Gå til innhold

[Løst] Ny RAM nå virker ikke de gamle

RadoNz

Anbefalte innlegg

Hei, fikk 2x8gb ram i posten her om dagen så etter jeg hadde puttet ram-brikkene inn i maskinen så restartet den 3 ganger før det var gått rundt 5 sekunder og nå virker bare den nye ramen (tror jeg hvertfal), jeg hadde 6 ram fra før, kjøpte 8 til og nå står det bare 8gb i windows, jeg tror hvertfal det er det nye som kun virker de gamle brikkene var 3x2gb så det kan jo være 2 av de som virker sammen med et nytt også, men uansett, noen som vet hva som er galt?

Hvis det hjelper så er det plass til 6 brikker og brikkene står litt tilfedig, jeg kaller bare alle ram rommene for 1-6.

1 - 2gb ram

2 - 4gb ram

3 - 2gb ram

4 - 0gb ram

5 - 2gb ram

6 - 4gb ram

Kan det ha noe å si? Er sikkert dumt å sette de sånn men 2gb-brikkene sto sånn fra før så satte jeg bare inn de nye 4gb-brikkene hvor jeg kom lettest til.

Endret av RadoNz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du hadde 3 x 2GB fra før har du vel en socket 1366 (3-kanals RAM).

Hvorfor skal du bare putte på 2 brikker til?

RAM kjøpes best i SETT. Da har produsent laget dem for å jobbe sammen. Det å bare slenge på mer ram, av forskjellig leverandør, spesifikasjon osv er ikke noe lurt.

Kjøp et komplett sett. Hvis det er 3 kanals du skal ha gå for et 12 GB sett, alternativt et 24 GB sett hvis du finner og du trenger så mye RAM. Du kan også prøve deg på to identiske 12 GB sett.

Edit: Skrivefeil.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

RAM kjøpes best i SETT. Da har produsent laget dem for å jobbe sammen. Det å bare slenge på mer ram, av forskjellig leverandør, spesifikasjon osv er ikke noe lurt.

Kjøp et komplett sett. Hvis det er 3 kanals du skal ha gå for et 12 GB sett, alternativt et 24 GB sett hvis du finner og du trenger så mye RAM. Du kan også prøve deg på to identiske 12 GB sett.

Edit: Skrivefeil.

Har jo allerede kjøpt ram-brikkene og jeg kjøpte 8gb ram fra samme produsent, har en ganske kraftig maskin som jeg kjøpte i fjor men så følte jeg for å oppgradere ramen litt fra 6 til 14.

Dette er forresten de brikkene jeg hadde fra før av: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492643

Og dette er de nye: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618010

Lenke til kommentar

Nå vet jeg det til en annen gang takk.
Lenke til kommentar

Men hvorfor i huleste kjøpte du et to-kanals sett til en 3-kanals maskin? Du benytter jo ikke arkitekturen til maskinen....

Lever det tilbake og kjøp riktig ram for ditt hovedkort.

PS: Hva skal du med all denne rammen? Driver du med tung bilde- og videoredigering? Hvis du bare spiller er 6 GB nok.

Lenke til kommentar

Men hvorfor i huleste kjøpte du et to-kanals sett til en 3-kanals maskin? Du benytter jo ikke arkitekturen til maskinen....

Lever det tilbake og kjøp riktig ram for ditt hovedkort.

PS: Hva skal du med all denne rammen? Driver du med tung bilde- og videoredigering? Hvis du bare spiller er 6 GB nok.

Jeg sa jo i posten over at jeg ikke visste om at det fungerte sånn med 2- og 3-kanaler, brikkene skal jo virke for det om. Endret av RadoNz
Lenke til kommentar

Tja ---- Det virker jo for meg som at det ikke gjør det :)

Det virker iallfall ikke hos deg. Jeg anbefaler at du benytter deg av 14-dagers returrett. Hvis du smisker litt med kundeservice, og sier at du vil handle noe annet hos dem istedenfor, så sponser de kanskje portoen?

Lykke til - Og les litt før du handler, i fremtiden ^^

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Problemet er hvordan du har satt inn brikkene.

Er litt bugs med 1366 minnekontrolleren, bugs som Intel sa de skulle fikse ved release, men som ikke ble fikset.

Uansett, det skal stå i manualen hvilke slots du må bruke og hvilken rekkefølge brikkene settes inn, følger du ikke dette, så vil du få problemer.

Beste er dog å kjøre 3 sett brikker og få utnyttet det du har, så kan du bruke angreretten, så KJØR på.

Hvis ikke, jakt på en ekstra RAM brikke, uansett lønnsomt å handle RAM nå, før ny standard og prisene stiger igjen.

Lenke til kommentar

Tja ---- Det virker jo for meg som at det ikke gjør det :)

Det virker iallfall ikke hos deg. Jeg anbefaler at du benytter deg av 14-dagers returrett. Hvis du smisker litt med kundeservice, og sier at du vil handle noe annet hos dem istedenfor, så sponser de kanskje portoen?

Lykke til - Og les litt før du handler, i fremtiden ^^

Det sier seg selv at brikkene skal funke i maskinen når jeg har 8gb ram i maskinen, visste ikke at det var noe som hettet 2-kanaler men ikke 3-kanaler, det betyr ikke at brikkene ikke skal fungere, det betyr bare at brikkene ikke kommer til å yte like bra.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...