Gå til innhold

Er det greit av meg å stjele mat fra en på skolen for å gi det til dem uten matpakke


Anbefalte innlegg

Da bør det jo være den enkleste sak i verden å få nok oppmerksomhet om egne tråder som omhandler det du egentlig vil diskutere istedenfor å kapre andre, ikkesant?

 

Skjønner, beklager at jeg kapret min egen tråd ved å forholde meg til trådens problemstilling ;) Kanskje det er du som kaprer tråden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste "egne" trådene har da nok av oppmerksomhet? De fleste av dem går jo over minst 5 sider, og noen av dem over titalls. Og som allerede nevnt så er det ikke kapring om det er relevant for problemstillingen.

 

Man kan ikke diskutere om man burde betale mer eller mindre skatt før man har bestemt om man burde betale skatt.

 

Neimen om de går så godt så er det jo bare å holde diskusjonen i de trådene da ;)

 

Poenget er at om man ved hver eneste diskusjon skal rykke tilbake til start og diskutere selve statens og skattevesenets legitimitet, selv om trådens tema er ett forslag til statsbudsjett, innvandringspolitikk, helsevesen eller lignende, kommer man aldri videre og får diskutert temaet man egentlig er ute etter. Statens legitimitet er absolutt ett interessant tema men det er ikke nødvendig å vri hver eneste diskusjon til å dreie seg om akkurat det. Med mindre man er unormalt oppmerksomhetssyk, som selvfølgelig ikke er ulovlig.

Lenke til kommentar

Skrev jeg innlegget du siterer til deg? ;)

 

Vel hva den lille diskusjonen der utspringer fra er at du kritiserte meg for å komme med en liberalisme tråd. Og vel, det siste du sier "beviser" ikke det at du nettopp avsporer tråden? :)

 

Edit: Måtte bare "dumpe" et bilde her for å vise det over nett. Bilde slettet.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte når jeg leste tittelen var at det var en allegori til sosialisme.

Det ville det i hvert fall vært hvis alle kunne stått opp hver morgen og bestemt seg for om de skulle være rike eller fattige.

 

Synes ikke synd på folk som sover på gata, jeg. Og jeg gidder ikke å gi dem rom i palasset mitt hvis de like greit kunne gått noen meter og lagt seg i sitt.

Lenke til kommentar

Når et system/reglene er umoralsk, er det helt greit å bryte det. Sivil ulydighet har alltid vært en fin ting.

 

Når vi får regjeringsskifte, vil vi komme til å trenge et Robin Hood-parti etter hvert.

 

Er sivil ulydighet alltid en fin ting? Eller er det kun fint hvis man står opp mot noe som er urettferdig?

 

Og hva er et Robin Hood parti? Etter det jeg husker så dreier historien om Robin Hood seg rundt at kongen og de adelige økte skattene veldig mye, og at Robin Hood da tok skattepengene tilbake og ga dem til folket.

Lenke til kommentar

Nei.

Selv om en ikke har råd til å kjøpe skolemat (noe ikke for mange har),

så kan hvem som helst lett lage seg matpakke hjemme (Bortsett fra i ekstreme situasjoner).

Så det handler bare om å gidde å lage matpakke, og det er uansett moralsk galt å stjele.

 

Det er uansett moralsk galt å stjele?

Lenke til kommentar

Har du noe motargument? Hva gjør det riktigere at du skal ha lykken over å inneha gjenstanden enn offeret?

 

Linjene mellom offer og forgriper kan fort hviskes ut hvis du ser på alle sine perspektiver i en sak. Hva med en stat som innfører skatt? Det er ikke vanskelig å argumentere for at dette er det samme som å stjele fra en person sin beholdning.

 

Det finnes så utrolig mange gråsoner i den verden her at å si at noe som helst aldri er moralskt rett er bare naivt. Det betyr mest sannsynlig bare at du ikke har tenkt langt nok. Moral er kulturelt betinget, og derfor kan du ikke sette opp noen absolutter.

Lenke til kommentar

Du har paradokser over alt, og du kan lett sette dem opp. Gitt en person som lever i system uten rettsvesen og noen stjeler noe fra han. Da er det et spørsmål om det er moralskt galt av denne personen å stjele det tilbake?

 

Men da har han jo allerede blitt frastjålet noe. Det er ikke umoralsk å "stjele" -noe det ikke kan være ettersom du kun tar tilbake det som allerede er ditt og ikke noe som ikke tilhører deg- det tilbake. Eller mener du at det er umoralsk at en som stjeler noe får en dom?

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Men da har han jo allerede blitt frastjålet noe. Det er ikke umoralsk å "stjele" -noe det ikke kan være ettersom du kun tar tilbake det som allerede er ditt og ikke noe som ikke tilhører deg- det tilbake. Eller mener du at det er umoralsk at en som stjeler noe får en dom?

 

Jeg reagerte på påstanden om at det uansett var moralsk galt å stjele.

Lenke til kommentar

Høres veldig ut som om du er tilhenger av frihet...?

 

 

 

Robin Hood tok fra staten og ga til(bake) til folket.

 

Robin Hood tok fra en lokal tilbyder av en helhetlig sikkerhetspakke som forandret vilkårene, og ga tilbake til folket som abbonerte.

 

============

 

 

Men diskusjonen må splittes opp slik at vi kan ta opp spørsmålet om det er riktig med helse og sosialtjenester finansiert av skatt separat fra trådstarter sitt opprinnelige spørsmål.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det blir ikke moralsk forståelig å stjele før man er i en verre situasjon som for eks. krig eller om det er for å redde liv, når alt handler om overlevelse for eksempel

 

De som befinner seg på en skole har kanskje evnen til å kjøpe mat også? Skole koster vel, og når de har råd til det burde vel de ha nokk til mat og. Det blir jo egentlig deres feil å ikke ta med, og så er det ikke noe farlig eller alvorlig. De får spist etter skolen er over. Om du absolutt må gjøre noe med det, kjøp noe mat til dem eller gi av din egen, ikke stjel. Du befinner deg ikke i en Post-Apokalyptisk Thriller.

 

Jeg personlig synes det er litt rart at du forventer at andre skal akseptere å gi sin egen mat til dem men du vil unngå å gi din egen mat. Lite heroisk

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Men diskusjonen må splittes opp slik at vi kan ta opp spørsmålet om det er riktig med helse og sosialtjenester finansiert av skatt separat fra trådstarter sitt opprinnelige spørsmål.

Litt einig, men samtidig blir det fort rotete å splitte ut på den måten når det går tre forskjellige diskusjonar om kvarandre. Eg føreslår heller at dei som er interessert i å diskutere emna opprettar trådar for det og legg inn ei lenke i denne tråden for å rettleie brukarane dit.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Enser jeg undertoner av politikk i det spørsmålet? Eller er det et generelt spørsmål om elever uten matpakke?

 

Jeg tipper det er et (mislykket) forsøk på å ta et banalt eksempel og overføre dette for å tydeliggjøre hvor "feil" fordelingspolitikken er i landet vårt. OP feiler selvfølgelig, for alle med et minimum med evne til å konstruere minst en konkret tanke pr. dag skjønner at et slik eksempel fra skolegården ikke nødvendigvis kan brukes som moralsk forklaringsmodell på de tusen andre grunnene til at vi har den fordelingspolitikken vi har.

 

Hvis spørsmålet da ikke er ment bokstavelig. Noe jeg betviler. Men siden OP spør, ja det blir feil å ta fra de som har og gi til de som ikke gidder å smøre sin egen matpakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...