Gå til innhold

Kjøp, bærbar | 13,3-14,4" | WXGA+(?) | 5t+ | GODT tastatur | Solid

Anbefalte innlegg

Hei,

Som dere skjønner når dere leser under, er jeg egentlig litt usikker på hva jeg vil ha. Men den skal være god å skrive på, ha god skjerm, og være solid nok til å vare noen år. Det er hovedsaken. Og prisen skal helst være under 10K. Det er kortversjonen. Den lange:

Er på utkikk etter en ny bærbar, og trenger den bla. til litt masterskriving. Har stasjonær med godt tastatur som oppfyller alle krav (minus batterilevetiden :p) men må prøve å komme meg på lesesalen. Det gamle skrammelet jeg har holder ikke lenger. Ønsker denne gangen en PC som varer noen år, og har en irrasjonell lyst på en skikkelig awesome oppgradering , derfor ser jeg for meg:

• prosessor: Maskinen skal som nevnt vare noen år. i5 eller i7? Helst ikke de overdrevent begrensede U-variantene. AMD APU-er er i utgangspunktet utelukket på grunn av bajsedriverne deres, spesielt til linux. AMD med separat GPU av annet fabrikat blir vel gjerne ikke snill med batterilevetiden?
  • Minne: Minst 4GB medfølgende, og en ledig RAM-plass (ser for meg at jeg slenger inn 8 for totalt 12, eller 4 til for totalt 8)
  • Batterilevetid: Fortrinnsvis minst fem ved kontorbruk og surfing med plugins deaktivert.
  • Tastatur: GODT. Ikke noe sviktende skjit med jallataster. Fordel med "væskebrett" så en dråpe vann i tastaturet ikke dreper den, selvfølgelig
  • Størrelse: 13,3-14,4"
  • Vekt: Usikker! Jo lettere jo bedre, men hva er egentlig "for tungt", mon tro?
  • Grafikk: Jeg vil gjerne ha en optimus-konfigurasjon hvis det betyr at jeg kan spille også nyere spill, om enn med dårlige grafikkinstillinger. Ellers vil jeg ikke ofre batterilevetid på det, HD400 er godt nok for vanlig bruk ellers. Optimus lager imidlertid ofte krøll (HDMI funker ikke i linux når du bruker on board-grafikk på noen modeller, avhengig av BIOS og hva som er loddet til hva internt) bla. Usikker på om det er verdt det, altså. Jeg HAR jo en stasjonær. HD400 holder vel til gamle klassikere og moderne 2d-spill, så man har litt tidsfordriv? Hva med HD3000?
  • Lagring: Gjerne 500GB eller mer, ser for meg at 320GB er minimum. Vil gjerne ha en SSD i tillegg på ~32GB. Minimum ~20. For enten caching eller OS. KAN hende jeg klarer meg med 256GB hvis den ikke har egen GPU så spill og dualbooting til WIndows er uaktuelt. Men vil egentlig starte med snurredisk og heller oppgradere senere, tror jeg da. :p
  • Skjerm: Har veldig lyst på en skjerm med mer oppløsning enn 1366x768. Men gjør det resultatet dyrere enn nødvendig? Finnes det superskjermer med 1366x768 som vil gi meg en nesten like god oppplevelse som en i 1080p?
  • USB3 er et must.
  • Lavt lydnivå når den ikke kjører tunge oppgaver

Har sett litt på Asus Zenbook UX32VD (-R4002V), Batterilevetiden er imidlertid noe lav. Grafikken er for svak til de nyeste spillene selv på laveste instillinger, og varer ikke akkurat i flere år. Separat GPU gir også kortere batterilevetid pga. mindre batteri. Fin prosessor, greit med ekstra RAM-slot, godt med lagring og ekstra SSD. Fantastisk skjerm sies det, med mindre man er uheldig med screen bleed. Mye feil på de første modellene, men dette skal visst ha blitt bedre?

Asus Zenbook Prime UX31A er ca tusen dyrere, og har lenger batterilevetid. Men til gjengjeld ikke Optimus. Altså betaler jeg en tusenlapp for en 128GB SSD som jeg må bytte uansett, fordi den er alt for liten.

Har også vurdert å se på proffmodeller som Thinkpad T430/20 og HP ProBookene, men jeg trenger jo ikke express card, DVD-brenner osv. Føler jeg fort betaler både vekt og penger for ting jeg ikke trenger om jeg går for disse?

Bruksområdemå jeg vel gjerne nevne. Mye typisk nettsurfing, filmtitting på reise, litt kompilering, en del skriving og kontorprogrammer m.m. Men vil og at den skal kunne fungere som jobblaptop i noen år hvis det blir aktuelt.

Usikker på om jeg overvurderer CPU-behovet, min skrotlaptop (Toshiba t130-17E) med en Intel SU4100 @ 1.30 GHz er egentlig nesten nok til daglig bruk i linux. (Alt for lite for en brukbar opplevelse i Win7 riktignok.)

Noen som orket å lese alt? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, vil bare nevne at Thinkpad T og L i alle fall kommer med msata hvor du kan sette inn 256GB SSD som ikke er så dyre lenger. Mens HP sine probooks kan ta hdd i upgradebay slik at du får 2 x 2.5, 1 ssd + 1 hdd, hvis du har behov for slik type lagring da.

Proffmodeller kommer med 1600 x 900 også, men det pleier fortsatt å være traurige TN paneler. Kun de dyreste modellene har 1080p IPS eller tilsvarende paneler så vidt jeg vet. Så, skal du ha best mulig skjerm er "ultrabooks" det beste alternativet pr i dag ser det ut som (bortsett fra mac). Neste store oppdatering av modeller er til sommeren (Haswell, ny "ultrabook" spec, forhåpentligvis moderne proffmodeller), så det er en god stund til.

Lenke til kommentar

Se ut som om jeg kompromisser på lagringsplasen og går for Samsung 900xc3. Får den til en god pris på ~8700kr, og batterilevetiden er jo super.

Det som egentlig bekymrr meg mest er mengden RAM, med bare 4GB uten oppgradringsmuligheter, men det får våge seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...