steinrawr Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hei. Jeg synes ikke de nye reglene for trekking av henger virker helt konsekvente. De nevner også at campingvognregelen fortsatt gjelder. Da forstår jeg det slik at den tillatte totalvekten på hengeren ikke må overskride bilens tillatte hengervekt med/uten brems. Men i følge kalkulatoren på vegvesen.no kan jeg ikke med kun B i førerkortet trekke noe som helst med en tillatt totalvekt over 750kg, selv om bilen er registrert for inntil 3000 kg tillatt hengervekt med brems, og 5880 kg tillatt vogntogvekt. Med B96 har jeg forstått det slik at jeg kan kjøre et vogntog som får en tillatt vogntogvekt på 3501-4250kg. F.eks hvis bilen har tillatt totalvekt på 2500, og hengeren 2200. eneste endring på BE, er at tillatt totalvekt på henger ikke kan overstige 3500kg, med mindre du har førerett for klasse C1. Jeg skulle i dag trekke en henger med en Nissan pathfinder, men kalkulatoren begrenset meg til maks 750kg, Dette til tross for følgende vekt på bil og henger: egenvekten på bilen: 2215 kg tillatt totalvekt på bilen: 2880 kg maks tilhengervekt med brems 3000 kg maks tillatt vogntogvekt: 5880 Tilhengerens egenvekt er 500 kg Tilhengerens tillatte totalvekt er 2000 Tillatt nyttelast er 1500. I følge det gamle lovverket vet jeg at jeg hadde kjørt lovlig, men ift. det nye er jeg veldig usikker. Forbanna møkkaregler. Hadde endelig lært meg det gamle systemet når de endra på det... Kan noen oppklare? Edit: la nå merke til at jeg kom over 3500kg vogntogvekt, og at det er begrensende med kun B. B96 ville løst dette for meg. Og denne på vegvesen.no Klasse BSamlet tillatt totalvekt for bil + for tilhenger, må ikke overskride 3500 kg. Maksimal tillatt totalvekt for tilhenger vil være 3500 kg minus bilens tillatte totalvekt. Man har fjernet tidligere krav om at tilhengerens tillatte totalvekt ikke må overskride bilens egenvekt med fører (75 kg). Vektforholdet mellom bil og tilhenger løses gjennom krav til bilens tillatte hengervekt og tillatte vogntogvekt. Endret 16. januar 2013 av steinrawr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå