Gå til innhold

Dropbox - Synkronisere mappe med DB? Andre programmer?

Bone

Anbefalte innlegg

You added the file tfaf.txt. 33 secs ago
You added the file fil.txt. 1 min ago
You moved the file New Rich Text Document.rtf. 1 min ago
You added the folder test. 1 min ago

Her har jeg symlinket to mapper

You added the file tfaf.txt. 33 secs ago
You added the file fil.txt. 1 min ago
You moved the file New Rich Text Document.rtf. 1 min ago

ble lagt inn i min symlinket mappe her: D:\test

Mappen i Dropbox eksiterer, men mappen på D-disk eksiterer ikke!

D:\>mklink
Creates a symbolic link.
MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Link Target
	/D	  Creates a directory symbolic link.  Default is a file
			symbolic link.
	/H	  Creates a hard link instead of a symbolic link.
	/J	  Creates a Directory Junction.
	Link	specifies the new symbolic link name.
	Target  specifies the path (relative or absolute) that the new link
			refers to.
D:\>mklink /J /D D:\test D:\ColdIce\Dropbox\test
Junction created for D:\test <<===>> D:\ColdIce\Dropbox\test

Dette er på ingen måte problem og du må i så fall gjøre feil :)

Har ikke farger, bruker formatering bare her på nettetsiden, settes inn med kodeboks (du har den på menylinja når du svarer / oppretter en tråd, markert med: <>)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skriver det andre veien, og gjør som du foreslår, vil det gå litt mot sin hensikt..

mklink "d:\a1" c:\users\mitt navn\dropbox\a2"

Så må a2 eksistere i dropbox-katalogen, mens a1 under d:\ blir opprettet.. Det vil si at jeg får en LINK på d:\ som heter a1, som peker TIL a2 på c:\

Så, alt jeg kopierer og flytter til a1, vil havne på C: og oppta plass der, ikke på d: !

Ved å gjøre dette fungerer synkroniserer Dropbox riktig, for da er det en "ekte" katalog der (a2) som blir synkronisert og oppdatert.. Men på d: er det bare en LINK (a1), den gjør ingen nytte..

Min "jobb og utdanning"-mappe er på d:, og den vil jeg ikke flytte til c: (men jeg vil ha den synkronisert til DB)

Så, jeg vil ha link på C: FRA D: , slik at "jobb og utdanning" blir linket til dropbox-folderen (og ikke tar opp plass på c:, eller ødelegger strukturen min i min private katalog).

:)

Lenke til kommentar

Dropbox opptar plass på C-disken uansett, ingen betydning. Alt du synkroniserer via Dropbox blir lastet ned lokalt til din maskin, det er ikke slik at du ser det som er plassert i skyen, men det ligger faktisk på din lokale maskin :)

Og mklink ber faktisk om følgende paramter: <link> <target>

Link skal være der du ønsker en snarvei.

Target skal være dropbox-mappen.

EDIT:

Da her jeg fremprodusert det du ønsket, uten håp.

SyncToy er nok verktøyet du er setter.

Installer, LEFT-folder skal være D:\stil\til\mappe - RIGHT-folder: C:\stil\til\dropbox\mappe

Mappen i Dropbox må ikke ekistere fra før av.

Velg synchronize på siste valget.

Dette vil synkronisere endringer begge veier! Men husk, Dropbox tar plass av C: uansett, den laster ned alle filer lokalt.

EDIT 2:

SynToy må kjøres manuelt (Du kan lage en .bat fil med en kommando og legge inn i Windows Task Scheduler (norsk navn er noe usikker på)).

EDIT 3:

D:\ColdIce\Dropbox - Size on disk: 1,57 GB (1 696 428 032 bytes)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg har en privat mappe på D:\Mitt Navn, hvor jeg har masse privat, også en katalog som heter "Jobb og Utdanning" (d:\mitt navn\jobb og utdanning). Det er denne jeg vil ha synkronisert til Dropbox, men også slik at endringer jeg gjør fra min tablet/telefon/annen pc, via Dropbox-skyen, blir lagret i skyen, og også videre blir lagret tilbake til d:\mitt navn\jobb og utdanning. Denne katalogen (jobb og utdanning) er på ca 600 MB. Denne vil jeg ikke at skal belaste C: noe, og jeg vil behold d:\mitt navn, og alle katalogene den huser.

Skriver jeg "mklink /j/d "d:\dbox" "c:\dropbox\symbox", så må "symbox"-katalogen eksistere (ellers får jeg feilmelding), og "dbox" kan ikke eksistere, ellers får jeg også feilmelding. Når jeg gjør dette, så får jeg en LINK som heter dbox, som PEKER MOT "symbox". Det vil si at jeg har en link på d: som peker på en fysisk plass på c:. Dette gjør igjen at alt som legges i "dbox" på d: automatisk lagres i c: under "symbox". Kopierer jeg "d:\mitt navn\jobb og utdanning"-filene/katalogen min til "dobx" på d: , så kopieres de i realiteten til c: (og opptar plass der), selv om innholdet også vil vises i d:\dbox. Her vil synkroniseringen mot selve skyen fungere bra, men alt blir mot sin hensikt, siden "Jobb og Utdanning"-katalogen har blitt flyttet på (til d:\dbox, som egentlig ligger på c: ). Endringer gjort i min "private katalog" (d:\mitt navn\..) vil her ikke ha noen effekt på noe som helst angående Dropbox.

Hvis jeg derimot gjør det på andre måten, og skriver "mklink /j/d "c:\users\mitt navn\dropbox\dbox" "e:\mitt navn\jobb og utdanning", så vil det komme en LINK under dropbox-folderen på c: som heter "dbox", denne vil vise meg innholdet i "d:\mitt navn\jobb og utdanning" som om filene og katalogene ligger i dropbox\dbox. Men, filene ligger på d:, de vil oppta plassen de tar på d:, katalogstrukturen min er i orden, og alt er egentlig veldig så bra... MEN.. I Dropbox-folderen ligger det kun en LINK (som heter dbox). Denne oppfører seg ikke som en vanlig katalog (tydeligvis), så når jeg gjør endringer på d:\mitt navn\jobb og utdanning, så merker ikke Dropbox dette.. Det vil si: Endringene vises i c:\users\mitt navn\dropbox\dbox (fordi den viser jo til d:\mitt navn\jobb og utdanning), men selve SYNKRONISERINGEN mot SKYEN fungerer ikke. Så når jeg gjør endringer, vil ikke denne endringen skje mot SKYEN.

Så, det første eksempelet gjør at synkroniseringen fungerer, men i dette eksempelet så må jeg kopiere katalogen "jobb og utdanning" i praksis til c: (via link på d:, d:\dbox, som flyttes til c:\users\mitt navn\dropbox\symbox). Da kunne jeg like så godt ha flyttet hele "jobb og utdanning" til c:\users\mitt navn\dropbox og glemme hele "mklink". Det andre eksempelet gjør det akkurat slik jeg vil ha. Link i c:, hvor alle filene ligger et annet sted (d: ) og opptar plass der, og ryddigheten er intakt.. men, hvor SKYEN ikke reagerer når det har blitt gjort endringer i "d:\mitt navn\jobb og utdanning". Legger jeg derimot til filer i SKYEN i "jobb og utdanning"-katalogen, vil disse filene havne i d:\mitt navn\jobb og utdanning, siden de blir kopiert via linken på c:\users\mittnavn\dropbox\dbox".

Det er ikke meningen og virke vanskelig, og jeg er imponert at du har tålmodighet som har holdt ut så lenge.. men, noen annen måte enn hva jeg beskrev får jeg ikke til!? :(

Takker så mye igjen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...