Gå til innhold

[Løst] Koble til DC istede for AC

Anbefalte innlegg

Litt villedende overskrift, men jeg har et lite forsterker kit som jeg skal bygge og leke meg litt med, med dette krever 12vac.

Når jeg ser på kretskortet så står det en KBL406 likeretter retter etter AC inn.

Vil det gå fryktelig galt om jeg hoppet over likeretteren, og koblet meg inn direkte med 12vdc. Har ikke en transformator liggende, så det blir dårlig med 12vac.

Noen synspunkter?

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis diodene er kraftige nok, så kan du jo koble DC rett inn (i teorien ihvertfall). Så lenge det ikke er noen trafo eller switch-mode ic (integrert krets) på innsiden så burde det virke. Usikker på om 12 V DC blir nok spenning pga. tapet i likeretteren.

NB! Har ikke prøvd dette selv - gjøres på eget ansvar!

Lenke til kommentar

Du kan enten koble DC inn før KBL406 (enklest, men da får du tap over likeretteren og muligens en litt for lav spenning), eller du kan koble deg inn rett etter KBL406 likeretteren.

Men husk at 12 VAC likerettet gir 1.41* 12 = 17 VDC, hvis det er et vanlig kapsitivt filter på inngangen. Så 12 VDC kan være for lavt selv om det kobles inn etter diodebroa, det avhenger litt av kretsen.

Edit: OBS OBS:

Er dette en audioforsterker og den 12VDC kilden du har er en switch mode PSU ville jeg anbefale deg å tenke deg om før du velger dette som en permanent løsning. Switch mode PSUer støyer ofte så mye at de ødelegger hele lydopplevelsen.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Du kan enten koble DC inn før KBL406 (enklest, men da får du tap over likeretteren og muligens en litt for lav spenning), eller du kan koble deg inn rett etter KBL406 likeretteren.

Men husk at 12 VAC likerettet gir 1.41* 12 = 17 VDC, hvis det er et vanlig kapsitivt filter på inngangen. Så 12 VDC kan være for lavt selv om det kobles inn etter diodebroa, det avhenger litt av kretsen.

Edit: OBS OBS:

Er dette en audioforsterker og den 12VDC kilden du har er en switch mode PSU ville jeg anbefale deg å tenke deg om før du velger dette som en permanent løsning. Switch mode PSUer støyer ofte så mye at de ødelegger hele lydopplevelsen.

Takker for svar begge to, det er ikke noe permanent løsning, mest for å sjekke at det fungerer. Denne lille rakkern er basert på 2x TDA2030A og skal kunne yte 2x18w i 4ohm. (Litt tvilsomt, men...)

Er det ikke slik at om jeg kjører inn DC på likerettern, så vil denne blokkeres av likeretteren. Eller tar jeg helt feil?

PS: Den skal kunne mates med 9-12vac, står det i papirene.

Endret av *Petter*
Lenke til kommentar

Er enig i betraktningen over at det muligens blir litt lite med 12VDC, men jeg ville ha testet. Du kan også se etter spenningsregulatoren som ofte sitter etter likeretterbroen. Tipper den heter 7812 eller noe slikt (kraftig sak med tre foter). Den kan også hete 7809 (9V versjon) eller noe annet (LM....). Du kan kople deg inn etter 7812 regulatoren da det er 12VDC som kommer ut etter denne.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at om jeg kjører inn DC på likerettern, så vil denne blokkeres av likeretteren. Eller tar jeg helt feil?

PS: Den skal kunne mates med 9-12vac, står det i papirene.

Nope, likeretterbroen vil slippe DC gjennom, men med spenningsfallet over diodene :)

Står det 9-12 VAC går skal det nok gå fint med 12 VDC etter likeretteren.

Edit: Prøver å forklare det med likeretterbroen med en skisse:

post-47774-0-19308300-1358372980_thumb.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Er enig i betraktningen over at det muligens blir litt lite med 12VDC, men jeg ville ha testet. Du kan også se etter spenningsregulatoren som ofte sitter etter likeretterbroen. Tipper den heter 7812 eller noe slikt (kraftig sak med tre foter). Den kan også hete 7809 (9V versjon) eller noe annet (LM....). Du kan kople deg inn etter 7812 regulatoren da det er 12VDC som kommer ut etter denne.

Ser ikke ut som det er noen spenningsregulator på denne. Husk dette er billige kina greier. :) :) :)

Etter likerettern, bærer det rett inne i to kondiser på 3300uF.

Ikke akkurat noe hifi saker, men jeg lærer og vil bygge noe. :w00t:

Lenke til kommentar

Nope, likeretterbroen vil slippe DC gjennom, men med spenningsfallet over diodene :)

Står det 9-12 VAC går skal det nok gå fint med 12 VDC etter likeretteren.

Edit: Prøver å forklare det med likeretterbroen med en skisse:

post-47774-0-19308300-1358372980_thumb.jpg

Ok, den forklaringa så grei ut. Da monterer jeg likerettern, og tester før og etter.

Skal jo bare teste om saken fungerer når den er ferdig.

Vet ikke om Elfa har noen små trafoer til audio bruk. 240vac til 12vac.

Lenke til kommentar

Elfa har mange kjekke trafoer.

Artikkelnr: 56-122-39 kan passe (og er kraftig dimmensjonert). Kobler du begge sekundærviklingene i parallell kan du trekke ut rett over 4 A. (50 W)

Det er nok dog overkill siden TDA2030A riktignok skal kunne yte 18 W. Men dette er med en forsyningspenning på +-19 V (altså 38V, rundt 3x det den har i ditt oppsett).

Artikkelnr: 56-132-60, som kan levere 20 W (parallellkoble sekundærviklingene), er nok mer realistisk og et billigere valg.

Og så finnes det alternativer mellom disse to som du kan finne selv :)

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Artikkelnr: 56-122-39 kan passe (og er kraftig dimmensjonert). Kobler du begge sekundærviklingene i parallell kan du trekke ut rett over 4 A. (50 W)

Det er nok dog overkill siden TDA2030A riktignok skal kunne yte 18 W. Men dette er med en forsyningspenning på +-19 V (altså 38V, rundt 3x det den har i ditt oppsett).

Artikkelnr: 56-132-60, som kan levere 20 W (parallellkoble sekundærviklingene), er nok mer realistisk og et billigere valg.

Mange takk, har søkt litt rundt, og det finnes jo så mange typer trafoer. Fort gjort å tråkke feil her. Men tror jeg går for den Toroidtransformator på 20W.

Lenke til kommentar

Hei igjen, (mulig jeg spør veldig dumt nå, men pytt pytt) sammenlignet med den trafoen du fant på 20va, og denne fra elfa 56-254-30.

Vil jeg merke noe forskjell?

PS: Testet med DC inn på likerettern nå, og det kom lyd, ren fin lyd, i ca.10-12 sekunder. :) :)

Trolig blir det for lav spenning, men nå vet jeg at den fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...