Superh3lt Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Hei. Jeg har en i klassen som mener det var dumt av politiet og ikke tilkalle militæret under utøya dramaet, og mener at hver gang det norske militæret er blitt innkalt så har det kommet ganske fort. Jeg syntes dette hørtes litt merkelig ut. Er det virkelig slik at politiet kan tilkalle militæret for slike saker som feks Utøya? Og hadde militæret evt. vært raskere? Har militæret noen gang blitt tilkalt av politiet og rykket ut? Endret 17. januar 2013 av Superh3lt 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 De ville nok ikke kommet særlig kjapt til selve Utøya, men at militæret kunne bidratt til objektsikring veldig mye tidligere er det ingen tvil om. Det virker som store deler av Oslo sto lenge uten vakthold på grunn av nøling med å be om støtte, det er unødvendig 1 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Burde virkelig ha styrket politiet, burde vært minst 3-4 helikoptre (Sverige har visst 8) som alltids står på standby, med skarpskytter som kan være ombord. Delta burde også hatt et transport helikopter på standby hele tiden, slik at de raskt kan rykke ut. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Hei. Jeg har en i klassen som mener det var dumt av politiet og ikke tilkalle militæret under utøya dramaet, og mener at hver gang det norske militæret er blitt innkalt så har det kommet ganske fort. Jeg syntes dette hørtes litt merkelig ut. Er det virkelig slik at politiet kan tilkalle militæret for slike saker som feks Utøya? Og hadde militæret evt. vært raskere? Har militæret noen gang blitt tilkalt av politiet og rykket ut? HV-016 ble lagt ned i 2010 så Norge har ingen slik styrke i beredskap. Men garden ble vel plassert ut div steder i Oslo. Endret 17. januar 2013 av flesvik Lenke til kommentar
johanf Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg har selv hatt en "operativ" stilling i millitæret, og selv om vi rykker ut med skarpt, er det veldig mye som skal til før millitært personell i norge bruker skarpt i oppdrag i sivile omgivelser. Vi hadde stående ordre om å ikke foreta oss noe før politi var på stedet. Nå kan det jo kanskje være annerledes når en person faktisk skyter ungdommer og barn, men likevel. Det er ikke bare bare å rykke ut og stoppe en eventuell gærning med våpen. Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Takk for svar. Hva er egentlig "spesialpolitiet" vi har i Norge? Hva kaller vi de? Føler meg flau over å vite at USA har SWAT, men jeg vet ikke hva vårt svar på det er. Kanskje skru av tvn? Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Har du noen eksempler på utrykninger som deltastyrken har gjort? Hva betyr delta? Jeg trodde det var latinsk for bokstaven D, men det virker litt merkelig hvis det heter D styrken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Rettelse: Beredskapstroppen (BT). Den greske bokstaven delta er kallesignalet deres. Media har kalt de deltastyrken. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Regner med de kalles delta fordi de er enhet nummer fire innenfor ett eller annet kommandotre. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Grunnloven pgf 99 annet ledd forbyr Regjeringen i å bruke militærmakt mot statens medlemmer uten hjemmel i lov eller ved opprørstilfeller. Hjemmel i lov for en slik situasjon er ikke gitt. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Det står vel også noe i loven om å forsvare uskyldige sivile som blir angrepet med våpen. Nødverge veier vel fortsatt tyngre enn §99...? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Nødverge er en rett gitt til enkeltpersoner, ikke til militære tropper under kommando. Militære tropper som var i området ville på eget initiativ kunne utøvd nødverge. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Har du noen eksempler på utrykninger som deltastyrken har gjort? Hva betyr delta? Jeg trodde det var latinsk for bokstaven D, men det virker litt merkelig hvis det heter D styrken. Syns ikke det er særlig merkelig.I militæret er det jo vanlig å kalle f.eks komapiner A, B, C (Alfa, Bravo , Charlie) osv, og ser det ikke som rart at politiet bruker det samme, særlig ikke i slike halvmilitære styrker. Hadder sikkert vært kulere å kalt det "Uber Police force Power 2000", men Delta er jo mye enklere og greiere å bruke. Endret 20. januar 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Superh3lt Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Utrolig gode svar. Tusen takk. Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Beredskapstroppen kalles Delta etter kallesignalet de er tildelt på politiet samband. D for Delta. Hundetjenesten er tildelt V for Victor, PST er tildelt O for Oscar, og Kgl. politieskorte W for Whisky. For å nevne noen andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå