JK103 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hei! Jeg har en Silverpower 750 watt PSU. Modell no: SP- SS750M. En dag var jeg litt uheldig da jeg mekket rundt i PC-en min. Jeg brukte et skrujern for å rette opp på noen pinner i en molex- strømkabel, som jeg trodde IKKE var koblet til PC-en som sto på. Det viste seg da at den var koblet til, og da smalt det. Strømforsyningen røk, og jeg trodde jeg hadde "friet" hele PC-en. Jeg koblet til en annen strømforsyning og det viste seg at komponentene hadde overlevd! Etter en uke, prøvde jeg av nysgjerrighet å installere den "ødelagte" strømforsyningen på en eldre pc uten særlig verdifulle komponenter. Og joda! Den virket forsatt! Jeg lot den stå og kjøre i noen timer for å forsikre meg om at PSU-en ikke "strøk med". Så Strømforsyningen virker forsatt til min store overraskelse! Nå vet jeg egentlig veldig lite om strømforsyninger generelt. Jeg tror det var sikringen som gikk på PSU-en. I isåfall, er det trygt å bruke denne PSU-en? Kan den plutselig "stryke med" og ødelegge andre komponenter? Trengs det å byttes om på en sikring, om ikke annet? Takker for alle svar Lenke til kommentar
geekay Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Antagelig har PSU'en din overlevd. Men du vet ikke om den fortsatt fungerer innefor spesikasjoner fra fabrikanten. Hvis du har et multimeter og vil/kan, så kan du måle spenningene som PSU'en din leverer. Men selv dette er ikke godt nok for å vite om PSU'en ikke kan skade komponentene etter lengre bruk. De fleste av oss har ikke utstyr eller kunnskap for å utføre flere nødvendige tester. Konklusjon, best å være forskiktig og la være. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) En god PSU skal kutte tvert når det blir kortslutning på en rail uten å ta skade. I min tidlige PC-mekkingskarriere gjorde jeg noe liknende og klarte å kortslutte PSU slik at den skrudde seg av. Den funket fint etterpå i flere år uten problemer. Silver Power produseres av Seasonic som er solide forsyninger, så den er etter all sannsynelighet helt ok. Endret 17. januar 2013 av Smirnoff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå