Gå til innhold

Legge inn et "skambud" på leilighet

Neppe

Anbefalte innlegg

Hei! Usikker på om dette blir riktig kategori, men jeg prøver.

Jeg og samboern jobber for tiden med å kjøpe oss en bolig. Vi har funnet en som passer oss relativt godt, Leiligheten er fra 1969, men i relativt god stand (Dvs, den er pusset opp i senere tid, vinduer og dører er skiftet ect). Denne har en prisanntydning på 1 850 000.

Nå har denne ligget ute i over 130 dager, og det kan nok skyldes tregt marked i området, men også at leiligheten på steder ser "slitt" ut. Dvs, masse hull i vegger, dårlig malejobb rundt dørkarmer og mot lister. Dette er jo ting som er relativt kjapt og billig å fikse, og siden folk flest er ute etter perfekt, så vil jeg anta at dette er mye av grunnen til at den ikke har blitt solgt.

Vi vurderer derfor å by noe under prisantydning, men vi er særdeles usikre på hva det er fornuftig, og ufornuftig å begynne med.

Er det noen som har forslag til hva slags bud vi kan begynne på? Vil jo anta at eierne begynner å bli ganske utålmodige, og ønsker å selge raskest mulig. Megler bekrefter også at det ikke tidligere er kommet inn bud som er blitt avvist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av egen interesse; hvilken by er dette?

Gjorde dette selv, ikke at jeg fikk kjøpt noe.. :(

Men, men, det jeg gjorde var å først skrive ned en pris jeg var villig til å by, deretter så jeg litt på andre lignende leiligheter på Finn. Etter å ha sammenlignet hva jeg personlig(fra 'hjertet') hadde skrevet ned og hva de andre leiligheten lå på så følte jeg at jeg hvertfall ikke bød useriøst lite.

Edit: justerte prisen litt etter at jeg så på Finn og sammenlignet med tallene jeg hadde skrevet ned.

Endret av Hayer
Lenke til kommentar

Av egen interesse; hvilken by er dette?

Gjorde dette selv, ikke at jeg fikk kjøpt noe.. :(

Men, men, det jeg gjorde var å først skrive ned en pris jeg var villig til å by, deretter så jeg litt på andre lignende leiligheter på Finn. Etter å ha sammenlignet hva jeg personlig(fra 'hjertet') hadde skrevet ned og hva de andre leiligheten lå på så følte jeg at jeg hvertfall ikke bød useriøst lite.

Edit: justerte prisen litt etter at jeg så på Finn og sammenlignet med tallene jeg hadde skrevet ned.

Dette er i Kristiansand.

Vi har vel begynt å få et godt innblikk i pris på leiligheter het, hva som selger og hva som ikke selger. Det er som sagt utrolig tregt marked, og også vist tendenser til synkende boligpriser, noe som skremmer ganske mange. Vi har heldigvis ganske mye i egenkapital, så vi er i grunn ikke redde for renteøkning. Det selges jo fortsatt jevnlig leiligheter i sentrum, men vi ønsker å bo 10-30 min unna sentrum, og det går det ganske tregt for så og si alt som er.

Lenke til kommentar

Det kommer an på situasjonen til de som selger, tror jeg. Jeg fikk kjøpt for 100k under takst i oktober her jeg bor, men der var selger presset pga høye byggelån og bygget nærmet seg ferdigstilt. Jeg tror timingen din er litt feil for skambud, de tenker nok at renteutgiftene er lave og det er ikke så dyrt å sitte med leiligheten litt til. Nå kommer den beste sesongen straks, mars - juni, og rett etter august - midten av oktober. Dette vil megler gi i råd til selgeren, og de vil vente, dersom de ikke er veldig hardt presset økonomisk.

Lenke til kommentar

Det kommer an på situasjonen til de som selger, tror jeg. Jeg fikk kjøpt for 100k under takst i oktober her jeg bor, men der var selger presset pga høye byggelån og bygget nærmet seg ferdigstilt. Jeg tror timingen din er litt feil for skambud, de tenker nok at renteutgiftene er lave og det er ikke så dyrt å sitte med leiligheten litt til. Nå kommer den beste sesongen straks, mars - juni, og rett etter august - midten av oktober. Dette vil megler gi i råd til selgeren, og de vil vente, dersom de ikke er veldig hardt presset økonomisk.

Er jo veldig fornuftig det du sier.

Selv tenker jeg siden boligprisene er noe synkende i området, og leiligheten står tom. Så er det ikke særlig økonomisk gunstig å sitte med i mye lengre periode, til tross for at en kunne hente inn noe mer på salget. Men du har kanskje rett, jeg vil vel uansett anta at det er fornuftig å begynne på 1790-1800, for å starte budrunden.

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal prøve på 1790, det er et veldig seriøst bud, som selger bare må vurdere. Det er, som du sier, greit å få solgt også. Jeg trodde du var mer i 1700-1750 ligaen, som kanskje er litt vanskeligere å svelge, rett før årets våryre boligkjøpere (rart det er sesongavhengig, egentlig)

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke noe i veien for å by 200k under prisant. - Er helt sikker på at selgerne vurderer det og evt kommer med et motbud etter 130dg på markedet.

Men det du kan risikere er jo at megleren begynner å ringe rundt og noen ser muligheten for et kupp siden du byr så lavt - men det risikerer du jo uansett :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Til de som hadde egen interesse i emnet. Timing har nok utrolig mye å si. Men vi fikk kjøpt 90k under takst, og vi fikk med ALT av møbler og hvitevarer (Inkl vaskemaskin, tørketrommel). Dvs, Sofa, Spisebort og stoler, tre senger, skrivepult, møbler til terrassen og div klesskap og kommoder.

Kanskje vi hadde flaks, men det finnes iallefall mulighet for å gjøre te kupp :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville nok prøvd med ett bud på 1 600 000 kr og kanskje fått ett motbud, da finner du mer ut hvor nederste grensen ligger for salg.

Argumenter gjerne for det lave budet for megler han vil sikker kommunisere disse argumentene videre og slike ting får selvfølgelig selgerne til å tenke litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...