Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC blitt plutselig ustabil og rar, ingen feilmelding

Anbefalte innlegg

De siste to døgnene har PCen oppført seg stygt. Det er en egenbygd PC med Asus HK, Intel Sandy Bridge CPU, OCZ Vertex 3 SSD og passiv Radeon HD 6850 grafikkort, med Windows 8 på toppen. Jeg er vant med at den oppførerer seg 100% som den skal.

Problemet er rett og slett at PCen blir supertreig. Den fryser ikke, men kan være ubrukelig. Det kan være småting som å minimere et vindu eller navigere i explorer som plutselig er umulig, og det kan komme nårsomhelst og helt fra starten av boot. PCen kan også fungere helt fint. Feilen er her igjen nå, PCen sliter ekstremt med enkle ting som å markere tekst i browseren og flytte rundt på Oppgave-behandlingvinduet.

Det kommer ingen feilmeldinger, og oppgavebehandling indikerer ingen spesielt krevende prosesser. Grafikkort-driveren sluttet å virke og ble lastet inn på nytt i går, det er eneste feilmelding jeg har fått. Har etter det oppgradert driver uten problem.

Jeg har ikke gjort noen endringer på maskinen over den siste tiden, men Windows innstallerte sikkerhetsoppdateringer forleden dag.

Jeg prøvde å kjøre igang et spill nå, og det gikk forsåvidt greit, men ca. en gang i sekundet ble det sakte film i kort tid.

Hvordan bør jeg gå frem? Takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det _kan_ være overoppheting på grafikkortet som er passivt. Men den står i kalde omgivelser med god ventilasjon i kabinettet, så det bør ikke være det. Et passivt skjermkort skal vel også selv ha mekanismer for å unngå overoppheting.

Jeg har ikke sett noe sammenheng mellom økning i temperatur på GPU og problemene med PCen (som forøvrig ikke er merkbare akkurat nå).

Ellers er alle temperaturer på ålreit nivå og ingenting er overklokket.

edit: Når problemene kommer tilbake tar jeg ut skjermkortet og prøver PCen med ren Intel HD 3000. Ikke nok til å kjøre full oppløsning på skjermen, men kan gi en indikasjon på om det ligger i skjermkortet.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...