Gå til innhold

Toll fra Ebay.no?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok takk, men hvorfor endrer prisen seg på ebay hele tiden. Noen ganger koster den 800kr og når jeg går ut og inn koster den 804 kr og noen ganger 793kr...

Prisen på ebay.no er estimert på valuttakursen :) Den vil nok endre seg noen kroner opp eller ned når du fyrer på med paypalbetalingen og, men ikke noe drastisk

Lenke til kommentar

Prisen endrer seg etter kursen vil jeg tro. Jeg tar vel rett når jeg sier ebay.no bare er en oversatt utgave av ebay.co.uk? Bestiller bare fra sistnevnte jeg.

Angående toll, så kan du være uheldig å bli stoppet selv om den er merket "gift". Fordi det er alt for mange som får 'gaver' fra Hong Kong og lignende. Så de i tollen må nesten være skadeskutt for å ikke skjønne at det er ting handlet på nett. Jeg har aldri blitt stoppet, men sjangsen er der, så ville tatt med det i budsjettet i tilfelle.

Lenke til kommentar

Okey takk! Har snakket da med selgeren og hun sa at jeg kunne kjøpe den idag og sende en melding til de at de skal markere den som en "gave" imorgen. Siden de er stengt. Men er det stor sjanse for at tollerne oppdager det og gir meg staffetoll

Lenke til kommentar

Å markere slikt som gave er ulovlig i en del land. Angående sjansen for å bli oppdaget, så tipper jeg den er betydelig. Du skal egentlig betale 25% moms av totalprisen - altså summen av prisen på produktet og fraktkostnadene. I tillegg kommer det et fortollingsgebyr fra speditøren om du ikke fortoller det selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vil skje om jeg blir tatt om jeg tar pakken som en "gift"

Hva vil jeg bli straffet for?

Virker som det som får straffetoll er import av bil og store kvoter fisk. Jeg tror ikke myndighetene reiser helvete på jord for en skjerm til en mobiltelefon ;)

Endret av Mikkel™
Lenke til kommentar

Uten at jeg kjenner det juridiske, så tipper jeg at det bare fører til at du må betale avgiftene samt gebyr for fortollingen (sistnevnte kan du jo slippe om du fortoller selv). Pluss at det kanskje tar litt ekstra tid. Det er i utgangspunktet avsender som er ansvarlig for informasjonen på pakken. Men om myndighetene faktisk tar seg tid til å etterforske saken, og avdekker at du har bedt om at den merkes som gave, så kan det naturligvis bli et annet utfall. Med tanke på hvor mye rart som ramler over grensen hver dag, så tror jeg ikke det er så sannsynlig.

Jeg ble ganske overrasket over at en pakke med tabletter sendt fra et land i øst-europa kom gjennom tollen uten å bli åpnet. Det er nok langt fra alt som blir nøye undersøkt. Det skal sies at tablettene var fullstendig lovlige, men det så jo litt mistenkelig ut.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Hei jeg skal kjøpe meg en del til min s2... http://viewitem.eim....0990468629/item

Kan jeg regne med toll? Jeg vet at jeg må betale 802,71 + 94,71 men er det noe mer? Må jeg betale toll?

Du må betale 25% MVA + forenklet fortolling. Tror fortollingen ligger på litt over hundrelappen. Gaveregelen gjelder kun mellom privatpersoner, så det vil ikke ha noe hensikt å motta den som gave i dette tilfellet.

Kanskje litt sent nå, men jeg kjøpte nøyaktig det samme produktet fra Kina, og der koster varen rundt 600 kr (ja, det er orginalt). 95% av gangene merker de kinesiske selgerne pakken med en pris på bare noen dollar, i tillegg til at de sender som privatperson og merker den som gave. Av de rundt 50 tingene jeg bestilte i fjor slapp jeg MVA på samtlige av disse. Jeg ba ikke engang selgerne om å gjøre dette, men fra England gjør de dette sjeldent om du ikke spør på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...