Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Litt spørsmål rundt vitaminpiller og "overdose".


Rescue me

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har nå i to måneder brukt et multitilskudd (Collett) som inneholder diverse vitaminer og mineraler, tar én pille hver morgen (anbefalt daglig dose). Har i den forbindelse noen spørsmål:

 

- Tilsvarer de vitaminene og mineralene man får i en pille, de samme som man får naturlig via grønnsaker og annen mat som er vitamin/mineral rik?

 

- Om jeg tar en pille hver morgen, som tilsvarer anbefalt daglig dose, er det da helt trygt å spise en del grønnsaker og andre matvarer som er rik på vitaminer/mineraler? Er det noen farer for "overdose"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen fare for overdose, så lenge du bare tar en tablett. I hvertfall ikke med grønnsaker. Det eneste måtte være om du tar masse tran samtidig som det er D-vitamin i tabletten, det er ikke bra å overdosere.

 

Men dersom du vet at du skal spise masse grønnsaker en dag kan du gjerne droppe tabletten likevel, for de vitaminene og mineralene du får via mat er mye bedre for kroppen enn det du får via tabletter.

Lenke til kommentar

Det er ingen fare for overdose, så lenge du bare tar en tablett. I hvertfall ikke med grønnsaker. Det eneste måtte være om du tar masse tran samtidig som det er D-vitamin i tabletten, det er ikke bra å overdosere.

Hvordan er egentlig tran? Hvor viktig er det? Har tran tabletter jeg brukte å ta før (har av en eller annen grunn sluttet), men har det egentlig noen særlig helseeffekt? Hvor mye tran er det snakk om før det er farlig å blande med D-vitamin?

 

Men dersom du vet at du skal spise masse grønnsaker en dag kan du gjerne droppe tabletten likevel, for de vitaminene og mineralene du får via mat er mye bedre for kroppen enn det du får via tabletter.

Problemet er vel litt det at det er vanskelig å få i seg alle de forskjellige vitaminene og mineralene kroppen "trenger", selv om jeg spise mye grønnsaker og annen vitamin/mineral rik mat. Om jeg tar multitilskudd på morgenen, ødelegger det for de vitaminene og mineralene jeg får i løpet av dagen gjennom annen mat, da de visstnok skal være bedre? Bør jeg i så fall kanskje ta multitilskudd på kvelden?

Lenke til kommentar

Tran inneholder omega-3 som er svært viktig for oss. Om du mangler omega-3 blir du mindre opplagt, du kan bli fortere sint over bagateller, og ikke minst kan hjernen virke dårligere. A- og D-vitaminene i tran er og viktige for oss, og det er mye sunnere å få disse fettløselige vitaminene inn sammen med sunt fett, enn i tablettform.

 

En vitamintablett ødelegger svært sjelden for matens næringsinnhold, det er mye større sjanse for at tabletten dekker opp for mangler i kostholdet. Det er svært sjelden et typisk norsk kosthold inneholder alt man trenger, så den ene tabletten om dagen er nok absolutt verd å ta uansett. Personlig bruker jeg tabletter uten A og D-vitamin om sommeren siden solens bidrag gjør at D-vitamin lett overdoseres. Da blir man veldig slapp og utilpass og det er ikke noe lurt.

Lenke til kommentar

Tran inneholder omega-3 som er svært viktig for oss. Om du mangler omega-3 blir du mindre opplagt, du kan bli fortere sint over bagateller, og ikke minst kan hjernen virke dårligere. A- og D-vitaminene i tran er og viktige for oss, og det er mye sunnere å få disse fettløselige vitaminene inn sammen med sunt fett, enn i tablettform.

Ja, bør nok kjøpe meg inn litt god gammel tran :) . Er nok også muligens billigere, er sånn sett veldig glad i fett, men ikke transmak :p .

 

En vitamintablett ødelegger svært sjelden for matens næringsinnhold, det er mye større sjanse for at tabletten dekker opp for mangler i kostholdet. Det er svært sjelden et typisk norsk kosthold inneholder alt man trenger, så den ene tabletten om dagen er nok absolutt verd å ta uansett. Personlig bruker jeg tabletter uten A og D-vitamin om sommeren siden solens bidrag gjør at D-vitamin lett overdoseres. Da blir man veldig slapp og utilpass og det er ikke noe lurt.

Så burde jeg ta multitilskudd på kvelden eller morgenen? Eller har det ingenting å si?

Lenke til kommentar

Tran er blitt mer behagelig i smaken bare på de siste 1-2 årene syns jeg, nå er det nesten ikke ubehag å kjenne. I hvertfall når flasken er relativt nyåpnet. Jeg har en tendens til å gulpe nedpå litt vel mye, og det er ikke helt bra, men det skal relativt mye til å overdosere da.

 

Jeg pleier å ta mine vitaminpiller om morgenen, og jeg tror det er anbefalt sånn generelt. Vet ikke hvorfor egentlig. Kanskje fordi det er lurt å spise mat etter tabletten slik at ikke alt innholdet kommer til fordøyelsen alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...