CasioCFX Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hei! Jeg vurderer å ta en eller annen ingeniørutdanning. Skal gjerne ta en mastergrad. Etter det tenkte jeg å jobbe et par år, for så å ta ppu og blir realfagslærer på vgs. Grunnen til det er at jeg er fra en plass som blir omtalt som "bak vår Herres rygg", og vil etterhvert flytte tilbake hit, da jeg har familie her. Jeg tviler på at det finnes arbeid som krever en ingeniørutdanning her, utenom de få stillingene kommunen har inenfor teknisk avdeling. Jeg er meget god i matte og likte også fysikk i vgs. Så jeg tenkte en ingeniørutdanning hadde passet for meg. Så jeg lurte om detter hørtes ut som en god ide? Er det noen her som har erfaring med dette? Jeg hadde en lærer på vgs som var utdannet dataingeniør og hadde ppu. Da jobbet han som IT - ansvarlig og som mattelærer. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Hei. Samboeren min holder på med det samme. Jeg vil anbefale deg å være litt observant på de nye reglene som kommer rundt PPU generelt. Hva den innebærer er jeg ikke sikker på, men ut i fra min kjære samboer så kan det vist bli store endring. Tror den skulle være på høring nå og resultatet skulle bli publisert i starten av februar. Skulle det dog ikke bli til noe særlig endring så er det nok absolutt en utdanning som er verdt mye. Jeg syntes det høres ut som en god idè hvert fall! Lykke til! Endret 16. januar 2013 av Salt_Skin Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Det spørs litt på hvordan studiepoengene er fordelt på ingeniørutdannelsen din. Du må ha minst 60 studiepoeng innen et emne som det fagdidaktiske tilbudet dekker. Ergo, hvis du vil bli mattelærer, så må du ha 60 studiepoeng som er tydelig knyttet til faget matte. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Nesten rett men ikke 100 % rett vil jeg tro. Når man søker på en jobb som lærer for første gang, så må man oppfylle visse faglige kriterier i forhold til den utlyste stillingen. Når man så og si er "inne i systemet" så står skolen forholdvis fritt til å flytten en mellom de ulike stillingsområder. Man kan for eksempel søke stilling som naturfaglærer, og så etter litt tid undervise for eksempel i matematikk. Endret 17. januar 2013 av arne22 Lenke til kommentar
CasioCFX Skrevet 21. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2013 Javell javell. En ingeniørutdanning inneholder jo mye matematikk, men om det er 60 stp det er jeg ikke helt sikker på. Kan sikkert finne det ut på 2 min. Uansett, takk for svar. Dette er noe jeg seriøst vurderer. Så hvis det er noe mer jeg må ha i bakhodet rundt denne ideen så ikke nøl med å skrive her. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Man bør vel spørre hos den fylkeskommunen eller den skolen som det gjelder om hva de ønsker og hva de legger vekt på. Hvis man skaffer seg et noen vikartimer så får man også en følelse av "hvor landet ligger". I virkelighetens verden så er det nok ikke først og fremst eller i hvert fall ikke bare de formelle reglene som gjelder, mens en del forholdsvis "fri synsing" fra den som ansetter. Av denne grunn så utformes ofte stillingsannonser på en nokså "fri og uforpliktende måte" slik at man skal kunne velge forholdsvis fritt uten å være styrt av formelle regler. Hvis man vikarierer og man mener at man er en "god kandidat" da får man nok hurtig den veiledning som man behøver for å skaffe seg de fornødne vekttall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå