johanf Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Fortell mer gjerne når operatøren fikk rollen som vaktbikkje for folk som mister telefonene sine, for det er absolutt ikke deres rolle. This. QFT. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Selvfølgelig kreves det ID-sjekk for adresseendring, PUK-koder og slike ting. At dette i det hele tatt sammenlignes er utrolig. Men uansett, på operatørlås? Man kan selge telefonen, noe som gjør det svært vanskelig for kjøper om selger ikke har låst opp telefonen på forhånd. Og det med tyverisikring osv; En operatørlås er ALDRI blitt ment som en metode for å forhindre tyveri, men en metode for at kunden skal bli i selskapet de kjøper en subsidiert telefon i. Stjeler en fyr en Netcom-telefon kan han bruke den med både Netcom og Chess. Stjeler en fyr en Telenor-telefon kan han bruke den med både Telenor og Djuice. Fortell mer gjerne når operatøren fikk rollen som vaktbikkje for folk som mister telefonene sine, for det er absolutt ikke deres rolle. Hvis du kjøper en telefon av en person som ikke gidder å bruke 1min på å løse opp telefonen for deg er det jo noe som skurrer. De har laget en rutine på ALLE endringer, men det forstår du tydeligvis ikke. Det var derfor jeg tok det som eksempel, er det faen meg mulig. Spiller ingen rolle hva men lurer på, all informasjon krever id sjekk, fatt det! Slik er reglene deres, og det hjelper svært lite å whine her om det, skriv ett lang brev til de å klag om hvor forferdelig det er. LITE konstruktivt å holde på som deg når jeg forklarer trådstarter reglene deres. Forstått at du er uenig, trenger ikke bruke 5-6 innlegg på å repetere deg selv. Endret 22. januar 2013 av Nikkor Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Selvfølgelig kreves det ID-sjekk for adresseendring, PUK-koder og slike ting. At dette i det hele tatt sammenlignes er utrolig. Om du hadde lest tråden, ville du sett at det å låse opp denne telefonen er en endring av den opprinnelige kundens avtale med Tele2, siden bindingstiden ikke er ute. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Han har kjøpt en telefon med 12mnd binding hos Tele2, når han da vil fjerne låsen på denne telefonen er dette en endring, og alle slike endringer krever at han som eier abonnement ringer inn. Det er morsomt at du tydeligvis fortsatt tror de gjør dette for å være vanskelige, prøv å forstå at det har NADA med den operatørlåsen å gjøre, de krever id sjekk for alt, pinkode, puk, endre faktura adresse etc etc. Værste er folk som deg som klager på alt som bare er ment for kundens beste. Operatørlåsfjerning er en endring i telefonen, ikke i abonnementet. Andre operatører gjør dette, som jeg allerede har påpekt, uten å spørre om noe mer enn IMEI. Hvorfor kan ikke Tele2 gjøre det samme, om ikke bare for å være vrange? edit: Som TEE påpeker kan operatørlåsfjerning innenfor bindingstiden gå imot kjøpsavtalen - dog foreligger det vel enda ikke noen rettslig avgjørelse på om kunden har krav på dette eller ei - men Tele2 er generelt vanskeligere på dette enn alle andre operatører jeg har vært borti, uavhengig av om bindingstiden fortsatt gjelder. Påstanden om at operatørlåsen kun er der for kundens beste var virkelig dagens! Endret 22. januar 2013 av srbz Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 En operatørlås er en softwarelåsning av mobiltelefonen din som du sier srbz. Den beste måten å bli kvitt operatørlåsen på er å legge en operatørlåsfjerner mellom telefonen og SIM-kortet. På denne måten fjerner operatørlåsen informasjon om hvilken operatør sim-kortet har til telefonen. Den kan derfor ikke låse telefonen ved oppstart. Eneste som skal kreves når man fjerner operatørlås (så lenge det er gått utenfor bindingstiden) er IMEI. Å kreve noe mer på grunn av tyveri og lignende, er teit, FORDI jobben til operatøren IKKE er å være vaktbikkje for andres stjålne telefoner, som Nik0 forteller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Sammenlig dette tøvet med å ringe til en låsesmed og få han til å åpne en dør til ett hus eller døra til en bil. Den eneste dokumentasjonen du har, er en kvittering på at du har kjøpt bilen eller huset fra en annen. Skal da låsesmeden bare dirke opp døra uten å stille noen spørsmål eller forvisse seg om at du virkelig har tilgang til huset eller bilen? Og når låsesmeden ser at du ikke er den juridiske eieren til huset eller bilen, så starter du en tråd her inne om hvor dumt og teit det er??? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) For det første er det ikke "hvor dumt og teit det er" som er trådens opprinnelige tema, tråden har spunnet litt. For det andre er metaforen din på trynet. En dørlås på et bolighus er der for å hindre uvedkommende fra å komme seg inn. En operatørlås på en mobiltelefon er der for å hindre brukeren fra å benytte simkort fra andre operatører. Nøkkelen til låsen på døren din er således metaforisk ekvivalent med pinkoden på simkortet, eller en sikkerhetskode i telefonen. En tilsvarende ekvivalent til operatørlåsen kunne vært en innretning som nekter mennesker adgang basert på andre forutsetninger, f.eks. hudfarge, kjønn, alder, uavhengig av om de har den riktige nøkkelen. Operatørlåsens eneste funksjon er å binde en telefon til en viss operatør. Den bidrar ikke til å nekte eventuelle tyver adgang til telefonen, for tyver kan helt fint bruke et simkort fra samme operatør i telefonen. Operatørlåsen har aldri vært ment som et sikkerhetstiltak mot tyveri, men er der for å binde kunden til en gitt operatør, selvsagt mot at telefonen subsidieres. Det finnes forøvrig enkle måter å omgå operatørlåsen på, som f.eks. denne. Operatørlåsen er sånn sett fullstendig uvesentlig i sikkerhetsøyemed, med unntak av telefoner som er så kjipe at en tyv ikke ville spandert 149 kr på en anordning som lot ham bruke sitt eget simkort i dem. Endret 22. januar 2013 av srbz 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8713 Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Nå var det jo Tele2 håndtering av en som ikke er juridisk eier av abonnementet, og en som ikke fikk det som han ville, var trådens tema. Å diskutere hva en operatørlås sin funksjon er, er bare helt far out fishing. Beklager at jeg ikke klarte å få deg til å forstå hva social enginering er i praksis. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 De gangene jeg har ringt Tele2 for å høre om de kan gi meg koden for å fjerne operatørsperren, så er telefonnummeret telefonen ble kjøpt på det eneste de har spurt meg om. Fikk forklart av Tele2 at grunnen til det var at de ikke kunne søke i systemet sitt ved hjelp av imei, men kun ved hjelp av telefonnummeret. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Nå var det jo Tele2 håndtering av en som ikke er juridisk eier av abonnementet, og en som ikke fikk det som han ville, var trådens tema. Tråden handlet opprinnelig ikke om hvor teite Tele2 er, men at trådstarter trenger hjelp til å låse opp telefonen. Derav min presisering. Å diskutere hva en operatørlås sin funksjon er, er bare helt far out fishing. Når den sammenlignes med låsen på en husdør er det jo åpenbart at man har misforstått konseptet, derfor er det greit å utrede. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Operatørlåsfjerning er en endring i telefonen, ikke i abonnementet. Andre operatører gjør dette, som jeg allerede har påpekt, uten å spørre om noe mer enn IMEI. Hvorfor kan ikke Tele2 gjøre det samme, om ikke bare for å være vrange? edit: Som TEE påpeker kan operatørlåsfjerning innenfor bindingstiden gå imot kjøpsavtalen - dog foreligger det vel enda ikke noen rettslig avgjørelse på om kunden har krav på dette eller ei - men Tele2 er generelt vanskeligere på dette enn alle andre operatører jeg har vært borti, uavhengig av om bindingstiden fortsatt gjelder. Påstanden om at operatørlåsen kun er der for kundens beste var virkelig dagens! Hva er det du ikke forstår? Alle endringer/informasjon utover vanlig informasjon om abonnementet krever ID sjekk, slik er rutinene. Er utrolig at det går an å kverulere så mye. Haha! Tror alle har forstått ditt lille innspill om hvor urimelig du synes deres rutiner er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå