Gå til innhold

Intel vil fjerne mus og tastatur

Anbefalte innlegg

Det er denne tankegangen jeg ikke liker. Det å erstatte det. Hvorfor kan de ikke fungere fint om en annen? Jeg ønsker berøringskontroller velkommen, men hvis dette skal bli et substitutt vil aldri grensesnittet bli det samme. Det er mange begrensninger med et grensesnitt basert på berøringskontroll.

Vil fortsatt at tastatur/mus skal være hovedkontrolleren. Man må ikke bare ha èn ting, de burde fungere sammen og veie opp for det hver av dem ikke gjør godt alene.

For tastatur/mus: Mus/tastatut fungerer veldig godt til detaljmanøvrering, man slipper gigantiske knapper som bruker halve siden. Pølsefingeren din kan ikke brukes slik musepekeren kan. Du får heller ikke samme nøyaktighet, og mange ting kan gjøres raskere med mus og tastatur.

Mot berøring: Skal du f.eks. skrive på en berøringsskjerm tar dette mye av plassen på skjermen, noe som ikke vil ære tilfelle ved bruk av et detikert, fysisk tastatur. Da vil nemlig hele skjermområdet være til disposisjon. Det tar lenger tid å skrive på en berøringsskjerm og du må se hvor du trykker (med et fysisk tastatur kan du gjøre dette med øynene igjen).

I tillegg må som sagt knappene være større, må ha mindre elementer i grensesnittet, med mindre avanserte tilpassningsmuligheter og valg. Du endre måten programvaren fungerer på, på det grafiske planet.

Det er ingen selvfølge at det går raskere å bruke et berøringstilpasset grensesnitt.

For berøring: Det går raskere å bla, du sparer tid ved å trykke på skjermen fremfor å sikte musepekeren inn (spesielt når du må frem og tilbake). Du har også mye bedre kontroll i fingeren, enn på musen. Det føles mer naturlig, det kan gå raskere og det er mindre "ork" å trykke med fingeren (hvis du er av den late typen).

Det er mange punkter som setter berøringsgrensesnitt i et godt lys. Du har "klypezoom" hvor du slipper høyreklikk, samt flere knapper å sikte seg inn på. Eneste du trenger er å klype med fingeren. I tillegg kan du med en eller flere fingre bla deg nedover. Du har berøringsteknikker som får bildet til å roteres, du kan bla deg videre til neste skjerm, dra ut menyer fra siden. "Sliders" er også mer berøringsvennlig.

Mot tastatur/mus: En ting som gjør tastatur/mus underlegent er at det føles mer unaturlig, kan ta lengre tid og er vanskeligere å bruke. Mens vi fleste mennesker fint klarer å peke på ting uten problem, må vi læres opp med mus. Prøv å trykk på PC-skjermen din, der du vanligvis ville ha trykket. Skift fane, kryss ut vinduet, skift vindu, bla ned på siden, zoom osv. Ser du hvor raskere og enklere det går?Skal jeg gjøre dette med musen så går det betraktlig lenger tid.

En annen ting som ikke er nevnt er trykkskjerm med penn, hvor du kan skrive ned tegn og kommandoer. Dette vil imidlertid ikke kunne erstatte alt, men det er fortsatt bedre for mange å bruke håndskrift.

For begge: Slik vi ser her er det fordeler ved begge teknologier. Skulle jeg ha valgt mellom en av dem ville jeg uten problem valgt mus og tastatur. Det er fordi du får utnyttet mye mer av skjermbildet, du får mye mer kontrollmuligheter og du slipper at tastaturet bruker 2/3-deler av skjermen. Hvordan tror du Android idag hadde vært hvis det bygget på bruk av tastatur og mus? Det ville ikke vært Android, det ville vært Linux slik vi kjenner fra Ubuntu f.eks. Poenget her er ikke å argumentere for èn av tingene, men nærmere bestemt hvordan begge deler kan brukes sammen, der hver av dem gjør det de er best til.

En slik hverdag ønsker jeg meg: Se for deg at du bruker maskinen din som før, du skriver et innlegg på diskusjon.no med tastaturet som ligger på pulten foran deg (eller på fanget om du vil). Du har nå skrevet et langt innlegg, og skal se gjennom det. Du tar fingeren din og blar deg opp for å lese gjennom.

Du har også funnet fram noen nettsider du skal linke til. Fremfor å bruke musen til å bytte fane trykker du bare enkelt og greit med fingeren din på fanen. Du holder så fingeren i et sekund på adressefeltet og velger kopier. Eventuelt trykker du bare på adressefeltet og trykker ctrl+c, slik jeg ville gjort det. Du trykker raskt tilbake til forrige fane og limer inn linken i en URL-tag.

Du merker samtidig at du er grundig lei av spillelisten som spilles i bakgrunnen, hvor du har hørt hver sang 10 ganger bare på en time. Du tar fingeren din og trykker f.eks. på Spotify nederst på skjermen. Du blar deg ned og velger en ny spilleliste. Berøringsmuligheten gjør også slik at det går like raskt å bytte vindu som å trykke alt+tab. Du trykker svar-knappen som poster innlegget ditt.

I mellomtiden har mange nye innlegg fosset inn. Teksten er litt liten, så du klyper bildet og forstørrer dermed nettsiden og teksten. Etterhvert som du leser deg nedover bruker du fingeren og bla.

Etter denne økten er det tid for litt programmering/tekstskriving, hvor du bruker tastaturet. Siden det ikke tar opp noe plass på skjermen har du mer plass til skrivefeltet, eventuelt andre vinduer. Det går videre til litt bilderedigrering, hvor musen må tas i bruk for å få ned detaljer på skjermen. Samme gjelder også en rekke programmer for å lage koblingsskjemaer eller andre modeller.

Det er fortsatt mange ting jeg nå ikke har fått med meg, men dere skjønner hvor jeg vil. Disse teknologiene kan fungere flott sammen og man trenger ikke å velge bare èn. Jeg sier "ja takk" til innovasjoner som stemmestyring, berøringsteknologi, trykkskjerm med penn osv., men ikke til fordel for en annen. Og ihvertfall ikke til fordel for tastatur og mus. For alt vi vet kan vi jobbe videre med denne platformen, kanskje bygge inn touch og skjermer i disse. Vi har jo allerede sett dette i form av taster med OLED-skjerm, knapper med berøringsfølsomhet som kan gi flere funksjoner, innebygget skjerm/hub/mikrofoner og medieknapper. Du har også muser som kan tas opp i luften og "veives rundt" for å bevege musen. Berøring i mus er heller ikke et unntak her. Og det finnes flere teknologier enn jeg har nevnt, som også kan være verdt å ta i bruk. Problemet blir (som sagt) når vi skal prøve å lage en dominerende kontroller og grensesnitt, som tar for alle andre og skal gjøre alt selv. Berøringsteknologi er absolutt ikke egnet i alle situasjoner (det er det jeg prøver å få frem her).

Vi vil ikke at skrivebordsplatformen skal gjøres om til et nettbrett, dette vil være å gå flere skritt tilbake. Dette vil skape begrensninger og kreve at alt gjøres om. Hvorfor kan vi ikke bygge på det vi har, vi har kommet så langt. Det er faktisk ikke særlig krevende å få til programvare som styrer berøringssignaler som igjen etterligner et museklikk eller en musebevegelse. Håndskrift og bevegelser kan også være bra, men hvorfor prøver alle å gjøre dette om til et substitutt? Slike teknologier som berøringsskjermer er ikke tatt så veldig godt imot, unntatt i mobiler (hvor noen fortsatt sverger til tastatur og penn). Grunnen til at det ikke tas så godt imot på f.eks. skrivebordet tror jeg er nettopp pga. dette jeg argumentert for her. Man vil ikke ha begrensningene det medfører, man vil ikke miste valgmulighetene og de avanserte kontrollene. Man vil ikke bli låst til en ting, og miste noe man trives med for alltid.

Spør du meg ville berøringsteknologien blitt bedre tatt imot om de bygget på den allerede gode platformen slik jeg har vist over. Teknologiene må jobbe sammen, være tilgjengelig der hvor den andre ikke strekker til.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Touchskjermer og kamerascanning fungerer sikkert fint til underholdning, men til proffbruk er det fremdeles mus og tastatur som gjelder.Hilsen en som skriver ca 5.000 tegn daglig på jobb.

Jeg skriver ikke spesielt fort, og anser meg ikke som en proff på tastaturet, men jeg skriver tidvis et sted mellom 5 og 15K tegn på en arbeidsdag der jeg produserer den slags. Tastaturryttere skriver trolig betydelig raskere en meg.

Hvordan definerer du proffbruk? Forfattere? I så fall er jeg enig, men om man tenke bedriftsmarkedet vil bærbare/dockbare touchenheter være et flott tilskudd, som av mange kommer til å brukes minst like mye som tastatur og mus. Det kommer helt ant på arbeidsoppgavene. Men å sette et innbilt skille mellom proff og konsumentmarked på dette punktet blir meningsløst.

PC gameren er kanskje den gruppen som vil sidestilles mest med forfatteren når det gjelder dette. I det minste fram til man får nye og bedre input devicer.

Lenke til kommentar

Ja, dette blir flott. Neida, det blir ikke det. Ser for meg å råle ut porr-nettadresser en sen kveld med aktiv håndbevegelser og høylydt staving av passord.

Greit å bruke hjernekapasitet på ev. nye produkter i tillegg til mus/tastatur, men finn på noe som krever mindre energi å bruke enn mus/tastatur da!! For underholdning er det mye som går an, for proft bruk; nei.

Lenke til kommentar

Kanskje om 10-15 år, men for øyeblikket er mus og tastatur overlegent. touchskjerm er ikke nøyaktig nok og gir ikke den samme tilbakemeldingen som et tastatur gjør. Bevegelsesstyring er tungvindt og kan føre til gorilla arm syndrome, noe som også kan være problematisk i forbindelse med touch. Stemmestyring er tungvindt og slitsomt i lengden. fungerer greit for korte enkle kommandoer som feks skru på tv osv, men ikke til diktering. Det eneste alternativet jeg kan komme på som vil være en reel utfordrer til mus og tastatur er brain-computer interface (BCI), som foreløpig ikke er avansert nok.

Endret av mg_martin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

flyndrefjes: Det er nettopp denne problemstillingen som ikke gjøres noe med. Hvordan ville Smart-TV-er idag vært hvis det hadde vært laget for tastatur/mus? Hva med dagens mobiltelefoner? Vi ville få flere muligheter, et rikere grensenitt, men det ville vært fælt å bruke. Vi hadde brukt mer energi på å gjøre en oppgave, men vi hadde samtidig hatt flere oppgaver å gjøre. Hva om dagens Smart-TV-er hadde vært tilpasset berøring, tastatur/mus og stemmestyring om en annen? Da hadde det plutselig vært mye enklere hva enn du gjorde. Står du å lager mat, kan du bare fortelle TV-en å holde kjeft fordi telefonen ringer, eller å bytte kanal fordi et reality-program starter. Når du er ferdig med maten setter du deg ned og da er det fjernkontrollen med touch og bevegelser som gjelder. Skal du skrive bruker du også et tastatur.

Det produsenter glemmer er at vi ikke nødvendigvis sitter foran produktet i bruker til en hver tid. Vi trenger at flere kontrollere og grensenitt blir gjort tilgjengelig på en gang slik at produktet kan brukes effektivt og godt uansett hvilken situasjon vi er i eller hvilken oppgave vi skal utføre.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Blir morsomt å spille imens du snakker med noen på Skype. Du kauker til de andre at de skal skyte og plutselig så er det din person som skyter osv :)

Lenke til kommentar

Altså... Det er klart at i noen tilfeller er det upraktisk med stemmestyring... "Hopp", "Skyt, oppe i venstre!" "NEI, LENGER NED!!!", eller i settinger hvor bare én skal prate om ganga, men PCer brukes allikevel. Møter, klasserom, retten, osv. I åpne kontorlandskap ser jeg imidlertid ikke det store problemet. Se for eksempel til kundeservice, og lignende bedrifter, der har de flere åpne kontorlandskap, og alle snakker individuelle samtaler der.

