Gå til innhold

Hjelp til valg av kaffemaskin (kapsel)

Anbefalte innlegg

Min nåværende Dolce Gusto synger på siste verset, og jeg trenger derfor en ny maskin.

Maskinen vil stort sett bli brukt til å lage store (rundt 200 ml) kopper svart, mørkbrent kaffe. Jeg bryr meg kun om kvaliteten på kaffen, andre drikker og kaffevarianter er ikke interessant.

En annen ting som er viktig er at den, i motsetning til Dolce Gusto, er automatisk, og beregner vannmengden selv. Den jeg har nå må jeg stå og passe på og stoppet vannet når det er nok. Veldig plagsomt å ikke kunne sette på en kopp for så å snu seg vekk og gjøre noe annet mens den gjør seg ferdig.

Prismessing bør den ligge rundt 1000-lappen, men det er gjerne enda viktigere at kapslene ikke er så ekstremt dyr.

Hva bør jeg velge?

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv gikk jeg for Nespresso Citiz & Milk til 1495,-

Dette var i grunn for å få med melkeskummeren. Fint ekstrautstyr, men jeg ser at den ikke blir så mye brukt.

Uten melkeskummeren ligger den på 1190,- http://www.komplett....aspx?sku=763851

Den har 3 knapper. På/av knapp, og to for størrelse.

Du kan programmere knappene slik at den fyller automatisk.

Jeg har nå en for små lattekopper og en for vanlige kopper.

Kapslene ligger på 3.3-3.9,-

Det jeg i tilegg har gjort er å kjøpe en pakke med refillkapsler slik at jeg kan bruke egenkvernet kaffe/te/kakao. http://www.nexpod.com/

Jeg er veldig fornøyd med min maskin. Lett og håndtere, og det går kort tid å få traktet seg en kopp.

Eneste minuset er at man må bestille kapsler på nett.

Men nå er jeg så heldig at jeg bor i Sandnes, og det åpnes Nespresso kapselbutikk i Stavanger om kort tid.

9vKWz.jpg

Endret av Hille
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå testa jeg på en vanlig tekopp som tar 220 ml. Fikk programmert maskinen til å levere den mengden.

Kaffen blir jo en smule tynnere da, men det kommer vel litt an på hvordan man vil ha den.

Edit: Koker meg opp en av kapslene som har styrke 1. Skal sjekke smaken.

Edit2: Tja. Om du kun skal benytte deg av 200ml kopper så blir det nok kanskje i svakeste laget om du er en daglig kaffedrikker.

Du får ta med deg en kopp til elkjøp og få dem til å koke deg opp en kapsel så du får sjekket ut selv.

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Er jo egentlig den mest fristende maskinen, men kjedelig om jeg må velge mellom en liten kopp god kaffe eller en stor kopp utvannet kaffe. I tillegg er det litt upraktisk at en ikke kan plukke med seg kapsler på den lokale butikken. Nå har de riktig nok utsalg i Bergen, men det ligger dumt plassert i sentrum med dårlige parkeringsmuligheter.

Noen som har erfaring med andre maskiner? Er det mulig å lage god kaffe med Tassimo eller Senseo?

Lenke til kommentar
Prismessing bør den ligge rundt 1000-lappen, men det er gjerne enda viktigere at kapslene ikke er så ekstremt dyr.

Prisen på maskinen sammenlignbart med "subsidierte" telefoner. Produsentene selger de gjerne med tap i visshet om at de vil tjene på at du låser deg til deres kostbare kapselsystem. Kapselkostnaden subsidierer maskinen. Hvis pris er viktig så vil jeg anbefale deg å ikke låse deg til et kapselsystem fra en bestemt produsent.

Da vil jeg heller anbefale enten kaffeputemaskin eller en maskin som kan ta kaffe i løs vekt. Hele eller kvernede bønner. Kaffeputer er ikke låst til en enkelt produsent. Konkurransen mellom kaffeputeprodusentene gjør at man alltid kan finne rimelige kaffeputer. Det er også mulig å trykke egne kaffeputer. Løsvektkaffe gir generelt mye mer for pengene enn kapsler.

Maskinen vil stort sett bli brukt til å lage store (rundt 200 ml) kopper svart, mørkbrent kaffe. Jeg bryr meg kun om kvaliteten på kaffen, andre drikker og kaffevarianter er ikke interessant.

En effektiv måte å heve kvaliteten på er å kverne bønner selv. Nykvernet kaffe gir et merkbart løft fra ferdigkvernet kaffe som både kaffeputer og kaplser. En god kvern for jevn malingsgrad og en god tilbereder er viktig for å få ut det beste av kaffen. Selv bruker jeg en elektrisk Cousinart kvern av typen med kvernehjul i støpejern. Denne kostet meg 700 kr. Videre bruker jeg Aeropress (ca 200 kr) til å lage 1-2 kopper a 1,5 dl i slengen. Jeg synes dette gir tydelig bedre mørk kaffe enn de kapselmaskinene jeg har prøvd. Det er litt mer arbeidskrevende enn å trykke på en knapp, men det mener jeg det er verd.

Jeg vet ikke hva kiloprisen på nespressokapsler er, men mistenker at det er mye høyere enn de 100-300 kr jeg betaler for kaffe av etter min mening god kvalitet.

Uansett om du velger å høre på rådene mine eller ikke så synes jeg det var på sin plass å ta det opp her på grunn av det du skriver i sitatene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for svar!

Jeg er klar over kvalitetsforskjellen på nykvernet kaffe og kapsler, men selv om jeg verdsetter kvalitet så er jeg ute etter en rask og enkel måte å lage kaffe på. Kall det et kompromiss.

Det med puter virker mer interessant. Jeg vet kun om Friele og Philips-samarbeidet Senseo, men ble temmelig forvirret av å lete rundt på sidene deres. De er mer opptatt av fancy design og store ord enn å faktisk forklare hvordan maskinene fungerer og hva som er forskjellen mellom de forskjellige modellene. Om jeg går for en slik maskin, vil da puter fra andre produsenter passe? Er maskinen automatisk, slik at jeg ikke trenger å beregne vannmengden selv? Har du en "putemaskin" å anbefale?

Jeg kan godt bruke mer enn 1 000 kr på maskinen, men jeg har en samboer som ikke drikker kaffe så da trenger jeg litt tid på å finne gode argumenter for at vi trenger en dyrere maskin.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva kiloprisen på nespressokapsler er, men mistenker at det er mye høyere enn de 100-300 kr jeg betaler for kaffe av etter min mening god kvalitet.

Mener å huske fra en test jeg leste at den ligger på rundt 6-700 kroner kiloen.

Jeg har selv Nespresso Citiz&Milk og er fornøyd med den. Drikker ikke så mye kaffe men bare fint at det er raskt og enkelt å lage noe som smaker godt.

Hvis du bestiller for over 500,- i nettbutikken til Nespresso er det gratis frakt.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg inn i utvalget av putemaskiner så jeg har ikke noe konkret råd. Kaffeputer er et patentfritt og lisensfritt system som det finnes mange produsenter til, og de kan brukes om hverandre. Kaffeputemaskinene er like automatiske som kapselmaskinene. Man legger inn en pute og trykker på start. Vannmengde og sånt trenger du ikke tenke på.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over det før jeg leste innlegget ditt lengre opp her, men 142 kr + frakt for 80 tomme kapsler synes jeg var alt for mye. Da går jo vinninga opp i spinninga.

Var i grunn et dårlig produkt jeg linka til.

Jeg gikk selv for et jeg fant på eBay hvor du betaler $7 for 4 kapsler som har en levetid på ca 50 bruk hver.

Ser først nå at dette var engangskapsler.. My bad

Lenke til kommentar

Jeg har allerede kjøpt meg en maskin nå. Husker ikke helt modell, men var en Senseo til rett under 1000 kr. Ikke så veldig fornøyd, men ikke så misfornøyd at jeg leverer den tilbake.

Det meste er veldig bra, men den lager bare 122 ml, og kaffen var nærmest smakløs. Det med smaken kan sikkert fikses, da jeg kun har prøvd to forskjellige. Men hvorfor lager alle maskinene så små kopper?

Lenke til kommentar

Veldig mange av kaffesortene er typisk espresso og liknende og det serveres i mindre mengder. Endel melkebaserte varianter øker mengden.

Tassimo-maskinene kan f.eks. lage vanlig Gevalia-kaffe også og da få en mer normal koppstørrelse slik du er vant med fra en vanlig trakter. Tassimo er vel også en av de bedre maskinene når det gjelder smak hvis man tenker på andre drikker i tillegg til kaffen. Som ren kaffemaskin, så har ikke jeg smakt noen som når opp til Nespresso.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...