Nik0 Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Tror ikke det er noe som hindrer operatører i å kreve et gebyr for å åpne en operatørlåst telefon, selv om både Telenor og TeliaSonera-selskapene gjør dette gratis. Ellers er det sært at de skal være så vrange. Det pleier å være nok at personen som skal låse den opp kan IMEI-nummeret og hvilket nummer den ble kjøpt med, og dette er informasjon TS burde vite. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Når telefonen er et år gammel skal du kunne få operatørlåskoden gratis, såvidt jeg vet uavhengig av operatør, og uavhengig av bindingstid. Hva gjelder operatørlås innenfor bindingstid har vel bl.a. Telenor vært et par runder i retten med dette, før de omsider "ga etter" uten egentlig å ha fått noen rettslig kjennelse på verken/eller. Problemet med Tele2 er ikke at de nekter å gi ut operatørlåskoden, men at de skal gjøre det så helvetes vanskelig for oss som har kjøpt eller fått en brukt telefon (for ikke å snakke om den overraskende store delen av befolkningen som ikke kan sitt eget nummer, eller vet hvem det er registrert på). Hos andre operatører som f.eks. Telenor holder det, som demonstrert, å oppgi IMEI på telefonen man ønsker opplåst. Endret 18. januar 2013 av srbz Lenke til kommentar
TEE Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Det er jo forferdelig at Tele2 faktisk har et system på plass for å hindre at det skal være for enkelt å låse opp stjålne telefoner. 9 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Er det ingen her i tråden som har fått med seg at fyren som vil låse opp telefonen ikke er den samme fyren kjøpte telefonen og som eier abonnementet som hører til? Det er alment kjent at operatørlåskode er trivielt å få tak i, for den som eier abonnementet. For alle andre er det, og skal det være, veldig, veldig vanskelig. 2 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være jævla vanskelig. Tele2 skal ikke være den som er politi i en sånn sak. Om jeg har stjålet telefonen eller ikke, spiller ingen trille. Det som skal være viktig for Tele2 er om de får de pengene de skal ha eller ikke. Siden det er telefonabonnementet som er bundet til brukeren som kjøpte telefonen i første omgang, er han juridisk ansvarlig for abonnementet og at det betales. Hva som skjer med telefonen skal og bør Tele2 bare drite i. Hvis telefonen er stjålet, bør vedkommende som fikk den frastjålet være såpass oppegående at saken blir anmeldt og at IMEI-nummeret blir rapportert inn til operatørene så telefonen ikke kan brukes uansett. Hvis ikke kan han bare ha det så godt. Jeg har ikke vært Tele2-kunde, og etter å ha lest hva denne tråden går ut på, kommer jeg ALDRI til å bli det heller. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke tar kontakt med selger, ber han sørge for opplåsning mot at du dekker ev. kostnader for dette. Tele2 forholder seg til avtalen som er inngått med kjøper. Det faktum at du har gjort dårlig research før kjøp er da ikke Tele2 sin feil? Jeg har selv kjøpt flere telefoner med operatørlås, men uten binding på abonnementet, da prisen ofte er mye lavere på disse enn på en åpen telefon. Når telefonen er 1 år, henter jeg ut opertørlåskoden og åpner den. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Dette er jo god kundeservice av Tele2, og er for å forhindre misbruk. Det at du liksom ikke kan spørre han du kjøpte telefonen av om han kan ringe inn å ordne dette for deg høres jo VELDIG rart ut, og det tyder jo bare på at systemet til Tele2 fungerer ypperlig. Du får satse på å stjele en Iphone med Telenor neste gang. Kan garantere deg at Tele2 ikke kommer til å gjøre om reglene samme hvor mange ganger du ringer til de. De åpner forøvrig operøtlåsen uten kostnad når første faktura er betalt. Endret 18. januar 2013 av Nikkor 2 Lenke til kommentar
thejots Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Tyveri og misbruk? Telenor, Netcom og resten har tydeligvis funnet andre metoder for å bekjempe tyveri-problemene sine. Jeg sitter med en kvittering fra forrige eier som bekrefter salget. Kunne godt sendt denne på e-post til TELE2. Dette, attpå, holder selvfølgelig ikke for døgnfluene på kundeservicen hos Nordens dårligste teleselskap. Forrige eier svarer ikke på mail/telefon, blir ignorert. Sitter her med en stk operatørlåst iPhone 5. Det er artig det. Har forsøkt å ringe til TELE2 fem (5) ganger. Ventetiden på telefon (kundeservice) har vært på over 20,0 min hver gang. Dette har kostet meg over 200 kr. Tre mail er blitt ignorert, på siste fikk jeg et copy/paste standardsvar om policy. TELE2 policy my ass. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Ja, men slik er reglene deres. Reglene er jo ikke bare sånn for å få løst opp telefonen, er jo alle endringer på abonnementet. Hva med å bare få han til å ringe de? Kvitteringer kan alle forfalske så det hjelper jo ikke stort. Jeg har god kjennskap til rutinene til Tele2, de kommer ikke til å gi seg samme hvor mange ganger du prøver å ringe.. Er ikke de som åpner telefonene heller, så tar 2-7 virkedager å få gjort det etter man har spurt om det. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 I stedet for å klage på teleselskaper og deres rutiner, kan du takke deg selv for dårlig research før kjøp. Det du syter om i denne tråden viser at Tele2s rutiner for å forebygge at telefoner som er stjålet kan brukes videre fungerer. Jeg sier ikke at din er stjålet, men prinsippet blir jo det samme. Lenke til kommentar
thejots Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg har nå betalt en nørd for å få den låst opp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Det er jo akkurat det tyver og helere gjør.... Lenke til kommentar
thejots Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Det er jo akkurat det tyver og helere gjør.... Hva ville du gjort? Endret 18. januar 2013 av thejots Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Sjekket at det jeg skulle kjøpe faktisk var det jeg skulle ha. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 Det er jo akkurat det tyver og helere gjør.... Spot on! Det koster ikke mange hundre kronene å få låst opp en telefon med et kit. Det Tele2 i praksis gjør er å tvinge tyver og helere til å spandere noen små lapper på et slikt kit (noe som fremdeles gjør tyveri til god butikk), eventuelt å tvinge dem til å bruke Tele2 i den stjålne telefonen. Operatørlås har overhodet ingenting å gjøre med tyverisikring. I tillegg medfører ordningen som sagt at det er et lite helvete å få tak i operatørlåskoden når man har fått eller kjøpt en brukt telefon, og enten ikke kjenner nummer, navn eller fødselsnummer til personen som opprinnelig har kjøpt den. 1 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Herregud, det er rutinene til bedriften og gjelder alle endringer på kundens abonnement. Tror du Tele2 gjør det for å være vanskelige? Hva tjener de på det? Sett heller pris på at en bedrift prøver å forhindre id tyveri etc, er det mulig. 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) Herregud, det er rutinene til bedriften og gjelder alle endringer på kundens abonnement. Tror du Tele2 gjør det for å være vanskelige? Hva tjener de på det? Sett heller pris på at en bedrift prøver å forhindre id tyveri etc, er det mulig. Fjerning av operatørlås er ikke en endring på kundens abonnement, og har ingenting å gjøre med verken ID-tyveri eller noen annen form for tyverisikring. Hva Tele2 har å tjene på å ikke låse opp operatørlåste telefoner? Vel, åpenbart noe, ettersom de tar seg bryet med å låse dem i utgangspunktet. Endret 20. januar 2013 av srbz Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Fjerning av operatørlås er ikke en endring på kundens abonnement, og har ingenting å gjøre med verken ID-tyveri eller noen annen form for tyverisikring En telefon som er låst til en bestemt operatör er betraktelig mindre verdt enn en telefon som er åpen, så jo, det er en form for tyverisikring. Kanskje ikke noen god tyverisikring, men at kun den som er kunde kan få operatörlåsen er ett steg i sikringen. Signaturen din er forövrig litt feil. Reklamasjonsretten tas også opp i loven Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Fjerning av operatørlås er ikke en endring på kundens abonnement, og har ingenting å gjøre med verken ID-tyveri eller noen annen form for tyverisikring. Hva Tele2 har å tjene på å ikke låse opp operatørlåste telefoner? Vel, åpenbart noe, ettersom de tar seg bryet med å låse dem i utgangspunktet. Han har kjøpt en telefon med 12mnd binding hos Tele2, når han da vil fjerne låsen på denne telefonen er dette en endring, og alle slike endringer krever at han som eier abonnement ringer inn. Det er morsomt at du tydeligvis fortsatt tror de gjør dette for å være vanskelige, prøv å forstå at det har NADA med den operatørlåsen å gjøre, de krever id sjekk for alt, pinkode, puk, endre faktura adresse etc etc. Værste er folk som deg som klager på alt som bare er ment for kundens beste. 3 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 (endret) Selvfølgelig kreves det ID-sjekk for adresseendring, PUK-koder og slike ting. At dette i det hele tatt sammenlignes er utrolig. Men uansett, på operatørlås? Man kan selge telefonen, noe som gjør det svært vanskelig for kjøper om selger ikke har låst opp telefonen på forhånd. Og det med tyverisikring osv; En operatørlås er ALDRI blitt ment som en metode for å forhindre tyveri, men en metode for at kunden skal bli i selskapet de kjøper en subsidiert telefon i. Stjeler en fyr en Netcom-telefon kan han bruke den med både Netcom og Chess. Stjeler en fyr en Telenor-telefon kan han bruke den med både Telenor og Djuice. Fortell mer gjerne når operatøren fikk rollen som vaktbikkje for folk som mister telefonene sine, for det er absolutt ikke deres rolle. Endret 22. januar 2013 av Nik0 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå