Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skifte etter skilsmisse

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger litt hjelp med skifte.

Jeg og mannen min er separert og skal skifte. Vi sitter med en leilighet som er verdt 2 200 000. Lån på 1 200 000.

Han bidro med 150 000 kroner da vi flytta inn.

Nå skal vi selge og jeg lurer på hvor mye vi skal dele dette. Han har 500 000 i studielån og jeg har 150 000.

Noen som kan hjelpe meg å regne på dette?

Anonym poster: c4b075d406391d60f40afafc26eff880

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IANAL, men:

Siden du ikke sier noe om hvordan dere har fordelt utgifter til ting som bil, mat/klær, nedbetaling av lån og ferieturer tar jeg utgangspunkt i at dere har bidratt med like stor andel av deres inntekt der. Hvis det har vært en vesentlig skjevfordeling (f.eks at du har spart opp hele din lønn) blir naturligvis regnestykket annerledes.

I så fall skal det slik jeg har forstått det være sånn at studiegjelden holdes utenfor, med mindre dere har betalt ned på hverandres lån, eller f.eks har brukt en del av felles midler til ekstraordinære nedbetalinger.

Du sier ikke noe om hvor lenge det er siden dere kjøpte leiligheten, men det kan jo ha betydning for de 150.000 han har skutt inn.

Jeg mener at han skal ha tilbake de 150.000 + eventuell verdiøkning på leiligheten i %, og deretter trekkes lånet ifra, og overskuddet deles.

Altså:

HVis leiligheten har steget 33% i pris skal han ha 150.000 + 33% = 200.000. Gjenværende verdi: 2 000 000 - lån = 800.000, som deles likt mellom dere.

Endret av dsgf
Lenke til kommentar

Jeg forutsetter at dere ikke har avtalt særeie, siden du ikke nevner noe om det. Spørsmålet er derfor om han har et skjevdelingskrav.

Det naturlige spørsmålet er dermed: Når giftet dere? Det er ikke nødvendigvis relevant hva han brukte da dere "flyttet inn", spørsmålet er hva han hadde da dere giftet dere, og hvorvidt dette fortsatt er i behold, jf. ekteskaploven § 59.

Dersom vi forutsetter at pengene han spyttet inn i leiligheten var opptjent før dere giftet dere, og at de ikke var forbrukt mellom det tidspunktet og da dere kjøpte leiligheten, så blir spørsmålet hva kjøpesummen for leiligheten var. Deretter blir spørsmålet om de 150 000 er å anse som et slags "lån" til deg (slik at han kan kreve tilbake dette med renter), eller om de er å anse for eierinnskudd i boligen, slik at han eier større andel av denne enn deg, og kan skjevdele den delen av hans andel som svarer til de 150 000 kronene. Svaret på dette spørsmålet, og hvordan studielån skal trekkes fra, må jeg komme tilbake til, da jeg ikke har tid til å svare akkurat nå, men i mellomtiden bør du svare på spørsmålene jeg har stilt over:

Når giftet dere dere (og hadde han disse 150 000 på konto da), og hva var kjøpesummen for leiligheten (og hvordan ble resten av kjøpesummen gjort opp)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...