Gå til innhold

Er det greit av meg å stjele mat fra en på skolen for å gi det til dem uten matpakke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du ser ikke likheten? I Norge så blir man jo skattet for å gi penger til arbeidsløse.

Jeg er på veg til å bli arbeidsløs om jeg betaler no mere avgifter og skatt nå. Så mye for "fellesskapet". Jeg bor i en liten bod på 1 rom. Deler toalett, dusj og vaskerom med mange andre. Hadde gjort det så jævla mye bedre uten det stygge "fellesskapet" som du kaller det.

Dere sosialister for holde dere unna lomme-boka mi så skal jeg få klare å stå på egne ben, skal du se.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare gjøre det bedre på skolen min, at alle på skolen har friheten til å ha mat.

Det som er moralsk forkastelig er at vi ikke tar vare på dem uten matpakker!

Alle på skolen din HAR friheten til og ha mat. De kunne laget matpakker selv og fått mat, men det gjorde de ikke. Ergo, er det deres egen feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på veg til å bli arbeidsløs om jeg betaler no mere avgifter og skatt nå. Så mye for "fellesskapet". Jeg bor i en liten bod på 1 rom. Deler toalett, dusj og vaskerom med mange andre. Hadde gjort det så jævla mye bedre uten det stygge "fellesskapet" som du kaller det.

Dere sosialister for holde dere unna lomme-boka mi så skal jeg få klare å stå på egne ben, skal du se.

Alle på skolen din HAR friheten til og ha mat. De kunne laget matpakker selv og fått mat, men det gjorde de ikke. Ergo, er det deres egen feil.

Jeg er helt enig med dere begge :)

Lenke til kommentar

Hei! På skolen ser jeg at det er noen som har med seg matpakke hver dag, og da også ganske mye eller kjøper mat. Men dessverre så ser jeg at mange ikke har med seg matpakke eller har penger til å kjøpe mat i butikken.

Det jeg lurer på da er om jeg burde ta noe av maten fra de som har skaffet seg mat selv, for å så gi det til dem som ikke har med seg mat.

Er dette moralsk riktig?

La oss anta at eleven uten mat risikerer å dø, altså er i en sultende tilstand og ikke har råd til mat. Hvis dette var deg, hadde du ønsket at læreren tok grep i situasjonen og omfordelte maten til elevene?

Hadde det vært rettferdig å la den sultende eleven dø, pga variabler som han/hun ikke kunne påvirke?

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er enkelte av de "alternative" helt vanvittig oppmerksomhetssyke? Når interessen for å diskutere liberalisme/anarkisme/skatt-er-tyveri, dabber av så skal de på død og liv opprette tøysetråder for å prøve å få gjennom ett poeng, eller vri diskusjonen i helt andre tråder til å dreie seg om nettopp dette.

Eller er det bare meg?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det bare meg eller er enkelte av de "alternative" helt vanvittig oppmerksomhetssyke? Når interessen for å diskutere liberalisme/anarkisme/skatt-er-tyveri, dabber av så skal de på død og liv opprette tøysetråder for å prøve å få gjennom ett poeng, eller vri diskusjonen i helt andre tråder til å dreie seg om nettopp dette.

Eller er det bare meg?

Nope, denne ufyselige jødenesen fikk ferten av anarki, bare ved å se trådtittel. De er ikke mye til underfundikere alle disse anarkistiske hippiene som vaser rundt her inne :p

Begge knyttnevene i været, og å ha en fin dag :fun:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hva om noen av barna ikke har ressursene til å bringe mat til skolen?

Det blir selvsagt galt at DU må vurdere situasjonen, men om DU legger merke til at et barn ikke har med seg mat -- ville du ikke ønsket at det ble gjort noe med det dersom vedkommende ikke hadde ressursene til å ta med seg mat?

Å ta fra de som har mat hver gang noen som ikke har ressurser til å ta med seg mat ikke har med mat blir for dårlig.

Da må heller fellesskapet ta ansvar slik at empatiske enkeltpersoner slipper å måtte være alene om å ta utgiftene, fram til situasjonen løser seg -- slik den sansynligvis gjør for de fleste som ikke har ressurser til å ta med seg mat på skolen.

Lenke til kommentar

Analogien kan vel knapt være mer åpenbar? Det er ingen "undertoner" av politikk i innlegget til ThaHoward; det er helt soleklart den gamle debatten om sosialisme versus kapitalisme han ypper til.

Det er ikke rasjonelt å si at det er prinsipielt galt å gjøre verken det ene eller det andre. Skal man få et samfunn til å fungere er man nødt til å være pragmatisk og ikke ideolog, og noen ganger lønner det seg å helle mot kapitalisme andre ganger mot sosialisme. Likeså her; i utgangspunktet burde man aldri ta noe fra noen med tvang, men hvis situasjonen er sånn at noen få har tilegnet seg mye mer matpakke enn de faktisk trenger mens det store flertall har ingenting er det absolutt rasjonelt å omfordele før de uten matpakke bestemmer seg for å vri hodet av de med. De som har mer matpakke enn de trenger kan være så flinke og smarte de bare vil; det overstyrende hensynet må være at samfunnet fungerer best mulig og ikke hva noen måtte mene at de fortjener.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forressten: Bytt ut skole med "samfunn" og mat med "penger" :)

Elever tar ikke med seg mer mat enn det de har behov for. Folk tjener mer penger enn de har behov for. Tar du matpakken fra de som har med seg mat vil de også ha for lite mat. De som allerede "blir fratatt skatt" har likevel så de klarer seg. Jeg synes analogien er meget dårlig, dessverre. :)

Lenke til kommentar

Elever tar ikke med seg mer mat enn det de har behov for. Folk tjener mer penger enn de har behov for. Tar du matpakken fra de som har med seg mat vil de også ha for lite mat. De som allerede "blir fratatt skatt" har likevel så de klarer seg. Jeg synes analogien er meget dårlig, dessverre. :)

Hvis en har med seg 6 brødskiver og jeg tar fra ham 1, så vil han fortsatt ha nok. Han vil til og med ha nok brød hvis jeg tar vekk 5 brødskiver. Gjør det det noe mer riktig eller galt for det?

Og definer mer enn de har bruk for. Hvordan kan du definere det? Hvor går grensen? Og jeg har sett personer som har med 20 brødskiver, er det mer enn de har bruk for? Og hvis det er det, er det da greit av meg å ta fra dem noen brødskiver?

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Eller er det bare meg?

Jeg er ikke oppmerksomhetsyk, spurte bare om en enkel problemstilling. De fleste var enige om at det var tyveri/umoralsk. Altså dette er noe de selv kom frem til, så videre spurte jeg da om å kreve skatt for å betale arbeidssløse er greit eller ikke. Jeg har ikke sagt at det er tyveri eller umoralsk, det har eventuelt du selv tenkt deg frem til.

Lenke til kommentar

Hvis en har med seg 6 brødskiver og jeg tar fra ham 1, så vil han fortsatt ha nok. Han vil til og med ha nok brød hvis jeg tar vekk 5 brødskiver. Gjør det det noe mer riktig eller galt for det?

Og definer mer enn de har bruk for. Hvordan kan du definere det? Hvor går grensen? Og jeg har sett personer som har med 20 brødskiver, er det mer enn de har bruk for? Og hvis det er det, er det da greit av meg å ta fra dem noen brødskiver?

20 brødskiver? OK, greit, jeg vil anta at det ikke dreier seg om en overdrivelse. Hvorfor har noen med seg 20 brødskiver. Mest sannsynlig er det basert på et behov, et behov som er erfart gjennom mange års skolegang. Jeg tror ingen tropper opp på skolen første dag med 20 brødskiver. Dersom vi snakker skole som i universitet eller andre skoler hvor det er mulig å være der hele dagen er 20 brødskiver sannsynligvis akkurat nok. Du kan sikkert be om å få de skivene som eventuelt blir til overs. Når det gjelder skatt så er det ikke slik at inntekt (og annet som vi skatter av) bestemmes av hver enkelt. De aller fleste får en lønn fastsatt av andre, i motsetning til antall brødskiver som er med på skolen. Mulig det er mor eller far som har smurt nistepakken, men det gir likevel ikke et tilfeldig antall brødskiver: "Å ja, i dag skal lille Iver få 50 brødskiver med seg på skolen."

Uansett, om du tar er det like ille, uansett om de har med seg 2 eller 20 brødskiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! På skolen ser jeg at det er noen som har med seg matpakke hver dag, og da også ganske mye eller kjøper mat. Men dessverre så ser jeg at mange ikke har med seg matpakke eller har penger til å kjøpe mat i butikken.

Det jeg lurer på da er om jeg burde ta noe av maten fra de som har skaffet seg mat selv, for å så gi det til dem som ikke har med seg mat.

Er dette moralsk riktig?

Nei. Å stjele fra noen er galt uansett.

Det du kan gjøre er å dele med dem av din egen mat eller kjøpe mat til dem.

Hvorfor? Han har ikke mat, vi må ta vare på de mindre heldige i skolen.

Hvorfor deler du ikke med ham av din egen mat, eller kjøper mat til ham ?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke oppmerksomhetsyk, spurte bare om en enkel problemstilling. De fleste var enige om at det var tyveri/umoralsk. Altså dette er noe de selv kom frem til, så videre spurte jeg da om å kreve skatt for å betale arbeidssløse er greit eller ikke. Jeg har ikke sagt at det er tyveri eller umoralsk, det har eventuelt du selv tenkt deg frem til.

Å stjele mat fra andre barn er galt. Å kreve skatt er ikke galt. Historisk har tyveri og skatt vært to forskjellige begreper. Relligioner har fordømt tvang og tyveri, og oppmuntret til beskatning av borgere. Dette kan tyde på at mennesker generelt har sett på beskatning som moralsk og nødvendig i et samfunn.

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar

Nope, denne ufyselige jødenesen fikk ferten av anarki, bare ved å se trådtittel. De er ikke mye til underfundikere alle disse anarkistiske hippiene som vaser rundt her inne :p

Begge knyttnevene i været, og å ha en fin dag :fun:

huff, potetnesen min har visst ikke samme egenskaper som din. Men jeg kjente jødekrøllene stramme seg litt ekstra, så kanskje jeg ikke er flink nok til å merke tegnene?

Lenke til kommentar

Foreslår at du; for å forhindre at matpakkene blir ujevnt fordelt, samt å forhindre at dem med matpakke blir banket opp, kan du samle sammen alle matpakkene og dele dem opp, så deler du ut en tidel av bytte til elevene, og tar dobbelt så mye selv, og investerer resten på børs for fremtidige elever.

Endret av Notelitten
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er dette moralsk riktig?

Når et system/reglene er umoralsk, er det helt greit å bryte det. Sivil ulydighet har alltid vært en fin ting.

Når vi får regjeringsskifte, vil vi komme til å trenge et Robin Hood-parti etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...