Gå til innhold

Innstallere Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan kjøre Ubuntu eller andre linux distribusjoner fra DVD eller USB som live, dvs at du ikke installerer operativsystemet. Da kan du i ro og mak prøve det ut før du eventuellt velger å installere det på harddisken.

Når du installerer får du valg mellom å slette harddisken slik at du kun har linux på maskina eller å beholde windows. Velger du det siste valget så vil du komme til en meny når du starter opp maskina der du velger windows eller linux.

Lenke til kommentar

Nei ikke bruk windows installer, last ned Ubuntu ISO fila, det er 32 eller 64 bit versjon å velge mellom.

De fleste pcer kan bruke 64 bit. Kun eldre maskiner som du trenger 32 bit.

Så gå for 64 bit hvis du har en noenlunde ny maskin.

Deretter brenner du ISO fila til en dvd plate eller installerer den på en USB minnepinne.

Etter dette starter du maskina fra dvd eller usb, da får du valg mellom å installere eller kjøre Ubuntu som live. Velger du det siste kan du prøve Ubuntu uten å installere.

Du kan allikevel installere når live versjonen er startet opp fra et ikon på skjermen.

Så velger du at du skal beholde windows og får da en dual boot installasjon der du kan velge mellom linux eller windows nåe du starter maskina.

Her er guide for å brenne ISO fila til DVD plate:

http://www.ubuntu.com/download/help/burn-a-dvd-on-windows

Her er guide for å legge ISO fila på en usb minnepinne:

http://www.ubuntu.com/download/help/create-a-usb-stick-on-windows

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Prøv metoden jeg har nevnt i post nr 3 først. Da kan du leke deg rundt med Ubuntu en stund, uten å gjøre forandringer på annet enn USB-pennen. Dersom du liker det du ser etter en stund, så gjør du som Døgnvill har nevnt; innstaller fra live-USB, og velg innstallasjon ved siden av windows. Da får du dual-boot, hvor du velger mellom windows og linux ved oppstart.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kjører fra USB. Men om jeg velger å bruke Ubuntu videre, når jeg lagrer noe da, blir det lagret på USB eller harddisken som er i maskina? Jeg skjønte ikke helt det med at jeg kan innstallere det når live versjonen er startet opp..

Takker for svar :)

Hvor du lagrer ting er det du som bestemmer, men når du kjører fra usb vil det du lagrer i "Documents-mappa" ikke lagres på harddisken, og også være borte neste gang du starter opp maskina. Men hvis du vil lagre noe på harddisken så bare lagrer du det på harddisken isteden, enkelt og greit. Ubuntu "ser" Windows-partisjonene dine og kan skrive til disse.

Når du starter ubuntu fra minnepinne så spør den om du vil teste eller installere. Hvis du velger teste, så går den ikke rett inn i installasjonsprogrammet, isteden kan du starte dette senere fra et ikon på skriverbordet, hvis du skulle ønske det. Hvis du velger installere, så starter installasjonsprogrammet direkte.

Anbefaler at du begrenser testing fra usb til et minimum for å få bekrefta at all hardwaren din støttes, deretter installerer du ved siden av Windows, og fortsetter testing med en fullverdig installert Ubuntu. Kjøring fra USB er altfor treigt.

Alternativt laster du ned VMWare Player (for Windows) og en "Ubuntu Appliance", dvs. et VMWare image med Ubuntu ferdig installert, disse finner du fram til på www.vmware.com. På denne måten kan du teste andre linux'er også, uten å måtte installere og partisjonere hele tiden. Alternativt kan du bruke VirtualBox på samme måten, antar det er mulig å laste ned ferdige images i den leiren også, men det har jeg ikke prøvd.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Hvor du lagrer ting er det du som bestemmer, men når du kjører fra usb vil det du lagrer i "Documents-mappa" ikke lagres på harddisken, og også være borte neste gang du starter opp maskina.

Så lenge du lager en såkalt "persistent" usb-minnepenn, som forklart i post #3, så beholdes alle settinger og alt du har lagret mellom hver reboot. Dette er derfor en glimrende måte å teste Ubuntu på. Du kan installere så mange programmer du vil, og gjøre de "tweaks" du vil, uten at dette berører din faste innstallasjon på HDD/SSD. Eneste begrensning er at "persistence" delen maks kan være 4GB.

Lenke til kommentar

Bør jeg bruke egen minnepinne for å ta innpå Ubuntu og installere? Stod noe om at den sletter alle filer, vet ikke om den sletter alt på minnepennen eller internt i ubuntu-filen

Minnepennen blir slettet når du "laster" Ubuntu over på den. Etter at Ubuntu er på plass, kan du fortsette å bruke resterende ledig plass på samme måte som før (i windows eller linux).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...