Jeg ser for meg at vi får en slags touchenhet i tillegg til tastatur/mus. Om denne blir oppå begge deler, eller over/under/ved siden av tastaturet, vet jeg ikke... Men se på Windows 8, hvordan det fungerer med touch, og mousepaden til Apple. Blande disse to, hadde vært ypperlig. Og jeg ser ikke for meg at vi bruker skjermen på samme måte i dag som når touch på stasjonære blir et tema. Enten så vil vi da ha en slags touchflate foran oss i tillegg til/istedenfor tastatur, eller så vil skjermen ikke stå som den gjør nå. Da vil den være mer ergonomisk anlagt til å touche på. Som i at du har den skrått, nærmere deg, for eksempel.

Når jeg stiller inn skjermen min slik jeg tenker den burde legges opp da, så ser jeg straks mye bedre bruk for touch, selv på den stasjonære.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg et kontorlandskap med 10-talls personer som skal diktere inn tekst i emailer og dokument vha stemmegjenkjenning :D

For ikke å snakke om programmering...

"for venstre-parentes int i er lik null semikolon i mindre-enn-tegn j semikolon i pluss pluss høyre-parentes..."

• Liker 5
Lenke til kommentar

Berøringsfølsom skjerm kommer for øvrig aldri til å bli et godt grensesnitt før man gjør det mulig å gi taktil tilbakemelding til fingerspissene. Moderne grensesnittdesign går tydeligvis ut på å skyfle mest mulig informasjon inn gjennom synssansen, som er den av sansene våre som krever mest av hjernen vår.

Lurer på hvordan folk hadde kjørt bil hvis rattet roterte helt fritt, og det eneste du hadde som gav deg noen feedback på hvordan bilen oppførte seg var synssansen.

Og noe helt annet: er jeg den eneste i verden som ikke er entusiastisk for å drive og sette fettete fingermerker på skjermen som jeg også bruker til å finjustere fargene på bildene jeg redigerer?

Endret av Sutekh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hadde nettopp skrevet et mellomlangt godt svar omkring utfordringene. "SATAN", jeg kom borti sidemustastene, og nettleseren hoppet en side tilbake.

Ok, design på mus er ikke perfekt (les i: spoiler ovenfor)

Fordelene med mus og tastatur er at man får en umiddelbar respons, og maskinen utfører nøyaktig hva du ber den om, uten å stille spørsmål om det var på alternativ måte 1 eller alternativ måte 2 eller på andre alternative måter maskinen IKKE er i stand til å tilby løsning på, fordi den FUCKINGS utvikleren ikke har tenkt på problemstillingen før.

Straks man får et programvarelag som skal ligge mellom menneske og maskin så er man prisgitt hva utvikleren har klekket ut. Jeg ser straks et MEGASTORT potensiale for at dette kan bli helt feil og med negative konsekvenser for bruker.

Uansett, vil vi brukere UTEN VI VIL det bli pådyttet en del ting. MEN, også utvikleren MÅ ta hensyn til hva markedet vil ha, og godt er nå det !!

Peewhh, klarte å trykke "svar nå", uten å miste teksten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Om dem heller slutter med tanken om å fjerne og heller setter inn tanken om å forbedre så ville jo det vært progress. Skjønner ikke helt at dem vil fjerne noe som gjør det enkelere for arbeidere og for generelt de fleste. Gjør tastatur lydløst og trådløst med god kvalitet, lag også tastatur med kabel, kjapp responstid og behagelige knapper og armlene. Det er vel det de fleste vil ha, de vil ha valg å velge i mellom. Bare fordi en ting er gammel betyr ikke det at man trenger å bytte den ut, eller fjerne den helt. Bare forbedring vil gjøre susen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om all datamaskininteraksjon skal være via diverse luftige kroppsbevegelser tror jeg fysioterapeutene går en strålende lønnsom fremtid i møte.

I tillegg, stemmestyring virker jo ganske sexy og sci-fi, men jeg vil aldri i verden sitte hjemme i stua mi, eller på kontoret for den saks skyld, og si kommandoer til PCen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om dem heller slutter med tanken om å fjerne og heller setter inn tanken om å forbedre så ville jo det vært progress.

Man kommer langt med bare å gå over til et mer effektivt bokstavarrangement enn QWERTY. Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke noen som sa at det å går fra å bruke fingrene til å vifte med armene er som å går fra en i7 til en 8080. Noe sånt huske ikke akkurat. Ihvertfall har han rett.

EDIT:

Valve's gabe newel har vettet i behold:

Your hands, your wrist muscles, and your fingers are actually your highest bandwidth, so to try and talk to a game with your arms is essentially saying, ?Oh, we?re gonna stop using ethernet and go back to 300 baud dial-up.??

var det jeg mente ja

Endret av NoiSe_NOR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Off-topic: Det er klart det er noe i det @bongobongo sier, men han setter det veldig på spissen. Det betyr ikke at dere skal avfeie ham som troll eller konspirasjonsteoretiker!

On-topic: Hvorfor skal folk begynne å klage på hver eneste artikkel om innovasjon? At noen tar i bruk talestyring eller bevegelseskommandoer betyr ikke at MJK kommer å kidnapper mus og tastatur. Personlig tror jeg at tradisjonelt mus og tastatur vil bli faset ut til slutt, da erstatninger blir stadig mer sofistikert.

Lenke til kommentar

On-topic: Hvorfor skal folk begynne å klage på hver eneste artikkel om innovasjon? At noen tar i bruk talestyring eller bevegelseskommandoer betyr ikke at MJK kommer å kidnapper mus og tastatur. Personlig tror jeg at tradisjonelt mus og tastatur vil bli faset ut til slutt, da erstatninger blir stadig mer sofistikert.

Håper virkelig ikke du har rett min gode mann, men jeg tar imot tilleggsløsninger med åpne armer så lenge jeg ikke tvinges over på det. Og så lenge støtte for mus og tastatur ikke reduseres.

Men det tror jeg uansett ikke vil skje i min tid, så care..

• Liker 1
Lenke til kommentar

On-topic: Hvorfor skal folk begynne å klage på hver eneste artikkel om innovasjon?

Tja. Personlig er jeg ikke enig i at grensesnittforandringene PC-bransjen prøver å prakke på oss er særlig innovative. Mye av det fremstår mest som gimmicker som stort sett gjør ting mindre effektivt.

At noen tar i bruk talestyring eller bevegelseskommandoer betyr ikke at MJK kommer å kidnapper mus og tastatur.
Nei, men det kan fort bety at støtten for det blir dårligere, og at grensesnitt blir mindre egnet til bruk med det.

Personlig tror jeg at tradisjonelt mus og tastatur vil bli faset ut til slutt, da erstatninger blir stadig mer sofistikert.
Tastaturet kan forandre seg, men det blir ikke faset før vi kan kommunisere tanker direkte til PCen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

holder intel på å bli like forskrudde som microsoft?

hva med følesansen? ikke noe lar deg kommunisere med pc'en raskere en mus og tastatur.

Valve's gabe newel har vettet i behold:

Newell said Steam Box?s team explored ideas surrounding both motion-control and biometric controls, ultimately leaning towards the latter after tangling with ?super boring stuff? involving latency and precision. ?Maybe the motion stuff is just failure of imagination on our part, but we?re a lot more excited about biometrics as an input method,? he said. ?Your hands, your wrist muscles, and your fingers are actually your highest bandwidth, so to try and talk to a game with your arms is essentially saying, ?Oh, we?re gonna stop using ethernet and go back to 300 baud dial-up.??

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...