nacario Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 For å oppsummere det kort: I forbindelse med heving av tidligere PC kjøp får jeg tilbake grafikkortet 680, samt pengene tilbake for opprinnelig maskin. I og med at jeg da har et moderne 680 kort (som koster ca 4k) kunne jeg likesågodt kjøpt separate deler og bygd PC selv. "Riktige deler" velger jeg ved å se på komplett sine gamer-pakker og se på enkeltdelene, og velge ut de (unntagen kort) - noe ved første øyekast kan nesten halvere pris på topp maskin. Her sier det litt stopp ettersom jeg aldri har bygd PC før, samtidig som jeg kan skille et hovedkort fra en ram brikke (novice). Jeg aner ikke hvor strøm pluggene skal inn/ ledninger fra x til y. Litt praktisk anlagt er jeg så vil nok kunne lete meg frem, men hovespml er, hva er ditt råd til en jomfru på dette temaet? Er det måter å forberde meg på, guides etc? Imens jeg søker på google så slenger jeg opp denne tråden. Redselen er at jeg bestiller riktige deler, men så aner jeg ikke hvordan jeg skal få satt sammen enkelte deler slik at PCen blir hel og fungerer. Selve vennekretsen der jeg bor nå har heller ikke erfaring. Lenke til kommentar
bystØL Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) YES! dette blir gøy du:D bygge pc for første gang eg supert! du lærer d ganske så greit. enklare enn folk trur og ser for seg, mye passer jo bare ein plass:p du kan finne mangen gode bygge videoer på nettet/utube, kan foreslå komplett, hardware, linustechtips og ncix. z77 hovudkort, i5-3570k prosessor, 8gb(helst16gb) ram, ca 700w+ strømforsyning er noen stikkord. lager en handleliste som eksempel/anbefaling til deg og;) nacario.bmp Endret 16. januar 2013 av bystØL Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Dette klarer du lett. Men jeg kan gi deg en liten pekepinn på hvordan en normal build er, og hvordan jeg selv ville gjort det i min rekkefølge. Sett inn hovedkortet / Eventuelt strømforsyning avhengig av kabinett og hva du må sette inn først. I de fleste tilfeller er dette likegyldig. Monter så strømkontaktene til hovedkort. Disse skiller du lett fra dem andre, som oftest er det en brei sværing på 20 eller 24 pins. Denne passer bare en plass og det finner du fort ut av. Etterpå skal CPU ha strøm, du kan gjerne også montere CPU nå. PS : Om du har en ekstern kjøler må du kanskje montere briketten for kjøler før du monterer hovedkortet. CPU-strøm er en 4 pin kontakt (noen ganger kan den være en 6 pin) denne finner du på hovedkortet som regel i nærhet av CPU. Sett så inn RAM brikkene. Pass på å ikke tvinge dem ned feil vei. (Obviously). Sett inn harddisken, det kan være greit å slå opp i manualen og se hvilken SATA-port som er egnet for OS-disk. Men i de fleste tilfeller er dette irrelevant. Harddisk må også ha strøm, som kommer fra strømforsysningen, igjen er det bare en kontakt som passer. Før du setter i skjermkort kan det være lurt å koble til alle kontaktene som finnes på kabinettet, det varier fra hovedkort til hovedkort, men i manualen finner du en full oversikt om hvilken kabel som skal hvor. På-knapp, reset-knapp og hdd-lys må også koblet til (ofte merket med PWR SW, RESET, PLED, HDDLED. Disse finner du også i manualen, du kobler dem som anvist her. Så kan du sette inn skjermkortet, nyere kort vil ofte ha ekstern strøm fra strømforsyningen så husk å koble det til her, du kan også som en liten regel (kan spare deg for ekstra bry) passe på å sette kortet i Pci-x16 slot'en som er merket med Pci-x16_1. Og da var en vel i mål Lenke til kommentar
nacario Skrevet 16. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2013 Takker for intrukser Jo det ser lovende ut, samtidig som det dukker nok opp noen uventede knirker. Planlegger å fullføre kjøpslisten senere i dag, kanskje jeg kan copy paste hardware her bare for å dobbelt sjekke at alt passer. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Gjør det Mange flinke brukere som er oppdaterte på Hardware for pengene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå