Gå til innhold

LÅST iPhone 5

thejots

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er jeg veldig utålmodig. Sitter her med en iPhone 5.

Den er låst til TELE2.

Jeg bruker Telenor og vil ikke bytte operatør. Kjøpte iPhonen uåpnet fra en privatperson.

Det hjelper ikke å ringe til TELE2. De vil kun snakke med "juridisk eier av abonnomentet" og det er visstnok han som må fjerne den. I dette tilfellet går ikke det, da han ikke har betalt nok (fortsatt i binding).

Det var ihvertfall slik jeg forstod det.

Hvordan kan jeg fjerne operatørlåsen lettest, billigst og raskest? Noen privatpersoner kan gjøre det for meg, men da koster det ca 1000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet med å ta kontakt med den du "kjøpte" den av?

Hvorfor "kjøpte"?

Det var en privat handel via finn.no, ikke noe tull her. Å kontakte han vil bare bli styr. Slik jeg skjønner det, er han fortsatt bundet i en slags avtale. For å låse opp min telefon (IMEI) må han derfor betale et stort gebyr. Det tror jeg ikke han er særlig interessert i.

Lenke til kommentar

Du kjøpte en angivelig ulåst telefon av en person, som viste seg å være låst, og så vil ikke du bry vedkommende med det? Dette er avtalebrudd fra hans side.

Du kan kreve at han dekker opplåsing, eller du kan heve kjøpet jfr. kjøpslovens §17, 34 og 39. Unntaket er dersom du ikke har overholdt din undersøkelsesplikt, og følgelig ikke reklamerer "innen rimelig tid", jfr. § 31 og 32.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du kjøpte en låst telefon av en person, som viste seg å være låst, og så vil ikke du bry vedkommende med det? Dette er avtalebrudd fra hans side.

Vel, jeg er en kløne som ikke sjekket opp dette nærmere. Jeg trodde det var enkelt å låse opp en slik, men det er visst ikke like enkelt før avtaletiden har utløpt.

Derfor leter jeg etter en enkel og billig måte å fjerne operatørsperren på.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har forstått, er det ikke lov å låse telefonen. Jeg mener, jeg vet operatørene gjør det, men om du ber om opplåsing, skal de låse den opp, siden de allerede har et abonnement bundet til en eier.

Kan hende jeg tar feil - noen som vet hva de skal søke etter, kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Fra for eksempel Talkmore sine sider:

Har jeg lov til å låse opp mobiltelefonen?

Operatørlås må ikke forveksles med bindingstid. Bindingstid betyr at du er bundet til å betale den månedlige avgiften på ditt abonnement i en nærmere angitt periode, normalt 12 måneder. Selv om du har bindingstid på abonnementet ditt er det likevel du som er eier av din mobiltelefon. Derfor har du også lov til å fjerne selve operatørlåsen.

https://www.talkmore.no/oplaas.html

Lenke til kommentar

Du er en gud, johanf.

Det er dette jeg leter etter, og jeg syntes jeg har hørt det før. Men dersom jeg ringer til TELE2 sier de at "juridisk eier" må ta kontakt for å åpne telefonen.

Dersom jeg faktisk har rett til å få åpnet telefonen, vil jeg selvfølgelig kontakte forrige eier slik at han ordner det.

Men jeg må ha noe å henvise til..

Lenke til kommentar

Tele 2 har solgt telefonen til den du kjøpte denne hos. HAN har signert vilkår fra tele2 som sier at telefonen vil være låst i 12 mnd såfremt ikke gebyr betales. At han ikke opplyser dette til deg, eller at du ikke undersøker dette godt nok i forkant er ikke tele 2 sitt problem.

Tele2 forholder seg bare til inngått avtale og kan ikke lastes for dette!

• Liker 6
Lenke til kommentar

Tele 2 har solgt telefonen til den du kjøpte denne hos. HAN har signert vilkår fra tele2 som sier at telefonen vil være låst i 12 mnd såfremt ikke gebyr betales. At han ikke opplyser dette til deg, eller at du ikke undersøker dette godt nok i forkant er ikke tele 2 sitt problem.

Tele2 forholder seg bare til inngått avtale og kan ikke lastes for dette!

Takk for svar Loko.

Hvilket er dårlig kundeservice. Hos stort sett alle andre operatører kan man fritt frem velge å låse opp telefonen innenfor avtaletiden. TELE2 er noe dritt.

Jeg kommer uansett til å ringe TELE2 helt til de gir etter.

Lenke til kommentar

Jeg hadde min iPhone 4S låst, men ringte min operatør og sa jeg ville låse den opp - nesten ordrett sa de "Ja, det er ikke noe problem. Det er din telefon, og det er abonnementet du har bindingstid på".

Mener å huske det var Chess som var min operatør.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Tele2 kommer aldri i verden til å låse opp denne telefonen for deg. For alt Tele2 vet, så kan du ha stjålet denne telefonen - selvsagt vil de ikke låse den opp for noen andre enn abonnementseier.

Enten så må du snakke med fyren du kjøpte den av og eier abonnementet og få ham til å låse den opp, eller så må du jailbreake og gjøre det på annen måte.

Lenke til kommentar

Tele2 kommer aldri i verden til å låse opp denne telefonen for deg. For alt Tele2 vet, så kan du ha stjålet denne telefonen - selvsagt vil de ikke låse den opp for noen andre enn abonnementseier.

Enten så må du snakke med fyren du kjøpte den av og eier abonnementet og få ham til å låse den opp, eller så må du jailbreake og gjøre det på annen måte.

Dersom jeg hadde stjålet den, kunne eier rapportert IMEI og telefon stjålet og wallah så er den sperret.

TELE2 er og forblir er drittselskap.

Lenke til kommentar

Dersom jeg hadde stjålet den, kunne eier rapportert IMEI og telefon stjålet og wallah så er den sperret.

Ja, det kunne eier ha gjort, men det kan ikke Tele2 gamble på at eier alltid gjør. Dersom Tele2 hadde låst opp telefoner for alle som hevdet å ha kjøpt dem av noen, så hadde jeg byttet teleselskap på flekken.

Tror ikke du finner mange teleselskaper som ville gjort det du prøver på, heldigvis. Løsningen er uansett fryktelig enkel: du kontakter forrige eier og ber ham få låst opp telefonen. Det koster ham ingenting, så lenge han fortsetter å betale abonnementet ut bindingstiden.

Lenke til kommentar

I second this!

Hos Telenor kan du enkelt hente ut operatørlåskoden selv, også når telefonen er mindre enn et år gammel, men innenfor binding. Ikke at det vil hjelpe deg i dette tilfellet...

Selv har jeg forsøkt meg et par ganger på å få tak i operatørlåskode fra Tele2, men gitt opp hver gang. En gang skulle jeg låse opp en Sony Ericsson jeg hadde fått av daværende kjæreste for å ha som midlertidig reservetelefon. Telefonen var minst et par år gammel, så jeg ringte Tele2 i den tro at dette skulle bli en kjapp affære.

T2: Har du IMEI på telefonen?

Meg: 350123456789012

T2: Jeg ser den er kjøpt med binding, til hvilket nummer?

Meg: 98765432

T2: Og hvilket navn står nummeret på?

Meg: Xxxxxx Xxxxxx (kjæresten)

T2: Navnet matcher dessverre ikke, kan den stå på et annet navn?

Meg: Yyyyyyy Xxxxxx eller Zzzz Xxxxxx (foreldrene)

T2: Zzzz var riktig. Hva er fødselsnummeret hans?

Meg: Snakkes!

Telefonen var ikke så viktig, og jeg ville ikke bry svigers med et trivielt problem. Langt viktigere var erfaringen jeg gjorde med Tele2 kundeservice. Jeg har i ettertid vært gjennom samme drillen noen ganger på vegne av kunder på jobb, og det virker som om de fremdeles holder fast ved gamle uvaner. Å gjøre det til en helsikes operasjon å få tak i operatørlåskoden er bare paranoid, om telefonen er stjålet koster det ikke mange kronene å få låsen fjernet uansett. Og om jeg faktisk hadde stjålet telefonen, hva har fødsesnummer på juridisk eier av abonnementet å si fra eller til, når jeg først har oppgitt riktig navn og telefonnummer?

Lenke til kommentar

I second this!

Hos Telenor kan du enkelt hente ut operatørlåskoden selv, også når telefonen er mindre enn et år gammel, men innenfor binding. Ikke at det vil hjelpe deg i dette tilfellet...

Selv har jeg forsøkt meg et par ganger på å få tak i operatørlåskode fra Tele2, men gitt opp hver gang. En gang skulle jeg låse opp en Sony Ericsson jeg hadde fått av daværende kjæreste for å ha som midlertidig reservetelefon. Telefonen var minst et par år gammel, så jeg ringte Tele2 i den tro at dette skulle bli en kjapp affære.

T2: Har du IMEI på telefonen?

Meg: 350123456789012

T2: Jeg ser den er kjøpt med binding, til hvilket nummer?

Meg: 98765432

T2: Og hvilket navn står nummeret på?

Meg: Xxxxxx Xxxxxx (kjæresten)

T2: Navnet matcher dessverre ikke, kan den stå på et annet navn?

Meg: Yyyyyyy Xxxxxx eller Zzzz Xxxxxx (foreldrene)

T2: Zzzz var riktig. Hva er fødselsnummeret hans?

Meg: Snakkes!

Telefonen var ikke så viktig, og jeg ville ikke bry svigers med et trivielt problem. Langt viktigere var erfaringen jeg gjorde med Tele2 kundeservice. Jeg har i ettertid vært gjennom samme drillen noen ganger på vegne av kunder på jobb, og det virker som om de fremdeles holder fast ved gamle uvaner. Å gjøre det til en helsikes operasjon å få tak i operatørlåskoden er bare paranoid, om telefonen er stjålet koster det ikke mange kronene å få låsen fjernet uansett. Og om jeg faktisk hadde stjålet telefonen, hva har fødsesnummer på juridisk eier av abonnementet å si fra eller til, når jeg først har oppgitt riktig navn og telefonnummer?

Spot on, det er det jeg mener. TELE2 er paranoide

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...