Gå til innhold

Hvordan finne en god SSD til riktid penge?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg lurte på om noen kan forklare meg hva som gjør en SSD bra?

Har sett at ofte de som er utrolig dyre (iforhold til andre med like mye GB) SSD'ene ofte har mindre mb/s osv. Som for eksempel, så en ssd på komplett til 1600kr 240GB denne hadde 550mb read hastighet.

Fant også en annen 300 gb ssd til nesten 10K som bare hadde litt over 200mb read hastighet osv... Hva er det egentlig som gjør en ssd så dyr/så god ?

post-217313-0-54693100-1358377602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastighetene som oppgis i MB/s er for lesing/skriving av sekvensielle data, dvs. store filer.

Det som betyr mest hvis SSD-en skal brukes til OS/boot, er lesing av småfiler. Dette måles i IOPS (Input/Output Operations Per Second).

En normal harddisk klarer 100-200 IOPS (guruene får arrestere meg hvis jeg tar feil, tar det fra hukommelsen akkurat nå), så da sier det seg selv at en SSD som klarer mange titusen IOPS er superraske.

I tillegg har SSD-ene mye raskere/kortere søketid enn en HDD, siden den kan nå alle data like raskt.

Det er en stor overgang fra HDD til SSD, men små forskjeller mellom gode SSD-er.

Kongene på haugen akkurat nå er Samsung 840 Pro og OCZ Vector. De fleste her på forumet vil anbefale Samsung pga. kvalitet, levetid og ikke minst stabilitet. OCZ har fått frynsete rykte etter noen år med ustabile produkter, men har nå sjef som prøver å satse på færre og mer stabile produkter.

Husk at du skal ha maskinvare som matcher en kraftig SSD for å utnytte den fullt ut. Det viktigste er native SATA 6Gbps port og at SATA = ACHI i BIOS/UEFI.

Andre gode SSD-er er Intel 330/335, Samsung 840 (altså IKKE Pro), Crucial M4 (gammel og god, erstattes snart av M500), Corsair Neutron/ Neutron GTX (disse bruker en "ny og ukjent" kontroller), Plextor M5, Kingston HyperX (har denne selv) og Sandisk Extreme. De to siste bruker en SandForce SF-2281 kontroller som er best på komprimerbare data. Det er disse jeg har sett andre anbefaler i tester og her på forumet.

Prisjakt.no er kjekk for å sammenligne priser og spesifikasjoner mellom produktene.

Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at du skal ha maskinvare som matcher en kraftig SSD for å utnytte den fullt ut. Det viktigste er native SATA 6Gbps port og at SATA = ACHI i BIOS/UEFI.

Er selv på utkikk etter ny SSD.

Er det ikke viktig hvilken kontroller hovedkortet har også?

Ikke bare at det er SATA 6Gbps port og ACHI i BIOS?

Jeg har en Marvell® PCIe 9128 controller. Hvis jeg ikke har misforstått så må jeg ha en annen kontroller for at SSD'en skal kunne utnyttes til det fulle.

Husker ikke i farten hva det var.

Noen som kan forklare?

PS! Har forøvrig et ASUS P6X58D-E hoveddkort.

Endret av Code_66
Lenke til kommentar

Stort sett trenger du bare å koble SSDen til den raskeste porten tilhørende brikkesettet ditt; altså ikke ekstra kontrollere som Marvel, men Intel eller AMD porter. Kun veldig gamle PCer kan ha en veldig dårlig kontroller; men fortsatt vil SSD være bedre enn HDD. Hvis noen sitter på en slik PC vil de uansett ikke kjøpe den dyreste SSDen, og trenger ikke bekymre seg så mye over "bortkastede" penger.

I ditt tilfelle er ekstraportene ekstremt uegnet til SSDer; du vil få en bedre brukeropplevelse på Intel sin SATA 3Gb/s port enn på Marvel SATA 6Gb/s. Likvel er det kun snakk om begrensing på sekvensielle hastigheter, og strengt tatt er det random les/skriv som gjør en SSD så mye raskere enn en HDD. Og det er her den Marvel kontrolleren (9128) har problemer med å levere. Ergo, du vil ikke ha store begrensinger om du kjøper en SSD til ditt hovedkort og kobler den til Intel portene. Bare følg anbefalingene ovenfor :) Tenk gjerne også på at SSDen blir kanskje med over på neste PC når du oppgraderer ;)

Lenke til kommentar

Stort sett trenger du bare å koble SSDen til den raskeste porten tilhørende brikkesettet ditt; altså ikke ekstra kontrollere som Marvel, men Intel eller AMD porter. Kun veldig gamle PCer kan ha en veldig dårlig kontroller; men fortsatt vil SSD være bedre enn HDD. Hvis noen sitter på en slik PC vil de uansett ikke kjøpe den dyreste SSDen, og trenger ikke bekymre seg så mye over "bortkastede" penger.

I ditt tilfelle er ekstraportene ekstremt uegnet til SSDer; du vil få en bedre brukeropplevelse på Intel sin SATA 3Gb/s port enn på Marvel SATA 6Gb/s. Likvel er det kun snakk om begrensing på sekvensielle hastigheter, og strengt tatt er det random les/skriv som gjør en SSD så mye raskere enn en HDD. Og det er her den Marvel kontrolleren (9128) har problemer med å levere. Ergo, du vil ikke ha store begrensinger om du kjøper en SSD til ditt hovedkort og kobler den til Intel portene. Bare følg anbefalingene ovenfor :) Tenk gjerne også på at SSDen blir kanskje med over på neste PC når du oppgraderer ;)

Ja, det er akkurat det. Jeg oppgarder PC'en min med noen års mellomrom.

Problemet nå er at SSD'en som jeg har nå (Corsair Nova series V64) er for liten for at jeg kan ha Steam med spill på i tillegg til OS.

Og i det siste fryser PC'en min. Andre ganger rebooter den og ber meg "insert boot media in selected boot device and press any key".

Når jeg sjekker BIOS er ikke Corsair'en i boot priority-listen i det hele tatt. Andre ganger er den der.

Vet ikke om det er HK eller SSD som gjør det.

Sorry for at jeg ble litt off topic.

Endret av Code_66
Lenke til kommentar

Hastighetene som oppgis i MB/s er for lesing/skriving av sekvensielle data, dvs. store filer.

Det som betyr mest hvis SSD-en skal brukes til OS/boot, er lesing av småfiler. Dette måles i IOPS (Input/Output Operations Per Second).

En normal harddisk klarer 100-200 IOPS (guruene får arrestere meg hvis jeg tar feil, tar det fra hukommelsen akkurat nå), så da sier det seg selv at en SSD som klarer mange titusen IOPS er superraske.

I tillegg har SSD-ene mye raskere/kortere søketid enn en HDD, siden den kan nå alle data like raskt.

Det er en stor overgang fra HDD til SSD, men små forskjeller mellom gode SSD-er.

Kongene på haugen akkurat nå er Samsung 840 Pro og OCZ Vector. De fleste her på forumet vil anbefale Samsung pga. kvalitet, levetid og ikke minst stabilitet. OCZ har fått frynsete rykte etter noen år med ustabile produkter, men har nå sjef som prøver å satse på færre og mer stabile produkter.

Andre gode SSD-er er Intel 330/335, Samsung 840 (altså IKKE Pro), Crucial M4 (gammel og god, erstattes snart av M500), Corsair Neutron/ Neutron GTX (disse bruker en "ny og ukjent" kontroller), Plextor M5, Kingston HyperX (har denne selv) og Sandisk Extreme. De to siste bruker en SandForce SF-2281 kontroller som er best på komprimerbare data. Det er disse jeg har sett andre anbefaler i tester og her på forumet.

Prisjakt.no er kjekk for å sammenligne priser og spesifikasjoner mellom produktene.

Tusen takk for svar, fikk mye bra informasjon her! :-D

Lenke til kommentar

Er selv på utkikk etter ny SSD.

Er det ikke viktig hvilken kontroller hovedkortet har også?

Ikke bare at det er SATA 6Gbps port og ACHI i BIOS?

Jeg har en Marvell 9128 controller. Hvis jeg ikke har misforstått så må jeg ha en annen kontroller for at SSD'en skal kunne utnyttes til det fulle.

Husker ikke i farten hva det var.

Noen som kan forklare?

PS! Har forøvrig et ASUS P6X58D-E hoveddkort.

Korrekt, derfor skrev jeg native SATA 6Gbps port, altså den som hører til Intel/AMD chipsettet. Mange hovedkort har ekstra SATA-porter fra Marvell og andre, og disse er IKKE anbefalt siden de yter langt dårligere enn native porter. Se det Arve1234567890 skrev. Hvis du MÅ bruke disse portene, så bruk de til optiske drev og harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...