Gå til innhold

Oppkjøringen, usikker

Snuppa93

Anbefalte innlegg

Jeg har oppkjøring den 1. Februar, men takket være kjørelæreren min har jeg blitt veldig usikker på om jeg klarer det. Jeg hadde glattkjøring mandag den 14. Januar, med en annen kjørelærer, og all kjøringen gikk fint, uten om noen problemer i starten grunnet ukjent bil.

Alt gikk bra på veien til og fra glattkjøringsbanen på Våler, og på turen tilbake følte kjørelæreren seg så trygg på kjøringen min at han knapt fokuserte på veien, og tillot seg selv små "distrahere" meg under kjøringa for å få hjelp med IPaden. Jeg kikket ikke bort fra veien, men svarte så bra som jeg kunne på det han trengte hjelp til. Fikk beskjed om at ham syntes at jeg kjørte veldig bra, og at det var stor sjans for at jeg stod på første forsøk. Han her har vært kjørelærer siden 1989 eller noe slikt.

Når jeg kjører med pappa så går det fint å kjøre, og han syntes at det er et under at jeg ikke har kjørt opp enda. Han har hatt lappen siden han var 18 og nå er han 52, aldri fått en bot, og aldri vært i en ulykke.

Hver gang jeg kjører med kjørelæreren min, så blir jeg nervøs og usikker, tviler på mine egne avgjørelser og dermed så ender det med at jeg gjør feil og tuller til ting. Ting går fint når jeg kjører med andre enn kjørelæreren min, og selv ting som jeg vet jeg kan og pleier å gjøre riktig går galt fordi jeg blir usikker rundt han. Nå har han sagt at han er veldig usikker på om jg klarer det eller ikke..

Prøver å holde meg positiv, men det er vanskelig når det eneste jeg får høre etter kjøretimen er det negative jeg gjorde..

What should i do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8713

Vel det er kun de feilene som du gjorde som du kan rette opp, så det er ikke negativ av kjørelærer å fortelle deg hva du gjorde feil. Å påpeke feil er ikke i negativt.

Hva skulle du ellers fått? Skryt for det du gjorde rett? Hvilken sjåfør blir bedre av å høre hva han gjorde rett?

Lenke til kommentar

Vel det er kun de feilene som du gjorde som du kan rette opp, så det er ikke negativ av kjørelærer å fortelle deg hva du gjorde feil. Å påpeke feil er ikke i negativt.

Hva skulle du ellers fått? Skryt for det du gjorde rett? Hvilken sjåfør blir bedre av å høre hva han gjorde rett?

Det jeg mente var at han kunne ha nevnt et par ting som han syntes jeg gjorde bra, isteden for å dra frem kun det negative. Jeg er alt klar over hva jeg gjorde galt, for det blir litt sånn " F**n, det der kan jeg jo egentlig" det hadde vært litt godt å gå fra en kjøretime uten å føle at det går til helvete hver gang.. Når jeg kjørte så plasserte jeg meg feil i en enveiskjørt gate, skulle ha holdt meg til venstre når jeg skulle til venstre( vet jeg egentlig fra før, men glemte det), så overså jeg en godt gjemt vei jeg hadde vikeplikt for ( høyre regel) plasserte meg feil i én rundkjøring(tre-armet, kan egentlig dette også) kjørte litt for fort med tanke på forholdene(lå under fartsgrensen)

Kjører i Kongsvinger der de tydeligvis gikk tomt for forkjørsvei skilt 1/2veis under byggingen av vegnettet. Er ikke mangel på rundkjøringer ihverfall.. Har 9 av dem ihverfall.

Er vel forsåvidt enig i at den timen gikk litt til helvete, når jeg oppsummerer det slik. Problemet er derimot at det går fint når jeg kjører med andre enn kjørelæreren min, alt går så mye bedre og jeg får ikke prestasjonsangst(ut av mangel på bedre )

Har klart å kjøre én gang med kjørelæreren min der det gikk så godt som knirkefritt, og det gjorde at jeg gikk fra trinn 2 til trinn 3, med andre ord jeg hadde veiledningstime neste gangen jeg kjørte som gikk... Rett til helvete... *cough* kommet en langt siden da.

Jeg ble meldt opp til førerprøve for to måneder siden, da kjørelæreren min ikke så noen vits i å vente med å melde meg opp, siden vi kunne utsette førerprøven om det ble dårlig tid, og jeg kjørte for dårlig.

Det var cirka en måned siden jeg kjørte sist, med unntak av glattkjøringsbanen, som var medmen helt fremmed bil, som var MYE bedre å kjøre for meg enn bilen kjørelæreren min bruk..

Men nå blir denne posten veldig lang merker jeg..

Om dere har noen tips ombhvordan jeg skal bli kvitt "prestasjonsangsten" på oppkjøringen og i mellomtiden er de hjertelig velkommene..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du må nok bare øve øve og øve.

2 av de tingene du nevner på "kjøretimen fra helvette" er ting du stryker på selv om det er det eneste du gjør feil.

Om du har mulighet prøv å kjøre litt forskjellige biler. Førerkortet gjelder alle biler klasse B, og du skal være nøyaktig like flink med alle. (litt satt på spissen, vet man kan trenge et par minutter på clutch og slike ting)

Om problemene dine kun oppstår med kjørelæreren din så vil de jo ikke oppstå når det er sensor du kjører med.

Dessuten, når jeg leser posten din tror jeg egentlig ikke du har et problem i det hele tatt. Du skriver at du tviler på evnene dine bak rattet, men samtidig sier du at du vet du kan alt. Det gjenstår rett og slett bare en konklusjon og det er at du har vært uheldig og begått noen slurvefeil. Disse kan du bli kvitt med å trene, samt konsentrere deg om veien og bilen, ikke på hvilken person som sitter i passasjersetet.

På ingen måte meningen å være dum eller streng her nå, men du må også huske at det å ta førerkort ikke er like stor "selvfølge" som mange ser på det. Mitt, ditt og alle andre sine liv er avhengig av at du vet hva du gjør :-)

Lykke til med oppkjøringen. Tror det går helt fint!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...