldig mye negativt å ikke pusse tennene.

Ikkje på kort sikt kanskje, men rotfylling, tannråte, ising og del slags er ikkje å anbefale. Det er noko du kan risikere mange år fram i tid om du steller dei dårleg.

Fluor skal jeg dog holde meg unna, da jeg er litt paranoid.

Det er vel fluor i det meste av tannkremar.

Lenke til kommentar

Ikkje på kort sikt kanskje, men rotfylling, tannråte, ising og del slags er ikkje å anbefale. Det er noko du kan risikere mange år fram i tid om du steller dei dårleg.

Er nok ikke lurt å være en forsøksperson, så skal nok begynne å pusse tennene, startet i går kveld :) . Har dog ikke hatt så mye mer problemer med tennene enn tidligere da jeg var bedre på tannpuss, men da spiste jeg også mer drit.

Det er vel fluor i det meste av tannkremar.

Har en tube med fluor fri tannkrem liggende, fikk kjøpt det på apoteket :) . Det skal sies de var veldig bortgjemt i en skuff under hyllene i butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...