Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oljeovn som knirker!

Anbefalte innlegg

Ligger nå i senga og bekymrer meg for oljeovnen vi har stående på soverommet! Har baby tilstedet, derfor bekymrer det meg. Oljeovnen står på 24/7, og knirker hele tida fortiden..hører også en svak suselyd som jeg ikke har hørt før.... Skal jeg slå den av?? (Tenker at det da blir kaldt til lille baby) bør jeg kjøpe ny? Vet ikke hvor gammel den er... Hva ville dere gjort?! Får ikke sove, tenker bare på at jeg må følge med i tilfelle det oppstår brann... Livredd for ungen min selfølgelig....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knirkingen kommer nok av at metallet utvider og krymper når temperaturen forandrer seg. Oven regulerer temperaturen i rommet ved å slå varmeelementet av/på i intervaller.

Om ovnen er gammel kan den kontinuerlige strekkingen av metallet gjøre at skjøter sprekker, og olje lekker ut. Varmeelementet vil da ikke lenger være dekket av olje, og det er da det begynner å bli skummelt.

Oljeovner burde ikke være din primære oppvarmingskilde på grunn av farene knyttet til denne oppvarmingsmetoden. Du bør vurdere varmepumpe, om du ikke har det allerede. Vanlige panelovner brenner støv og kan føre til et dårlig inneklima :)

Lenke til kommentar

Oljeovner er skikkelig fy fy.

Ein oljeovn er effektiv til å varme opp eit rom, men den må være under tilsyn heile tida, og den må ikkje brukast om natta med mindre du sitter våken.

Ein anbefaler også å bytte ut oljeovnane før dei blir 5 år gammle (etter 5 år så auker sannsynligheita for lekasje).

På barnerom så bør du ikkje bruke flyttbare varmekilder i det heile tatt.

Du seier ikkje noke om kor gammal ungen er, men av samme grunn så bør også alt av belysning være fastmontert. Det har vært ein del eksempel på branner som har starta på barnerom fordi nattlampa/skrivebordslampa har ramla ned i sengetøy eller liknande.

Personleg så hadde eg i alle fall slutta å bruke ovnen utan tilsyn, ein panelovn hadde vært eit mykje betre alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...