Soldat1 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hei! Jeg er helt sikker på at det er juss som jeg ønsker å studere. Jeg kommer enten til å begynne fra høsten av ved UiB, eller så kommer jeg til å starte på vårsemesteret ved UiO (har ikke karakterer til UiOs høstsemester). Jeg har store problemer med å bestemme meg for hvor jeg ønsker å studere. Det er både positive og negative elementer ved de to ulike modellene som de nevnte universitetene tilbyr. Og begge byene virker bra på hver sin måte. Men det som nok kommer til å være den avgjørende faktoren på valget mitt, er nok der kjæresten min bestemmer seg for å studere. Jeg har begynt å tenke på ulike aspekter og muligheter. Valget av studiested blir nok en del enklere for meg om jeg finner svar på en del spørsmål som jeg trenger svar på, og som omhandler i grove trekk "bytte av studieplass" under studiet. IKKE bytte av studie, altså. Jeg lurer blant annet på: - Om man studerer juss, er det da mulig å bytte fra UiB til Uio, eller omvendt? Og evt. kan man dette etter hvert enkelt studieår? - Jeg har forstått det slik at emner/eksamener må godkjennes om man skal bytte studiested. Når det gjelder jussen, vil det da by på problemer om man bytter studieplass? Må man ha emner ved siden av, for å ta dem igjen? Og vil man kanskje ha hatt emner som vil bli sett på som bortkastet, i den forstand at man ikke vil få det godkjent i det hele tatt på det nye universitet? - Om det er slik at man må "ta opp igjen" emner og ha eksamener som de andre på kullet har hatt tidligere, er det fare for at det oppstår komplikasjoner og at forelesninger etc. krasjer? - Er det karakterene fra VGS man bruker når man søker om å bli overfør? Setter pris på alle svar som kan være nyttige Men om dere ikke er sikker på noe dere uttaler dere om, så er dere hjertelig velkommen til det, men vær så snill å understreke om dere ikke er helt sikker. Hadde vært supert om noen som har juss, og som har byttet universitet kunne ha engasjert seg! På forhånd: tusen takk til alle dere som engasjerer dere! Endret 16. januar 2013 av Soldat1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 1) Ja, og (som regel) ja. 2) Titt på denne siden for overføringer til UiO. 3) Hvis du må ta emner som på ditt nye studiested tilhører en tidligere avdeling, ja, da risikerer du at forelesninger kolliderer. Ganske stor risiko. 4) Ja. Du søker på nytt via Samordna Opptak. Lenke til kommentar
Soldat1 Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Tusen takk for svar og nyttig link! Om jeg tolker ting rett.. så vil det ikke være noe problem knyttet til emner om man bytter fra UiB til UiO (alle emnene godskrives om bestått eksamen), mens det er enkelte emner som ikke vil bli få godskriving om man bytter fra UiO til UiB. (http://www.uib.no/ju...itetet-i-bergen) ... Om dette er rett, så kommer det av at ved UiB, så gjennomgås enkelte emner ganske så mye grundigere enn ved UiB. Kan noen avkrefte eller bekrefte dette med godskriving av emner? Vil det oppstå komplikasjoner knyttet til emner om man bytter fra Bergen til Oslo, eller omvendt? Noen som også vet hvordan forholdet er mellom Bergen og Tromsø på dette punktet? Endret 16. januar 2013 av Soldat1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå