Fish Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Har innlevering idag kl. 21:00, så trenger litt hjelp raskt! Info om meg: 60kg 170cm 16 år Nybegynner Info om oppgaven: Lage et treningsprogram for egentrening med "Hva, hvordan og hvorfor" som undertitler. Any help appreciated! EDIT: Slik er skjemaet satt opp. http://img1.uploadscreenshot.com/images/orig/1/1512085297-orig.jpg Endret 16. januar 2013 av FisHNorway Lenke til kommentar
fenele Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Benkpress Chinups/Nedtrekk Stang/Manualroing Knebøy Militærpress/Skulderpress Hvorfor/hensikt klarer du vel selv. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Legg til markløft og et par isolasjonsøvelser der og du har et bra treningsprogram. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Iso for en 16åring er waste. Markløft kan legges til annen hvertreningsdag med knebøy. Å trene bøy og mark på samme dag er ikke anbefalt, men funker alltids. Endret 16. januar 2013 av fenele Lenke til kommentar
Akse Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Man trener jo ikke alle øvelsene du listet opp på samme dag. Og iso-øvelser er vel like nyttig for en sekstenåring som de er for meg. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hvorfor skal en newbie/16åring starte på et splitprogram? Alle øvelsene jeg listet opp kan trenes på samme dag 3 dager i uka i reprange 4-8. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Ja, de kan det, men jeg foretrekker uansett en splitt. Alt koker dog ned til smak og behag. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Men når det gjelder maksstyrke, noe OP/newbies absolutt bør begynne med er det ren vitenskap. Det å trene samme muskelgruppe 2-3 ganger i uka gir bedre effekt på styrke enn å trene en brosplit. Det er mange studier som bekrefter dette. Kanskje etter 2-3 år trening kan man gå over til en 2,3,4,5 split da man trener mer volum(8-15 reprange). Kan se på det på en annen måte: Noen har kidnappet moren din og vil kun slippe hun fri hvis du går opp X% 1RM innen 8 uker. Vil du da trene knebøy 1 eller 3 dager i uka? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Brosplit, virkelig? Jeg gikk fra fullkropp til 3-split etter rundt et halvt år med styrketrening, og jeg har hatt minst samme resultat om ikke bedre. Og jeg er helt enig med din siste påstand. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg sier ikke at split ikke har effekt, trener selv splitprogram i perioder og alle responderer forskjellig. Det orginale poenget mitt var at en nybegynner har bedre effekt av å trene fullkropps der man hitter en muskelgruppe ofte da man øker i styrke mye raskere enn å hitte en muskelgruppe 1 gang i uka. I tillegg har ikke en nybegynner stor treningstoleranse og trenger derfor ikke høyt volum som man får ved splitprogram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå