Gå til innhold

Er det greit av meg å stjele mat fra en på skolen for å gi det til dem uten matpakke


Anbefalte innlegg

Hei! På skolen ser jeg at det er noen som har med seg matpakke hver dag, og da også ganske mye eller kjøper mat. Men dessverre så ser jeg at mange ikke har med seg matpakke eller har penger til å kjøpe mat i butikken.

Det jeg lurer på da er om jeg burde ta noe av maten fra de som har skaffet seg mat selv, for å så gi det til dem som ikke har med seg mat.

Er dette moralsk riktig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å vite om du er lærer eller elev: Nei, du bør ikke gripe inn og fordele maten til de som har med seg mat. For alt du vet kan det være ulike allergier som er årsaken til at elever ikke har med seg matpakke. Noen spiser generelt sjeldnere enn andre, ytterst få har ikke råd til mat.

 

Ser du over på nabobordet på en restaurant og kaster over en potet dersom du fikk mer enn de?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

post-206756-0-20463800-1358435031_thumb.png

 

Jeg tror du postet i feil tråd Herr Kmatis.

 

Nei.

Selv om en ikke har råd til å kjøpe skolemat (noe ikke for mange har),

så kan hvem som helst lett lage seg matpakke hjemme (Bortsett fra i ekstreme situasjoner).

Så det handler bare om å gidde å lage matpakke, og det er uansett moralsk galt å stjele.

 

Men hva med de som ikke har mat? Det som er umoralsk er at de ikke får mat! Her sitter noen på toppen med masse mat, mens andre må gå sultne gjennom skoletiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Altså, jeg pleier å låne bort penger, dersom noen er ganske sulten, men å stjele... Nei, det er en barnslig vei å gå, om ikke også moralsk forkastelig.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Altså, jeg pleier å låne bort penger, dersom noen er ganske sulten, men å stjele... Nei, det er en barnslig vei å gå.

 

Men hvordan kan alle få mat hvis alt skal baseres på donasjon? Mennesker er egoistiske og umoralske, man kan ikke stole på dem.

 

Men OK da, så er det kanskje litt umoralsk å gjøre det sånn. Men hva hvis jeg får skolen til å stemme over dette? Og at de som ikke deler maten sin da får anmerking, nedsatt, gjensitting etc. Mest sannsynlig så kommer 51% eller mer til å stemme ja, ettersom at flesteparten ikke har med seg matpakker.

 

Det er deres egen skyld. De kunne lagd seg matpakke selv.

Tankegangen din er moralskt forkastelig.

 

Jeg vil bare hjelpe de som ikke har matpakker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enser jeg undertoner av politikk i det spørsmålet? Eller er det et generelt spørsmål om elever uten matpakke?

 

Jeg vil bare gjøre det bedre på skolen min, at alle på skolen har friheten til å ha mat.

 

Det som er moralsk forkastelig er at vi ikke tar vare på dem uten matpakker!

Endret av ThaHoward
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo sånn tragisk Robin Hood opplegg. Ta fra de rike, og gi til de fattige.

 

Hmm nei ikke akkurat. Hvis det hadde vært robin hood lignende opplegg, så hadde da min matpakke fordeling vært på skolen, og en eller annen t*lling hadde STJELT!! mat og fra de som ikke hadde hatt med seg matpakker til skolen, og bare gitt det uten videre til dem som faktisk kom med dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men hvordan kan alle få mat hvis alt skal baseres på donasjon? Mennesker er egoistiske og umoralske, man kan ikke stole på dem.

 

Men OK da, så er det kanskje litt umoralsk å gjøre det sånn. Men hva hvis jeg får skolen til å stemme over dette? Og at de som ikke deler maten sin da får anmerking, nedsatt, gjensitting etc. Mest sannsynlig så kommer 51% eller mer til å stemme ja, ettersom at flesteparten ikke har med seg matpakker.

 

Jeg synes det blir helt feil å straffe dem som ikke deler, det er noen som vil dele, og andre som ikke vil. At man skal lære seg å dele er viktig, men ikke nødvendigvis riktig.

 

Å låne vekk penger er ikke en donasjon, da donasjoner er å gi bort, et lån er å middeltidlig låne vekk et beløp, uten å gi det gratis.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir helt feil å straffe dem som ikke deler, det er noen som vil dele, og andre som ikke vil. At man skal lære seg å dele er viktig, men ikke nødvendigvis riktig.

 

Å låne vekk penger er ikke en donasjon, da donasjoner er å gi bort, et lån er å middeltidlig låne vekk et beløp, uten å gi det gratis.

 

Trodde du var sosialist jeg, jeg er skuffet over deg. Du må tenke på felleskapet!

Lenke til kommentar

Du unnlater konsekvent å svare på spørsmålet:

Har de ikke mat, eller velger de å ikke ta med seg mat?

 

Dersom de ikke HAR MAT, så burde du ABSOLUTT rapportere om dette til:

1: Rektor, først og fremst.

2: Stortinget, som i tur bør vurdere om de skal dele ut matpakker til mennesker som ikke har råd til å skaffe mat selv

 

Etterpå, dersom disse menneskene ikke har mat (som i motsetning til; Velger å ikke ta med seg mat), så burde du vurdere om du skal dele din mat med dem, og kanskje fortelle om dette til dine foreldre og be dem om å snakke med andre foreldre, da det er for jævlig at mennesker ikke har RÅD TIL MAT her i Norge, og ordne det slik at de som IKKE HAR RÅD til mat får mat tilsvarende en krone i måneden fra foreldre som har råd i en frivillig ordning.

 

Dersom det er slik at det er 10% eller fler av barna som ikke har råd til mat, så er dette et ALVORLIG samfunnsproblem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Trodde du var sosialist jeg, jeg er skuffet over deg. Du må tenke på felleskapet!

 

.. Det å være sosialist, er ikke det samme som å si at en skal dele på alt en har, dersom en ikke har med seg mat, så er det ens egen feil. Men jeg kan være enig i at skolen kunne ha tilbudt noe gratis, men det er veldig dyrt.

 

Edit: Og jeg trodde du var høyrevridd, hva er agendaen din her, er det trolling?

 

Etterpå, dersom disse menneskene ikke har mat (som i motsetning til; Velger å ikke ta med seg mat), så burde du vurdere om du skal dele din mat med dem, og kanskje fortelle om dette til dine foreldre og be dem om å snakke med andre foreldre, da det er for jævlig at mennesker ikke har RÅD TIL MAT her i Norge, og ordne det slik at de som IKKE HAR RÅD til mat får mat tilsvarende en krone i måneden fra foreldre som har råd i en frivillig ordning.

Dersom det er slik at det er 10% eller fler av barna som ikke har råd til mat, så er dette et ALVORLIG samfunnsproblem.

 

Jeg tror at dersom en tenker på barneskolen, så pleier som oftest foreldrene å hjelpe til med matpakke, men dersom en går på Videregående/ungdomsskolen så skal en gjøre dette selv. Jeg er helt enig i at dersom det er en stor andel av befolkningen som ikke har råd til mat, så skal en ta det veldig alvorlig, men hit til, har jeg ikke hørt noe særlig om at dette stemmer.

 

Jeg selv har familie som er uføre, men som fremdeles har penger til mat.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg håper for din del at du spøker eller troller, TS, ellers er dette noe av det mest dustete jeg har lest.

En av hovedreglene i ethvert sivilisert samfunn er at man ikke stjeler fra andre, uansett hvor godt de andre måtte ha det.

Du kan starte med å gi vekk din egen mat før du tar fra andre. Dessuten nekter jeg å tro at 51% av elevene er så fattige at foreldrene ikke har råd til matpakke. Her bør barnevernet kontaktes umiddelbart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...