Elins Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 >Jeg vet at jeg tenker å søke fysikkstudier på NTNU, og tenker både å søke realfagstudiet og sivilingeniørstudiet i fysikk, for retningen jeg tenker på finnes på begge disse studiene. Jeg vil ta retning innen biologisk fysikk. Jeg elsker fysikk og matte, og har også interesser innen biologi. Bare kom med tilbakemeldinger, jo flere jo bedre. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Tilbakemelding? Ok. Du vil bli forsker.. Bra! Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Fysmat høres ut som ett godt studium for deg, så hvis 56 studiepoeng er overkommelig er det bare å søke. Det kan du gjøre fra 1. Februar. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg synes det er vanskelig å velge mellom de 2 studiene. Så vidt jeg har skjønt så har man stor valgfrihet de siste 2 årene på fysikk på sivilingeniør. Jeg er interessert i den valgfriheten, men jeg antar at teoretisk matte driver man med på realfagstudiet, jeg har interesser innen det. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg synes det er utrolig vanskelig å velge, men det forutsetter selvfølgelig ogs å at jeg kommer inn. Jeg trenger litt råd ut fra interessene mine og det at jeg også vil ha valgfriheten som jeg har hørt om. Skal jeg være helt ærlig synes jeg fys-mat på sivilingeniør høres spennende ut. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Siving studiene (fysmat, i ditt tilfelle) er ett bredere studium enn batchelor + master i fysikk. Jeg er ikke helt klar på detaljene, men mener at du skal ha ganske mye mer valgfrihet med batchelor + master mtp. hvilke fag du ønsker, slik er det i alle fall på datateknitt sammenliknet med informatikk + datateknikk (2år), så jeg regner nesten med at det samme gjelder for disse studiene. De har ganske like opptakskrav, så disse må selvsagt oppfylles uansett. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 17. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2013 Takk for informasjonen, den er viktig for meg. Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 18. januar 2013 Del Skrevet 18. januar 2013 (endret) Generelt kan du si at siving er mer teknisk rettet enn rene realfagsstudier. På den andre siden er fysmat nok ganske teoretisk anlagt i forhold til andre siving-linjer. Å anta at det er mer teoretisk fysikk og matematikk bak et rent fysikk studium er likevel ikke en grunnløs konklusjon. Hva er din preferanse? En annen faktor kan være jobbmuligheter. Jeg er ikke kjent med jobbsituasjon for personer med master i fysikk, men som siving vil du ha veldig gode muligheter. Hva vil du bli? Jeg vil tro at på det private markedet så vil en master i teknologi (siving) ha flere muligheter og stå (oftere) foran i køen kontra en master i fysikk. Hvis du vil forfølge en akademisk karriere er situasjonen kanskje vice versa, men ikke nødvendigvis. (Jeg vet ikke.) Ps. Et alternativ kan være. http://www.umb.no/studier-imt/artikkel/miljofysikk-og-fornybar-energi-siving-spesialisering-i-biofysikk-og-nevrofysikk Endret 18. januar 2013 av Kubjelle Lenke til kommentar
Elins Skrevet 18. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2013 Jeg har bare hørt det, men har ikke selv så god bakgrunn for å vurdere noe sånt. Jeg går på forkurs i fysikk og matte. Det er det jeg behersker så langt. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 19. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2013 Men, sivilingeniør i fysikk virker interessant. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 19. januar 2013 Del Skrevet 19. januar 2013 Valgfrihet er en fin bil. Bachelor+Master gir deg muligheten til å bytte studiested etter tre år. Når du da velger master vil du ha et mye bedre utvalg av muligheter(utland og innland). Det er ikke sikkert at NTNU har noe bra miljø rundt det du vil spesialisere deg på(hvilket det er større sjanse for at du har en formening om etter to år på uni). Om du studerer fysikk, har du lite teoretisk matte de første årene. Avhengig av retning senere, kan det godt hende du ikke får gjort noe skikkelig matte i det hele tatt. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Nå er jeg ikke helt med, vær så snill og forklare! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 Om du studerer fysikk, har du lite teoretisk matte de første årene. Avhengig av retning senere, kan det godt hende du ikke får gjort noe skikkelig matte i det hele tatt. ikke noe big deal, men en skiller mellom anvendt matematikk (eks: fluiddynamikkk, differensiallikninger, div numerisk modellering ) og ren matematikk (eks topologi, abstrakt algebra). Lenke til kommentar
Elins Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 Hvordan er fysikk og matte på sivilingeniør og fysikk realfag i forhold til fysikk og matte på realfag. Jeg går på forkurs, og tar parallelt privatisteksamen i fysikk 1 og R2. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 20. januar 2013 Del Skrevet 20. januar 2013 (endret) ikke noe big deal, men en skiller mellom anvendt matematikk (eks: fluiddynamikkk, differensiallikninger, div numerisk modellering ) og ren matematikk (eks topologi, abstrakt algebra). Du kan gjøre mye fluid dynamics, DEs og numerical modelling/analysis på en rigid og abstrakt matematisk måte. Det er ikke slik du får det servert i begynnelsen av fysikk og ingeniør-studiene. Der er det mer swiping under the carpet ute og går. Endret 20. januar 2013 av luser32 Lenke til kommentar
Elins Skrevet 20. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2013 [Virker interessant. Lenke til kommentar
Elins Skrevet 22. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2013 Kanskje jeg setter sivilingeniør i fysikk som første ønske, ut fra den informasjonen jeg har fått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå