Gå til innhold

? Oculus Rift er helt fantastisk til spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker fantastisk, men mtp hvor slitsomt det kan være å ha ett bra sentrert/lett headset på hodet i lengden ser jeg for meg ekstreme nakke/rygg problemer etter kort tids bruk av dette :\

 

Tror det er ett lite problem for de aller fleste, det er svært unormal å bli sliten av vekten av ett headset. For eksempel en motorsykkelhjelm veier jo ca 1,5 kg, og når vekten er greit fordelt er det ganske uproblematisk å ha på den i timesvis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kan hende at disse "briller" ikke vil være tilfredsstillende for neste generasjon konsoller heller. Det er visstnok FPS på 30 som er gjeldende spesifikasjoner. Dette duger ikke for Oculus briller. Da blir det PC e.l. som gjelder.

Slike briller vil trolig være fantastisk for det visuelle uttrykket.

Selv har jeg for ca 15 år siden testet Quake i en 3D simulator i Hydro. Denne var egentlig beregnet for konstruksjon av oljeplattformer. En svær anordning som da kostet 50-60 millioner NOK.

Jeg kan love at dette var ekstremt bra.

Virker Oculus som det burde, så er det bare løp å kjøp! Det gir helt andre dimensjoner, bokstavelig talt.

 

Lenke til kommentar
Hvis det skal tilsvare 110" skjerm bør vel oppløsningen opp flere hakk fra prototypen eller?
Tidobler du avstanden så tilsvarer det 1100" skjerm, og da må man vel ha hypermegaHD oppløsning, eller? ;)

 

Ut ifra tester jeg har lest, forsvinner inntrykket av lav oppløsning på Riften, pga 3d effekten. Har ikke så mye greier på dette, men de sier at hjernen begynner å fylle inn detaljer selv, når du har denne 3d effekten, og dermed blir ikke bilde like kornete, som hva du hadde forventet av noe så lavoppløst. Oculus vil nok øke oppløsningen på skjermene sine med tiden, men den lavoppløste versjonen som eksisterer idag, fungerer overraskende bra. I versjonen som kommer i butikkene, har de nok minimum 1080p oppløsning tipper jeg, men det er faktisk ikke 100% sikkert. Spørs hvor kraftig maskin vare man vil trenge, for å dra spillene tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Problemet med høyere oppløsning byr på problemer med å fokusere riktig, jo høyere oppløsningen blir jo vanskeligere blir det å fokusere på bildet da hodet kontinuerlig er i bevegelse.

 

Nå ser konstruksjonen til disse brillene ut som den kan henge godt til hodet, men det er ikke snakk om mye forskyvelese som skal til før en mister helt fokus. Av erfaring med mine MHZ-T1 så skal en ligge helst helt i ro med brillene for å klare å lese tekst eller følge med på film på en tilfredsstillende måte. Har prøv med headtracking til mine MHZ-T1, og det er rått men hele opplevelsen blir ødelagt av den grunn at en må feste brillene så hardt til hodet at man får hodepine etter 5-10 minutter.

 

Bare det at brillene beveger seg med elastisitet til huden hvor brillene sitter på hodet er nok til å ødelegge fokus som gjør at øynene også må hele tiden prøve å fokuserer riktig som igjen gjør at etter 20-30 minutters bruk blir en helt ør i hodet.

 

Hvordan de har klart og komme rundt dette problemet blir veldig spennende og se / høre. Ser at de bruker en slags ski brille approach for å feste de skikkelig til ansiktet kanskje dette hjelper, men som sagt det at huden beveger seg er nok til at en mister fokus og en må prøve å fokusere på nytt kontinuerlig har gjort at jeg brukte mine briller i 1-2 måneder før de nå ligger på hyllen og samler støv.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Problemet med høyere oppløsning byr på problemer med å fokusere riktig, jo høyere oppløsningen blir jo vanskeligere blir det å fokusere på bildet da hodet kontinuerlig er i bevegelse.Nå ser konstruksjonen til disse brillene ut som den kan henge godt til hodet, men det er ikke snakk om mye forskyvelese som skal til før en mister helt fokus. Av erfaring med mine MHZ-T1 så skal en ligge helst helt i ro med brillene for å klare å lese tekst eller følge med på film på en tilfredsstillende måte. Har prøv med headtracking til mine MHZ-T1, og det er rått men hele opplevelsen blir ødelagt av den grunn at en må feste brillene så hardt til hodet at man får hodepine etter 5-10 minutter.Bare det at brillene beveger seg med elastisitet til huden hvor brillene sitter på hodet er nok til å ødelegge fokus som gjør at øynene også må hele tiden prøve å fokuserer riktig som igjen gjør at etter 20-30 minutters bruk blir en helt ør i hodet.Hvordan de har klart og komme rundt dette problemet blir veldig spennende og se / høre. Ser at de bruker en slags ski brille approach for å feste de skikkelig til ansiktet kanskje dette hjelper, men som sagt det at huden beveger seg er nok til at en mister fokus og en må prøve å fokusere på nytt kontinuerlig har gjort at jeg brukte mine briller i 1-2 måneder før de nå ligger på hyllen og samler støv.

