Gå til innhold

Dropbox - Synkronisere mappe med DB? Andre programmer?

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Noen som vet hvordan jeg kan synkronisere en mappe med Dropbox?

Jeg vil ha den både på min stasjonære PC OG på Dropbox. Og gjør jeg forandringer på noen av filene i mappen, så, ja, blir det synkronisert begge steder. Sletter/endrer/flytter/renamer, osv..

Når jeg drar en mappe til Dropbox vil den kopiere eller flytte mappen, jeg vil ha den to steder og være synkronisert..

Er dette mulig, i så fall hvordan?

Husker forresten at jeg brukte et synkroniseringsprogram en gang, som jeg var veldig fornøyd med, men da synkroniserte jeg mapper til en ekstern hdd (eller en annen plassering), kanskje det finnes noe slikt program fortsatt, bare at den bruker Dropbox som "målplassering".

Ønsker å ha filene tilgjengelig via Dropbox er på en måte kravet!

Takker for hjelp og tips! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan opprette "symlink"-s i WIndows, det vil si snarveier til mapper.

Legg mappen i Dropbox, åpne CMD og bruk mklink

mklink [[/d] | [/h] | [/j]] <Link> <Target>

For mer hjelp, skriv mklink /?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om det fungerer her, jeg:

Jeg kopierte en test-mappe med 3 filer til Dropbox.

Det stemmer, de er nå både lokalt, og på Dropbox.

Jeg gjorde om et navn på en fil på Dropbox, den er fortsatt uforandret lokalt.

Ja la til en fil i Dropbox (i test-katalogen), den er ikke kommet i den lokale mappen.

Jeg la til en fil i den lokale mappen, den er ikke i Dropbox..

Løsninger?

Takk igjen! :)

EDIT: ColdIce: så ikke din post før jeg postet min.. skal sjekke ut! Takk! :)

EDIT 2: Men, ColdIce, lager jeg her en snarvei/link til en mappe, eller vil dette faktisk fungere: At filene ligger to steder (dropbox og lokalt), og vil synkroniseres etter endringer? Takk igjen!

Endret av Bone
Lenke til kommentar

For å oppklare:

Dropbox jobber mot en mappe som til standard ligger i brukermappen din (C:\brukere\<brukernavn>)

Her legges alle filer/mapper som blir synkronisert. Alt blir lastet opp til Dropbox-servere og lastet ned til dine maskiner som er satt opp til din Dropbox konto.

Dersom du ønsker å synkronisere en mappe som f.eks har følgende sti: D:\mappe\enda_en_mappe må du flytte den til Dropbox, da kan du åpne Kommandolinja og bruke følgende:

mklink /D D:\mappe\enda_en_mappe C:\users\<brukernavn\Dropbox\enda_en_mappe

Du vil nå ha en mappe på D-disken som er koblet opp mot Dropbox :)

EDIT:

Korrekt måte:

mklink /J /D D:\mappe\enda_en_mappe C:\users\<brukernavn\Dropbox\enda_en_mappe

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Nei, ikke trykket pause sync..

Så jeg gjør det riktig:

Jeg har to Windows-vinduer oppe, en fra en eller annen katalog, den andre er Dropbox.. Jeg drar så den ene mappa fra lokalt over til Dropbox.. Det står da "kopier", den blir så kopiert..

Men, forandrer jeg noe noe sted, så blir det bare enten på Dropbox, eller lokalt, ikke begge steder.. :(

Lenke til kommentar

Aha..

Det er her jeg har gjort en "feil" ..

Jeg kopierte en mappe fra D:\something til Dropbox.. Den mappa synkroniserte seg med en mappe under c:\users\meg\osv\Dropbox ..

Forandringene gjøres altså på C: (!) og ikke D: der jeg opprinnelig hadde mappen.. hmm..

Men, altså, så din løsning, ColdIce, vil la meg fortsatt synkronisere og styre fra D:\something , uten at disse filene legger seg til c:\user\Dropbox !?

Takk igjen!

Lenke til kommentar

hmm.. prøvde, men nå fikk jeg beskjeden:

Kan ikke opprette en fil når filen allerede finnes

wft? :ermm:

Hva slags fil?

EDIT: Skriver følgende:

mklink /d "E:\Mitt Navn\Jobb og Utdanning" "C:\Users\Mitt Navn\Dropbox\Mitt Navn\Jobb og Utdanning"

får da følgende melding:

Kan ikke opprette en fil når filen allerede finnes.

:(

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Pass på at det er stor /D og filbanen: E:\Mitt Navn\Jobb og Utdanning kan ikke ekistere fra før av da den lager virtuell bane til den mot Dropbox.

Ellers, kom jeg over SpiderOak som er omtrent som Dropbox, bare de tilbyr litt mere avanserte metoder for synkronisering :)

Lenke til kommentar

Takk igjen! :)

Prøvde både med liten og stor 'D', men fikk samme beskjed, allikevel så ser jeg nå hvor feilen ligger, -og er litt småflau for enda å mase om dette, trodde jeg hadde et godt grep om slike ting, men- "e:\mitt navn\Jobb og Utdanning" eksisterer jo (selvfølgelig!?).. Altså, det er jo DEN katalogen, det er innholdet i "Jobb og Utdanning", med underkataloger, jeg ønsker å like opp mot Dropbox! Det er jo "Jobb og Utdanning" som skal bli "linken" til "target" (Dropbox)!?

Hvis jeg linker til en bane som ikke finnes i katalogstrukturen min, så er det jo ingenting der!? :ermm:

Må innrømme at jeg er litt forvirret.. :(

Takk for hjelp uansett!

Lenke til kommentar

Sånn, nå fikk jeg det endelig til.. ..sånn halvveis.. :(

Og det var "C:\Users\Mitt Navn\Dropbox\DENNE KATALOGEN" som ikke kunne være der fra før..

Uansett, jeg fikk nå synkronisert "Jobb og Utdanning"-mappen min, det fungerte flott! :)

Og, legger jeg til filer, etc, i Dropbox (til selve skyen), så synkroniseres det, og jeg får filene på min E:\ ...

MEN(!), legger jeg til flere filer, eller endrer noe i E:\Mitt Navn\Jobb og Utdanning", da blir det IKKE lagt til i Dropbox-skyen.. :(

Så, synkroniseringen skjer bare én vei! :( Altså, når "mklink" først ble opprettet, da fungerte synkroniseringen, men ikke noen endringer som skjer etter dette.. Det er vel muligens fordi Dropbox ikke merker endringer i selve C:\Dropbox -katalogen, siden det bare ligger en link der, men andre veien går det, fordi da sender man informasjon TIL linken, som igjen medfører endringer til E:\..

Noen som har noe workaround dette?

Takk igjen!

Lenke til kommentar

D:\>mklink
Creates a symbolic link.
MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Link Target
	/D	  Creates a directory symbolic link.  Default is a file
			symbolic link.
	/H	  Creates a hard link instead of a symbolic link.
	/J	  Creates a Directory Junction.
	Link	specifies the new symbolic link name.
	Target  specifies the path (relative or absolute) that the new link
			refers to.
D:\>mklink /J /D "D:\teste" "D:\ColdIce\Dropbox\test"
Junction created for D:\teste <<===>> D:\ColdIce\Dropbox\test

Opprettet en fil i mappen test på D-disken, guess what? Den ble også opprettet i Dropbox og synkronisert :)

Her brukte jeg /J og /D sammen

Jeg ser nå at jeg glemte å spesifisere over om å bruke /J & /D - beklager det veldig... :wallbash:

D:\>rename /?

Renames a file or files.
RENAME [drive:][path]filename1 filename2.
REN [drive:][path]filename1 filename2.
Note that you cannot specify a new drive or path for your destination file.

D:\>rename teste "teste - nyttnavn"

D:\>dir /b
teste - nyttnavn

Gitt nytt navn til mappen min, la oss nå teste synkronisering.

D:\teste - nyttnavn>mkdir test-sync

D:\teste - nyttnavn>dir

Volume in drive D is Stuff

Directory of D:\teste - nyttnavn
18.01.2013  19:24	<DIR>		  .
18.01.2013  19:24	<DIR>		  ..
18.01.2013  19:18				 0 en fil.txt
18.01.2013  19:19				 0 hei.txt
18.01.2013  19:21				 0 joad.txt
18.01.2013  19:24	<DIR>		  test-sync
		   3 File(s)			  0 bytes
		   3 Dir(s)

Vi ser her at test-sync-mappen er opprettet i den mappen jeg ga nytt navn som er linket mot min Dropbox-mappe, la oss sjekke Dropbox-mappen nå.

D:\teste - nyttnavn>cd D:\ColdIce\Dropbox\test

D:\ColdIce\Dropbox\test>dir

Volume in drive D is Stuff

Directory of D:\ColdIce\Dropbox\test
18.01.2013  19:24	<DIR>		  .
18.01.2013  19:24	<DIR>		  ..
18.01.2013  19:18				 0 en fil.txt
18.01.2013  19:19				 0 hei.txt
18.01.2013  19:21				 0 joad.txt
18.01.2013  19:24	<DIR>		  test-sync
		   3 File(s)			  0 bytes
		   3 Dir(s)

Ikke noe problem i det hele tatt :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Takk så mye for at du hjelper til! :)

Men, hvis du går inn på selve skyen (altså www.dropbox.com, eller på telefonen din), ser du forandringen DER? Det er DER ikke forandringen kommer frem.. :( Bare en ene veien..

Takker igjen!

Lenke til kommentar

You deleted en fil.txt and 2 more files. 2 hrs ago
You deleted the folder test-sync. 2 hrs ago
You deleted the folder test. 2 hrs ago
You added the folder test-sync. 2 hrs ago
You added the file joad.txt. 3 hrs ago
You added the file hei.txt. 3 hrs ago
You added the file en fil.txt. 3 hrs ago

Ikke noe problem der heller :)

Lenke til kommentar

Men, er du nå inne på web-siden, eller appen på telefonen, eller nettbrettet? For forandringer som blir gjort i d:\test, eller c:\user\dropbox\test vil hos meg ikke bli registrert i den linkede katalogen..

For, hvis jeg legger til filer i Dropbox-folderen som er i Windows, så fungerer det (også i den "test"-katalogen), da kan jeg gjøre alt, og forandringen vil skje både i Dropbox-katalogen, og d:\test ..men, denne foradringen gjort i "mklink" vil ikke bli registrert i selve skyen! Og for å se hva som er i skyen må du gå inn på selve nettstedet (dropbox.com, eller se via en app til en eller annen enhet)..

Kan du virkelig se forandringer i selve skyen??

Lenke til kommentar

hmm.. Jeg får til å lage "knutepunkt". Jeg har dessuten slettet og fjernet ganske mange "test"-mapper og gitt de mange forskjellige navn.. :)

Jeg skriver:

mklink /j /d "c:\users\mitt navn\dropbox\dropbox-mappe" "d:\symlink-mappe"

"dropbox-mappe" er altså ny (den kan IKKE være der fra før), mens "symlink-mappe" måtte jeg opprette FØR jeg brukte "mlink"-kommandoen.

Jeg får nå følgende melding

Knutepunkt opprettet for c:\users\mitt navn\dropbox\dropbox-mappe <<===>> d:\symlink-mappe

Jeg har nå en dropbox-mappe på c:\..\dropbox, og jeg har en symlink-mappe på d:\

(1) Legger jeg en fil i "dropbox-mappe", kommer den OGSÅ i "symlink-mappen"

(2) Legger jeg en fil i "symlink-mappe", kommer den OGSÅ i "dropbox-mappen"

UPLOADER jeg en fil i selve skyen (3), www.dropbox.com -> velger "dropbox-mappe" og uploader der, kommer filen BÅDE i "dropbox-mappe" og i "symlink-mappe" ..

MEN(!!), filene som ble lagt til i "dropbox-mappe" (1), og "symlink-mappe" (2), er IKKE(!) i skyen! Der er BARE filen (3) som ble lagt DIREKTE ditt via nettsidene (men, som OGSÅ er i dropbox/symlink-mappene).

I skyen er det EN fil (3).. i "dropbox-mappe" og "symlink-mappe" er det TRE filer.. 1+2+3

:(

EDIT: Hvordan fikk du forresten farger i "dos-skjermen" din? Det minnet meg om gode gamle 4DOS-skjellet i DOS-tiden.. :)

Endret av Bone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...