Gå til innhold

Fjerne støv fra bærbar pc

Cooky

Anbefalte innlegg

Jeg har en Aspire 5742G bærbar pc, som er full av støv på tastaturet, som umulig lar seg fjerne.

Støvsuger er ikke effektivt nok, og jeg trenger derfor noe annet.

Støvet som plager meg mest, og som er vanskeligst å fjerne er støvet som ikke ligger på selve knappene og imellom, men det området som er nærmest skjermen.

Tips?

Endret av Cooky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  Hvaheterdu skrev (På 17.1.2013 den 10.41):

Veldig vanskelig å si, men du kan jo se om du får fjernet det med en våt klut?

Det ser ut som for meg at det er et lite mellomrom mellom skjermen og selve pc'en, så du kan jo fukte en q-tips og se om den kommer mellom for å fjerne det.

Tror du missforsto litt.

Området som er merket med rødt er området jeg tenkte på.

nicwillu skrev (På 17.1.2013 den 10.46):

Har du prøvd sånn trykkluft på boks?

Nei, det har jeg ikke.

Har du en spesiell å anbefale?

Lenke til kommentar
  nicwillu skrev (På 17.1.2013 den 10.59):

Du får kjøpt luft på boks på Elkjøp :) De funker knall til å rense støv i stasjonære, så skal ikke være noe problem å komme til trange områder på den bærbare.

Er ikke særlig glad i å kjøpe ting på fysiske butikker.

Har du noen nettbutikker å anbefale?

Lenke til kommentar

Tolker det slik som at du er redd for å gjøre skade på maskinen med tanke på væsken (?).

Skal du vaske tastaturet så er ikke dette det mest farlige, mange maskiner er også laget slik at det skal tåle en liten vannskvett i tastaturdelen (dette renner vanligvis ut under maskinen ved store mengder). På din PC vil ikke vannet renne ut på undersiden, men jeg tror det skal tåle litt ned i selve tastaturet så lenge det ikke blir for mye eller renner på siden.

Som regel ligger tastaturet som en liten "kasett"/"plate" over maskinvaren. I maskinen din er det også slik, så vidt jeg vet. En Q-tips kan fungere godt her, er det bare støv vil trykkluft på boks være en god venn. Må det vaskes bort kan du ta bort noen av knappene. Bare vær forsiktig så du ikke brekker av de små plastikkdelene under.

EDIT:

Ser nå at det ikke var nedi tastaturet du mente.

Hvor ligger dette "støvet", som du ikke får bort? :)

Hvis det er noe som skal vaskes av, så tar du rett og slett bare å bruker en fuktig klut (som ikke drypper når du vrir den). Er det ekstra vrient å få bort "smusset" så kan du bruke litt såpe. Men, jeg vet ikke hvordan dette vil påvirke eventuell farge/maling.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
  nicwillu skrev (På 17.1.2013 den 11.03):
Denne ser ut til å kunne fungere: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=429485

Denne koster 129 NOK pluss omtrent 100 NOK i frakt, med mindre du er i nærheten av et såkalt "Pick-Up-Point" (da blir det 39 - 59 NOK). Men kjøper du fra Komplett er du på den sikre siden, men finnes også mange andre gode butikker.

Her er ihvertfall noen alternativer som jeg slenger raskt ned. Jeg har luket ut butikker som ikke har varen på lager, som "matcher" Komplett på pris og som sender ut i rimelig tid.:

http://cdon.no/elektronikk/falcon_safety_products_dust-off_reng%c3%b6ring_tryckluft%2c_eco_-_superior_duster_225ml-21350186

Har gode erfaringer med CDON, de sender som regel varen raskt.

http://www.netshop.no/Avdelinger/Foto_Video/TilbehorFotoVideo/Rens/Rengjoring/Hama/Hama-Trykkluft-400ml-Rengj%C3%B8ring-for-fotoutstyr-datautstyr-45096-p0000158081.aspx

Har både gode og dårlige erfaringer med Netshop, men så vidt jeg vet så sender de som regel varen relativt raskt ut.

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=219984&banid=prisjakt

PS har jeg lite erfaring med, men tror de leverer de også.
:p Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...