 

Har faktisk ikke lest så mye om akkurat dette punktet om Oculus Rift. Det er for så vidt en hel del som skiller HMZ-T1 og Rift'en. Først og fremst, veier Rift'en en hel del mindre enn HMZ-T1. Ut ifra hva jeg kan se av specs, så Rift'en minst 100 gram lettere enn HMZ-T1. Rift'en bruker også en helt annen type linser, som ser ut til å være langt større enn HMZ-T1 sin løsning. Det gir kanskje et større "sweet spot"?

I Dev. Kit bildene de har delt ut så langt, har de også lagt til en ekstra strap som går over hode, i tillegg til rundt hode. Det burde gi bedre stabilitet. De har også lagt til en skrue på siden, for å justere avstanden mellom linsene, så fokuspunktet kan passe for folk flest.

Blir spennende å se om noen av punktene dine vil gjelde Oculus når de sender ut Dev Kits i mars/april.

Lenke til kommentar

Bestilt!!

 

Grattis! ...håper ikke ventetiden blir like ille for deg, som for meg. Har manisk fulgt med på alt av forumer nyheter og videoer hver eneste dag, siden jeg kjøpte kickstarteren i august.... det har vært 4 lange måneder!

Her er et par lenker, for å holde deg skikkelig oppdatert:

 

http://www.mtbs3d.com/phpbb/viewforum.php?f=140 Forumet til Oculus Rift. Det var her det hele startet

 

http://www.reddit.com/r/oculus/

Kjekk for å holde seg oppdatert!

 

http://www.roadtovr.com/

Heller ikke så dum side, men ikke så ofte oppdatert.

Lenke til kommentar

Problemet med høyere oppløsning byr på problemer med å fokusere riktig, jo høyere oppløsningen blir jo vanskeligere blir det å fokusere på bildet da hodet kontinuerlig er i bevegelse.

 

Ja, og virkeligheten har jo uendelig oppløsning; umulig å se noen kornete pixler noested. Det er dette som er grunnen til at 6 milliarder mennesker går rundt og ikke klarer å fokusere på noenting hver eneste dag. Vi skulle laget VR briller i 200x150 så kan menneskene på jorden få opplevelsen av å klare å fokusere for første gang i sitt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fulgt dette produktet i lang tid og det har fått MYE skryt av folk som har vært i bransjen en stund. Blir helt svett på tanken med å spille Skyrim med disse. Må være helt sykt. Kanskje vi får noen skikkelig skrekkfilmspill igjen. Trur mediet har evne til å skremme vannet av folk.

 

Har ikke fulgt med de siste ukene, men de sleit litt med produksjon av selve skjermene i brillene da produsenten gikk konk. Får da håpe det ordner seg.

 

Dette kommer til å bli det store framover, glem google glasses. Dette er THE MATRIX eller THE AVATAR.

Trur en del folk kan bli rimelig hekta på å leve i en verden med disse brillene.

 

Spent på hvor ille det blir med dypbeperpektiv i disse for de av oss som har høydeskrekk.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, og virkeligheten har jo uendelig oppløsning; umulig å se noen kornete pixler noested. Det er dette som er grunnen til at 6 milliarder mennesker går rundt og ikke klarer å fokusere på noenting hver eneste dag. Vi skulle laget VR briller i 200x150 så kan menneskene på jorden få opplevelsen av å klare å fokusere for første gang i sitt liv.

 

Det er overhodet ikke det samme, verden rundt deg står "helt" stille, men holder du ett bilde noen få cm forran fjeset rister litt på det samtidig som du prøver å fokusere på små detaljer og beverger litt på hodet vil du fort forstå hva jeg mener. Jeg forstår godt at disse brillene er drømmen for mange, men i realiteten har så mange prøvd før og så mange har feilet. Er det en grunn til at Sony som er en av verdens største elektrogiganter selv ikke har klart dette?

 

Og forstå meg feil, jeg elsker gadgets og teknologi som dette og håper virkelig at de har knekt koden, uansett stiller jeg meg litt skeptisk til folk har brukt noen timer med dette og kan bekrefte at det faktisk fungerer som noe annet enn bokstøtte.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...